Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

ScHoolboy Q z albumem „Blue Lips”
Wys³ano dnia 04-03-2024 o godz. 00:31:20
Temat: Info
Info Szósty album ScHoolboy Q (Quincey Matthew Hanley)(26.10.1986 Wiesbaden, Niemcy) to rodzaj p³yty, któr± mo¿e stworzyæ tylko osoba, która do perfekcji opanowa³a swoje umiejêtno¶ci – i która dok³adnie wie, co chce powiedzieæ.

Gdyby¶cie pomy¶leli, ¿e ScHoolboy Q postanowi³ osi±¶æ na laurach, by³oby Wam to wybaczone. Jego pi±ty album, wydany w 2019 roku „CrasH Talk” – trzecie wydawnictwo z rzêdu, które zadebiutowa³o w Top 3 Billboard 200 – podsumowa³ dekadê dominacji w gronie raperów z po³udniowo-centralnej czê¶ci Stanów. Odznaczenia z³ote i platynowe, piêæ nominacji do Grammy i reputacja jednego z najbardziej kreatywnych oraz wp³ywowych artystów hip-hopowych w Los Angeles – jednak co¶ siê nie zgadza³o. Tu¿ przed wybuchem pandemii Covid-19, raper mówi³: – Przesta³em czuæ siê jako ja. Zrobi³em wiele i osi±gn±³em tyle w bran¿y, odhaczy³em wszystkie punkty, które by³y do odhaczenia. Wygra³em, ale nie czu³em prawdziwej satysfakcji.

„Blue Lips”, szósty album Q, dotyka tego niekomfortowego uczucia i pozwala arty¶cie zredefiniowaæ jego sukces na w³asnych zasadach.

Z jednej strony, Q mówi, ¿e „Blue Lips” opowiada o zaniemówieniu – materia³ powstawa³ w okresie refleksji, który na pocz±tku dawa³ wiêcej pytañ ni¿ odpowiedzi. Tytu³owy kolor równie¿ mia³ wp³yw na tematykê: smutek, ale te¿ bezkres niebieskiego nieba. Jednak przede wszystkim, Q na nowym albumie skupi³ siê na motywie pokonywania przeciwno¶ci losu. – Czasami by³o ciê¿ko ci±gn±æ to wszystko dalej. Zdarza³o mi siê poddawaæ. Ale po dniu lub dwóch wraca³em – wspomina ScHoolboy Q.

Ta intuicja, by przystan±æ na chwilê refleksji, wyku³a siê wcze¶nie. Swoje dzieciñstwo Q spêdzi³ z mam± na 51st Street w Los Angeles. Miasto w tym czasie wci±¿ by³o targane wojnami gangów oraz protestami, które wybuch³y po werdyktach Rodney King w 1992. Nieustanne starcia powi±zane z dekadami nadzoru policyjnego stworzy³y niepewne ¶rodowisko. Gdy raper o tym opowiada, s³ychaæ, ¿e by³o to zarówno przekleñstwo, jak i b³ogos³awieñstwo: – Cz³owiek potrzebuje trochê wstrz±saj±cych prze¿yæ w ¿yciu. To gówno by³o potrzebne. Dlatego teraz jestem w miejscu, w którym jestem. Na przyk³ad, gdy zobaczê, gdy kobiecie dzieje siê krzywda, reagujê. Nie bêdê ma³ym tchórzem.

W momencie zakoñczenia nagrañ by³o ju¿ jasne, ¿e Q ma do zaoferowania znacznie wiêcej ni¿ reporterski niemal¿e zapis do¶wiadczeñ z okresu m³odo¶ci. Jego obecno¶æ na nagraniach jest totalna: potrafi warczeæ i przecinaæ bity niczym najostrzejszy nó¿, by potem zwinnie w¶lizgn±æ siê do kieszeni subtelnym motywem, który umkn±³by prawie ka¿demu innemu raperowi. Praktycznie ka¿dy jego utwór to porywaj±cy zastrzyk energii.

(ScHoolboy Q)

W okolicach 20. urodzin, Q zwi±za³ siê zawodowo z Top Dawg Entertainment. Kolektyw nie tylko pomóg³ rozkrêciæ jego karierê, ale tak¿e sta³ siê jedn± z najwa¿niejszych kreatywnych si³ w latach 2010s w rapie. W gronie, w którym znale¼li siê Jay Rock, Ab-Soul czy Kendrick Lamar, Q z praktycznie ca³kowitej anonimowo¶ci na szczyt ³añcucha pokarmowego. I zas³u¿enie: debiut „Setbacks” z 2011 kr±¿y³ po blogosferze niczym Tekst ¦wiêty. Album miesza³ nieokie³znan± agresjê z czêsto szokuj±c± eksploracj± samego siebie, tworz±c odurzaj±c± mieszaninê. Narodzi³a siê gwiazda, a jej blask nie blaknie od ponad dekady.

