Debiutancki singel i p³yta Macieja Krêca. Wys³ano dnia 23-05-2022 o godz. 14:53:48
Temat: Info
Dzi¶ do stacji radiowych trafia piosenka „Color Of His Skin“, pierwszy singel promuj±cy
debiutanck± p³ytê Macieja Krêca
„Brothers & Friends“, która uka¿e siê w pi±tek 27. maja
2022r. Teledysk „Color Of His Skin” jest ju¿ dostêpny w serwisie YouTube
Maciej Krêc od blisko 30. lat wspó³tworzy poznañski zespó³ Blues Flowers, w którym pe³ni
rolê gitarzysty basowego i kontrabasisty. Jako manager muzyczny wspó³pracowa³ równie¿ z
zespo³ami Hot Water i Smooth Gentlemen. Pomys³ nagrania materia³u pod w³asnym
nazwiskiem powstawa³ od dawna w jego g³owie, ale konkretnego kszta³tu nabra³ po wa¿nej
dla niego podró¿ny na po³udnie Stanów Zjednoczonych. Podczas niej dotkn±³, zobaczy³ i
us³ysza³ ¶wiat, który jako muzyk bluesowy do tej pory móg³ sobie tylko wyobra¿aæ.
(Maciej Krêc / fot. Piotr Rybicki)
Maciej Krêc o p³ycie:
„Razem z przyjació³mi – pianist± Bart³omiejem Szopiñskim oraz gitarzyst± i wokalist±
Maciejem Sobczakiem – przejechali¶my przez Georgiê, Alabamê, Mississippi, Arkansas,
Tennessee, Luizjanê ¿eby dotrzeæ nad Zatokê Meksykañsk± na Florydzie. Atlantê, Memphis,
Clarksdale, Helenê a¿ po Nowy Orlean. Memphis i jego kluby na Beale Street, mnóstwo
spotkañ, opowie¶ci i grania. Fabryka Gibsona i muzeum Presleya w Graceland, Sun Studio
Records i B.B King’s Club – magia miejsc i klimatu! No i wreszcie Nowy Orlean – miasto-
legenda, miasto-muzyka, miasto-jazz!
Ale obrazy to jedno, a ró¿norodny klimat tych miejsc i ich brzmienie, tak¿e brzmienie muzyki
us³yszanej w³a¶nie tam, zosta³o w mojej g³owie do dzisiaj. Od powrotu, który by³ przecie¿ ju¿
jaki¶ czas temu, mia³em w sobie natrêtnie powracaj±c± my¶l, ¿e to jeszcze nie jest prawdziwy
koniec drogi na G³êbokie Po³udnie. Tak narodzi³ siê projekt Maciej Krêc „Brothers &
Friends” Blues Super Session.
Na pocz±tku z Maciejem Sobczakiem grali¶my we dwójkê. Chcieli¶my zagraæ to, co nam w
g³owie z tej podró¿y pozosta³o. Potem do³±czy³ Maciej Zdanowicz (gitara), Bart³omiej
Szopiñski (pianino, hammond) i Szymon Szopiñski (perkusja). Zacz±³em my¶leæ o
poszczególnych piosenkach i ka¿da z nich pasowa³a mi do innego z moich muzycznych
przyjació³, z którymi zetkn±³em siê na artystycznej i zawodowej drodze. Zaproponowa³em im
wziêcie udzia³u w tym przedsiêwziêciu. Kiedy skoñczyli¶my nagrania po blisko piêtnastu
miesi±cach pracy okaza³o siê, ¿e w p³ytê zaanga¿owa³o siê 34. muzyków, którzy u¿yczyli mi
swojego talentu i po¶wiêcili swój czas. Projekt nabra³ te¿ miêdzynarodowego charakteru, bo
w nagraniach us³yszeæ mo¿na muzyków oraz wokalistki i wokalistów z USA, Norwegii,
Niemiec, no i oczywi¶cie z Polski.
Na p³ycie mo¿na us³yszeæ amerykañskich wokalistów: Debi Ruud, Johna Cliftona, Big Daddy
Wilsona, Jock Shock’a. Uzupe³niaj± ich z Norwegii Helene Misund i Eric Slim Zahl, a tak¿e
ca³a plejada polskich muzyków. Us³yszymy tu: Magdê Piskorczyk, Kasiê Ro¶ciñsk±, Macieja
Sobczaka, Romka Puchowskiego, Wojtka Cugowskiego, £ukasza Drapa³ê i Jacka Siciarka.
Ca³o¶æ dope³niaj± ¶wietni instrumentali¶ci: Adam Wendt, Jacek Piskorz, Piotr Koñczal,
Maciej Kociñski, Pawe³ G³owacki, Micha³ Kielak, Kuba Andrzejewski, Jan Mazurek i inni.
