Archiwum Metz: Odcinek 23 | Tom Waits Wys³ano dnia 05-09-2023 o godz. 23:02:49
Temat: Info
W 23. odcinku Archiwum Metza przedstawiamy Toma Waitsa (7.12.1949 Pomona, California). Uznane przez fanów i krytykê albumy Waitsa stanowi± dowód wszechstronno¶ci i z jak± ³atwo¶ci± potrafi³ wkraczaæ na nowe kreatywne terytoria.
Waits przeistoczy³ siê z upojonego bluesmana z lat 70. z siedmioma albumami w rze¼biarza d¼wiêku, wydobywcê pod¶wiadomo¶ci, abstrakcyjnego orkiestratora, d¼wiêkowego kubistê – zachowuj±c przy tym wrodzony lirycyzm, melodyczn± inwencjê i cz³owieczeñstwo. Lu¼ne porównanie: Picasso przechodz±cy od wykwintnych dos³owno¶ci do przelewania swoich my¶li oraz id na p³ótno. Waits pozosta³ malarzem, ale ramy by³y zrobione z krwi, ko¶ci, piór i starych ga¼ników.
Wspó³pracuj±c z eksperymentalnym kompozytorem Francisem Thummem i czerpi±c inspiracjê z twórczo¶ci Harry’ego Partcha oraz przyjaciela Captaina Beefhearta, muzyk nieustannie na nowo odkrywa³ swoje brzmienie. W wywiadzie z 1983 roku przyzna³: – Próbowa³em ws³uchaæ siê w ha³as w mojej g³owie i wymy¶liæ jak±¶ orkiestrow± dewiacjê, niczym ze z³omowiska.
Nie ¿eby jego wczesne albumy by³y pozbawione artystycznego postêpu – znalaz³y siê na nich jazzowo-folkowe ballady z niezwyk³ego debiutu „Closing Time” (niedawno zremasterowanego z okazji 50. rocznicy), „Nighthawks at the Diner”, „Small Change”, „Burma Shave” z „Foreign Affairs” czy „Heart Attack And Vine”. Ka¿de z jego dzie³ by³o doskona³e samo w sobie. Waits obra³ jednak nowy kierunek przy „Swordfishtrombones”.
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *