Debiutancki singel i płyta Macieja Kręca. Data: 23-05-2022 o godz. 14:53:48 Temat: Info
Dziś do stacji radiowych trafia piosenka „Color Of His Skin“, pierwszy singel promujący
debiutancką płytę Macieja Kręca
„Brothers & Friends“, która ukaże się w piątek 27. maja
2022r. Teledysk „Color Of His Skin” jest już dostępny w serwisie YouTube
Maciej Kręc od blisko 30. lat współtworzy poznański zespół Blues Flowers, w którym pełni
rolę gitarzysty basowego i kontrabasisty. Jako manager muzyczny współpracował również z
zespołami Hot Water i Smooth Gentlemen. Pomysł nagrania materiału pod własnym
nazwiskiem powstawał od dawna w jego głowie, ale konkretnego kształtu nabrał po ważnej
dla niego podróżny na południe Stanów Zjednoczonych. Podczas niej dotknął, zobaczył i
usłyszał świat, który jako muzyk bluesowy do tej pory mógł sobie tylko wyobrażać.
(Maciej Kręc / fot. Piotr Rybicki)
Maciej Kręc o płycie:
„Razem z przyjaciółmi – pianistą Bartłomiejem Szopińskim oraz gitarzystą i wokalistą
Maciejem Sobczakiem – przejechaliśmy przez Georgię, Alabamę, Mississippi, Arkansas,
Tennessee, Luizjanę żeby dotrzeć nad Zatokę Meksykańską na Florydzie. Atlantę, Memphis,
Clarksdale, Helenę aż po Nowy Orlean. Memphis i jego kluby na Beale Street, mnóstwo
spotkań, opowieści i grania. Fabryka Gibsona i muzeum Presleya w Graceland, Sun Studio
Records i B.B King’s Club – magia miejsc i klimatu! No i wreszcie Nowy Orlean – miasto-
legenda, miasto-muzyka, miasto-jazz!
Ale obrazy to jedno, a różnorodny klimat tych miejsc i ich brzmienie, także brzmienie muzyki
usłyszanej właśnie tam, zostało w mojej głowie do dzisiaj. Od powrotu, który był przecież już
jakiś czas temu, miałem w sobie natrętnie powracającą myśl, że to jeszcze nie jest prawdziwy
koniec drogi na Głębokie Południe. Tak narodził się projekt Maciej Kręc „Brothers &
Friends” Blues Super Session.
Na początku z Maciejem Sobczakiem graliśmy we dwójkę. Chcieliśmy zagrać to, co nam w
głowie z tej podróży pozostało. Potem dołączył Maciej Zdanowicz (gitara), Bartłomiej
Szopiński (pianino, hammond) i Szymon Szopiński (perkusja). Zacząłem myśleć o
poszczególnych piosenkach i każda z nich pasowała mi do innego z moich muzycznych
przyjaciół, z którymi zetknąłem się na artystycznej i zawodowej drodze. Zaproponowałem im
wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu. Kiedy skończyliśmy nagrania po blisko piętnastu
miesiącach pracy okazało się, że w płytę zaangażowało się 34. muzyków, którzy użyczyli mi
swojego talentu i poświęcili swój czas. Projekt nabrał też międzynarodowego charakteru, bo
w nagraniach usłyszeć można muzyków oraz wokalistki i wokalistów z USA, Norwegii,
Niemiec, no i oczywiście z Polski.
Na płycie można usłyszeć amerykańskich wokalistów: Debi Ruud, Johna Cliftona, Big Daddy
Wilsona, Jock Shock’a. Uzupełniają ich z Norwegii Helene Misund i Eric Slim Zahl, a także
cała plejada polskich muzyków. Usłyszymy tu: Magdę Piskorczyk, Kasię Rościńską, Macieja
Sobczaka, Romka Puchowskiego, Wojtka Cugowskiego, Łukasza Drapałę i Jacka Siciarka.
Całość dopełniają świetni instrumentaliści: Adam Wendt, Jacek Piskorz, Piotr Kończal,
Maciej Kociński, Paweł Głowacki, Michał Kielak, Kuba Andrzejewski, Jan Mazurek i inni.