Nagrania zrealizowano miêdzy grudniem 2020 a marcem 2022 r. w studiach w Polsce i USA
Miks: Przemys³aw ¦lu¿yñski, Maciej Krêc, Maciej Sobczak Mastering: Joachim Krukowski Producent wykonawczy i muzyczny: Maciej Krêc
(Maciej Krêc / fot. Piotr Rybicki)
Maciej Krêc o piosence „Color Of His Skin”:
“W 1981 roku 19-letni Michael Donald sta³ siê ofiar± tak zwanego „ostatniego linczu na tle
rasowym w USA” w Mobile, Alabama. M³odego mê¿czyznê porwali, zabili i powiesili na
drzewie biali rasi¶ci, którzy uczynili to z czystej nienawi¶ci. 26 lat wcze¶niej, w 1955 roku,
17-letni czarny ch³opak imieniem Emmett Till przyjecha³ z Chicago w odwiedziny do swoich
dziadków w Money, Mississippi. Ch³opak z pó³nocy Stanów poszed³ z kuzynami do
miejscowego sklepiku. W czasie zakupów zagadywa³ bia³± sprzedawczyniê. Ch³opcy stali
przed sklepem, a sprzedawczyni – która by³a ¿on± w³a¶ciciela sklepu – zabra³a siê do
zamiatania przed drzwiami. To wtedy Emmett nie¶wiadomie pope³ni³ „niewybaczaln±
zbrodniê”, a mianowicie zagwizda³ na kobietê... Kuzyni zabrali go szybko do domu
przeczuwaj±c, ¿e mog± byæ z tego k³opoty. Kolejnego dnia m±¿ zaczepionej przez ch³opaka
kobiety wraz ze swoim krewnym, zaopatrzeni w d³ug± broñ podjechali pod dom dziadków,
wywlekli Emmetta na zewn±trz i zabrali do pickupa. Trzy dni katowali go w odludnej stodole,
a jego cia³o wrzucili do rzeki Mississippi. Z³o¿ona w ca³o¶ci z bia³ych mê¿czyzn ³awa
przysiêg³ych uniewinni³a obu sprawców. Historia ta jednak sta³a siê bardzo wa¿nym
symbolem dla ruchu praw cz³owieka i praw obywatelskich w Ameryce (29. marca 2022 roku
prezydent Joe Biden podpisa³ The Emmett Till Antilynching Act, który na poziomie
federalnym klasyfikuje lincze jako przestêpstwa motywowane nienawi¶ci± rasow±).
Opowiedzia³em tê historiê Maækowi Sobczakowi i napisali¶my tekst inspirowany
powy¿szymi wydarzeniami. Przekazali¶my go do korekty Jamesowi Brierley’owi. James by³
bardzo poruszony tekstem i zapyta³, czy móg³by opisaæ tê historiê po swojemu. Znaj±c jego
wra¿liwo¶æ, zgodzili¶my siê. Kiedy us³ysza³em jego nagranie wiedzia³em ju¿, ¿e nikt inny nie
zrobi³by tego lepiej. Ten utwór – trochê w stylu Johnny’ego Casha – zosta³ za¶piewany, a
w³a¶ciwie opowiedziany tak, jakby dziadek usiad³ z wnukiem na ganku przed domem, by
przekazaæ mu historiê, która zdarzy³a siê gdzie¶ w miejscowo¶ci obok. Tekstem nawi±zujemy
te¿ do bardzo wa¿nej dla ca³ej kultury amerykañskiej pie¶ni „Strange Fruit”, napisanej przez
Abla Meeropola i wykonanej oryginalnie przez Billie Holiday (choæ byæ mo¿e wiêksze
wra¿enie robi na mnie wersja Niny Simone).
Do utworu przygotowa³em specjalny teledysk. Poprosi³em mojego przyjaciela i malarza,
Bartka Muszyñskiego, ¿eby namalowa³ obraz, który nie tylko symbolicznie odnosi³by siê do
opowiadanej przez nas historii, ale tak¿e ogólniej do potêpienia wszystkiego, co jest z³e, bo
wynika z uprzedzeñ i nienawi¶ci. I tak na wielkim p³ótnie 180x180 cm powsta³o dzie³o
przedstawiaj±ce mroczne „drzewo wstydu”. Klip jest zapisem procesu powstawania tego
obrazu w pracowni Bartka. W jego realizacji pomogli mi Kasia i Maciej Szwarcowie, a ca³o¶æ
sfilmowa³ Kamil Krotofil."
Maciej Krêc „Color Of His Skin” [feat. James Brierley] (5:20)
P+C 2022 Flower Records
Premiera: 23 maja 2022
Muzyka: Maciej Krêc, Maciej Sobczak S³owa: James Brierley
Promocja:
Robert Grze¶kowiak – kom. 721 288 251, flower-records@tlen.pl
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *