Ojciec techniki scratchu, b|DJ Grand Wizard Theodore/b|, wyst±pi w lipcu, w warszawskim klubie Harlem
Po raz kolejny Zulu Nation Poland (www.zulunation.pl) organizuje na terenie naszego kraju koncert, którego g³ówn± gwiazd± bêdzie ¿ywa legenda ¶wiatowego turntablismu, "ojciec" techniki scratchu - DJ GRAND WIZARD THEODORE. Impreza odbêdzie siê 20 lipca w warszawskim klubie Harlem. Wstêp: przed godzin± 22 - 10 z³, po 22 - 15 z³. W roli supportu zagra DJ Abdool.
GRAND WIZARD THEODORE, Theodore Livingston (ur. 1962, Nowy Jork, Nowy Jork, USA). Postaæ, której oficjalnie przypisuje siê wynalezienie i spopularyzowanie skreczu, czyli techniki wydobywania d¼wiêku poprzez dynamiczne ruchy ig³y gramofonowej na p³ycie winylowej. Theodore Livingston, dziêki dwójce starszych braci, z³apa³ bliski kontakt z rodz±c± siê w Nowym Jorku kultur± hip-hop. Bracia Mean Gene i Disco Bee tworzyli w latach 70. duet L Brothers i czêsto wspó³pracowali z legendarnym Grandmasterem Flashem. Ju¿ jako nastolatek Theodore mocno interesowa³ siê muzyk± i pod nieobecno¶æ braci samodzielnie próbowa³ graæ na ich sprzêcie. W szkoleniu techniki, m³odemu Livingstonowi wydatnie pomaga³ Flash, który by³ pod wielkim wra¿eniem zdolno¶ci Theodora do bezb³êdnego upuszczania ig³y w odpowiednim miejscu p³yty winylowej (zabieg nosi nazwê needle drop). Pomimo sprzeciwu Gene'a, Grandmaster wprowadza³ m³odego ucznia w ¶wiat coraz bardziej komplikowanych technik did¿ejskich, a nawet zaprasza³ go na scenê. Theodore, stoj±cy za gramofonami na kracie od mleka, szybko sta³ siê ulubieñcem nowojorskiej publiczno¶ci.
W lecie 1975, w wieku zaledwie 13 lat, zdolny m³odzieniec przypadkowo dokona³ odkrycia, które na trwa³e zapisa³o jego pseudonim w historii hip-hopu. Zmuszony przez matkê do ¶ciszenia g³o¶no graj±cej muzyki, podszed³ do gramofonu i rêcznie zatrzyma³ p³ytê, która w tym momencie wyda³a bardzo intryguj±cy d¼wiêk. Theodore, zafascynowany niecodziennym efektem, spróbowa³ powtórzyæ niespotykane brzmienie i po¶wieci³ wiele czasu na eksperymentowanie z nim, poruszaj±c do przodu i ty³u odtwarzane winyle. Wielu did¿ejów zna³o wcze¶niej charakterystyczny d¼wiêk skreczu - s³yszeli go czêsto w s³uchawkach podczas szukania konkretnego breaku na p³ycie. Grand Wizard Theodore by³ jednak pierwszym did¿ejem, który w³o¿y³ w skreczowanie rytm i dziêki któremu skrecze wydosta³y siê poza ods³uchy. M³ody adept turntablismu zaprezentowa³ innowacyjn± technikê szerszej publiczno¶ci, dostarczaj±c podczas imprez czêsto kilkuminutowych pokazów szurania ig³± o p³ytê. Pozytywny odd¼wiêk na zaproponowane przez niego brzmienie przekroczy³ najielsze oczekiwania, a skrecz na sta³e wpisa³ siê w historiê nie tylko hip-hopu, ale ca³ej muzyki rozrywkowej. I choæ w pó¼niejszym czasie wielu innych turntablistów znacznie udoskonali³o technikê u¿ywania gramofonu jako instrumentu, Theodore jest niekwestionowanym twórc± i pierwszym promotorem odkrywczego wykorzystania skreczu. Arty¶cie przypisuje siê tak¿e doprowadzenie do perfekcji sztuki needle drop.
Na prze³omie lat 70. i 80. Grand Wizard by³ jednym z najpopularniejszych did¿ejów w Nowym Jorku. Artysta by³ cz³onkiem grupy Grand Wizard Theodore And The Fantastic Five, w sk³ad której wchodzili tak¿e Dot-A-Rock (w³a¶c. Darryl Mason), Master Rob (Robin Strong), Prince Whipper Whip (James Whipper), Ruby Dee (Rubin Garcia) i Waterbed Kev (Kevin Strong). Za³oga przesz³a do historii dziêki s³ynnej bitwie z Cold Crush Brothers, utrwalonej w klasycznym filmie "Wild Style" (re¿. Charlie Ahearn, 1982). Pionierski did¿ej w³o¿y³ równie¿ du¿y wk³ad w brzmienie ¶cie¿ki d¼wiêkowej do s³awnego dokumentu o kulturze hip-hop.
Grand Wizard odzyska³ utracon± w po³owie lat 80. popularno¶æ dziêki krytykom muzycznym, którzy w latach 90. zaczêli silnie podkre¶laæ istotny wk³ad artysty w rozwój hip-hopu. W 1998 r. Theodore zdoby³ presti¿owe wyró¿nienie DMC Technics DJ Hall Of Fame Lifetime Achievement Award. W¶ród licznych nagród zosta³ uhonorowany m.in. odznaczeniem za ¯yciowe Osi±gniêcia przez miêdzynarodow± organizacjê turntablistyczn± ITF (International Turntablists Federation). Artysta regularnie bierze udzia³ w seminariach po¶wiêconych historii i technice did¿eingu.
(WarszawaOnLine)
|