Nagrania zrealizowano między grudniem 2020 a marcem 2022 r. w studiach w Polsce i USA
Miks: Przemysław Ślużyński, Maciej Kręc, Maciej Sobczak Mastering: Joachim Krukowski Producent wykonawczy i muzyczny: Maciej Kręc
(Maciej Kręc / fot. Piotr Rybicki)
Maciej Kręc o piosence „Color Of His Skin”:
“W 1981 roku 19-letni Michael Donald stał się ofiarą tak zwanego „ostatniego linczu na tle
rasowym w USA” w Mobile, Alabama. Młodego mężczyznę porwali, zabili i powiesili na
drzewie biali rasiści, którzy uczynili to z czystej nienawiści. 26 lat wcześniej, w 1955 roku,
17-letni czarny chłopak imieniem Emmett Till przyjechał z Chicago w odwiedziny do swoich
dziadków w Money, Mississippi. Chłopak z północy Stanów poszedł z kuzynami do
miejscowego sklepiku. W czasie zakupów zagadywał białą sprzedawczynię. Chłopcy stali
przed sklepem, a sprzedawczyni – która była żoną właściciela sklepu – zabrała się do
zamiatania przed drzwiami. To wtedy Emmett nieświadomie popełnił „niewybaczalną
zbrodnię”, a mianowicie zagwizdał na kobietę... Kuzyni zabrali go szybko do domu
przeczuwając, że mogą być z tego kłopoty. Kolejnego dnia mąż zaczepionej przez chłopaka
kobiety wraz ze swoim krewnym, zaopatrzeni w długą broń podjechali pod dom dziadków,
wywlekli Emmetta na zewnątrz i zabrali do pickupa. Trzy dni katowali go w odludnej stodole,
a jego ciało wrzucili do rzeki Mississippi. Złożona w całości z białych mężczyzn ława
przysięgłych uniewinniła obu sprawców. Historia ta jednak stała się bardzo ważnym
symbolem dla ruchu praw człowieka i praw obywatelskich w Ameryce (29. marca 2022 roku
prezydent Joe Biden podpisał The Emmett Till Antilynching Act, który na poziomie
federalnym klasyfikuje lincze jako przestępstwa motywowane nienawiścią rasową).
Opowiedziałem tę historię Maćkowi Sobczakowi i napisaliśmy tekst inspirowany
powyższymi wydarzeniami. Przekazaliśmy go do korekty Jamesowi Brierley’owi. James był
bardzo poruszony tekstem i zapytał, czy mógłby opisać tę historię po swojemu. Znając jego
wrażliwość, zgodziliśmy się. Kiedy usłyszałem jego nagranie wiedziałem już, że nikt inny nie
zrobiłby tego lepiej. Ten utwór – trochę w stylu Johnny’ego Casha – został zaśpiewany, a
właściwie opowiedziany tak, jakby dziadek usiadł z wnukiem na ganku przed domem, by
przekazać mu historię, która zdarzyła się gdzieś w miejscowości obok. Tekstem nawiązujemy
też do bardzo ważnej dla całej kultury amerykańskiej pieśni „Strange Fruit”, napisanej przez
Abla Meeropola i wykonanej oryginalnie przez Billie Holiday (choć być może większe
wrażenie robi na mnie wersja Niny Simone).
Do utworu przygotowałem specjalny teledysk. Poprosiłem mojego przyjaciela i malarza,
Bartka Muszyńskiego, żeby namalował obraz, który nie tylko symbolicznie odnosiłby się do
opowiadanej przez nas historii, ale także ogólniej do potępienia wszystkiego, co jest złe, bo
wynika z uprzedzeń i nienawiści. I tak na wielkim płótnie 180x180 cm powstało dzieło
przedstawiające mroczne „drzewo wstydu”. Klip jest zapisem procesu powstawania tego
obrazu w pracowni Bartka. W jego realizacji pomogli mi Kasia i Maciej Szwarcowie, a całość
sfilmował Kamil Krotofil."
Maciej Kręc „Color Of His Skin” [feat. James Brierley] (5:20)
P+C 2022 Flower Records
Premiera: 23 maja 2022
Muzyka: Maciej Kręc, Maciej Sobczak Słowa: James Brierley
Promocja:
Robert Grześkowiak – kom. 721 288 251, flower-records@tlen.pl