Archiwum Metz: Odcinek 23 | Tom Waits Data: 05-09-2023 o godz. 23:02:49 Temat: Info
W 23. odcinku Archiwum Metza przedstawiamy Toma Waitsa (7.12.1949 Pomona, California). Uznane przez fanów i krytykę albumy Waitsa stanowią dowód wszechstronności i z jaką łatwością potrafił wkraczać na nowe kreatywne terytoria.
Waits przeistoczył się z upojonego bluesmana z lat 70. z siedmioma albumami w rzeźbiarza dźwięku, wydobywcę podświadomości, abstrakcyjnego orkiestratora, dźwiękowego kubistę – zachowując przy tym wrodzony lirycyzm, melodyczną inwencję i człowieczeństwo. Luźne porównanie: Picasso przechodzący od wykwintnych dosłowności do przelewania swoich myśli oraz id na płótno. Waits pozostał malarzem, ale ramy były zrobione z krwi, kości, piór i starych gaźników.
Współpracując z eksperymentalnym kompozytorem Francisem Thummem i czerpiąc inspirację z twórczości Harry’ego Partcha oraz przyjaciela Captaina Beefhearta, muzyk nieustannie na nowo odkrywał swoje brzmienie. W wywiadzie z 1983 roku przyznał: – Próbowałem wsłuchać się w hałas w mojej głowie i wymyślić jakąś orkiestrową dewiację, niczym ze złomowiska.
Nie żeby jego wczesne albumy były pozbawione artystycznego postępu – znalazły się na nich jazzowo-folkowe ballady z niezwykłego debiutu „Closing Time” (niedawno zremasterowanego z okazji 50. rocznicy), „Nighthawks at the Diner”, „Small Change”, „Burma Shave” z „Foreign Affairs” czy „Heart Attack And Vine”. Każde z jego dzieł było doskonałe samo w sobie. Waits obrał jednak nowy kierunek przy „Swordfishtrombones”.