Po „Habits & Contradictions” (2012), „Oxymoron” (2014) i „Blank Face” (2016) i po tym, gdy sta³ siê jednym z najbardziej rozpoznawalnych g³osów pokolenia, Q znalaz³ siê w momencie, w którym musia³ skonfrontowaæ siê z pustk±. Nie pomog³y miesi±ce lockdownu, a¿ do momentu, kiedy przymusowa izolacja okaza³± siê zbawieniem. Jak opowiada Q: – Po tym, gdy osi±gn±³em tak wiele, gapi³em siê w lustro i przyzna³em sam przed sob±, ¿e wci±¿ potrzebujê pomocy – mentalnej i fizycznej.

Artysta próbowa³ terapii, ale zauwa¿y³, ¿e g³ównym efektem, jaki daje, by³o u¿alanie siê nad sob±. Postanowi³ wiêc pogrzebaæ jeszcze mocniej, porz±dkuj±c traumatyczne do¶wiadczenia, decyduj±c, jakie nauki mo¿e z nich wyci±gn±æ, które go ukszta³towa³y, a które mo¿e ca³kowicie odpu¶ciæ. Czas na refleksjê doprowadzi³ do kilku frustruj±cych wniosków, a dla ludzi z zewn±trz wnioski te mog³y okazaæ siê czasem niezakwalifikowanego szczê¶cia. Wspominaj±c drug± po³owê lat 2010, Q przyznaje: – Robi³em wiêkszo¶æ rzeczy dla hajsu. I to gówno nic nie znaczy³o, bo po prostu pó¼niej wszystko wydawa³em.

Premiera „CrasH Talk” zmieni³a wszystko. Praca nad samym sob± sprawi³a, ¿e Q sta³ siê bardziej zrównowa¿ony – w wielu wymiarach: – Przesta³em prokrastynowaæ tak mocno. Moje psy znowu mnie pokocha³y. Relacja z ¿on± wróci³a na w³a¶ciwe tory.

Przypomina to cytat z Flauberta: „B±d¼ systematyczny i uporz±dkowany w ¿yciu, aby¶ móg³ byæ agresywny i oryginalny w swojej pracy”. Odnaleziony na nowo spokój ducha u Q zaowocowa³ albumem, który jest bezlitosny i radykalny. Kolejne warstwy i ¶wiatopogl±d „Blue Lips” maj± swoje ¼ród³o w filmach blaxploitation, które Q na³ogowo ogl±da³ podczas pracy nad albumem. Ciep³e instrumentale posiekane w nowe, zwinne sposoby, w duchu wykorzystywania wszystkich zasobów dostêpnych pod rêk±. – Twórcy blaxploitation potrafili zrobiæ te filmy, kiedy nie mogli nawet marzyæ o pój¶ciu do szko³y filmowej czy co¶ takiego. Zrobili to wszystko, nie maj±c praktycznie niczego.

„Blue Lips” jest niezwykle precyzyjne, ekonomiczne wrêcz. Q przyznaje, ¿e jest szczególnie dumny z hooków. Wydawnictwo daje nowe emocje i barwy, wszystko bez ostrze¿enia i bez przyd³ugich wstêpów. To rodzaj p³yty, któr± mo¿e stworzyæ tylko osoba, która do perfekcji opanowa³a swoje umiejêtno¶ci – i która dok³adnie wie, co chce powiedzieæ. ScHoolboy Q chce przekazaæ s³uchaczom, by skupili siê na tym, co widaæ na horyzoncie: – Cokolwiek wydarzy³o siê w przesz³o¶ci, nie jest tera¼niejszo¶ci±. Nie mogê tego naprawiæ. Ale mogê naprawiæ dzi¶ i jutro.

ScHoolboy Q
"Blue Lips"
℗ 2024 Interscope Records (Top Dawg Entertainment)
Lista utworów: (czas. 56:08)
Premiera: 1 marca 2024

1. Funny Guy (2:38)
2. Pop ft. Rico Nasty (3:16)
3. THank God 4 Me (2:57)
4. Blue Slides (3:55)
5. Yeern 101 (2:20)
6. Love Birds ft. Devin Malik & Lance Skiiiwalker (3:55)
7. Movie ft. Az Chike (1:53)
8. Cooties (2:52)
9. OHio ft. Freddie Gibbs (4:51)
10. Foux ft. Ab-Soul (4:41)
11. First (4:05)
12. Nunu (2:46)
13. Back n Love ft. Devin Malik (3:50)
14. Lost Times ft. Jozzy (2:53)
15. Germany 86' (2:06)
16. Time Killers (2:37)
17. Pig Feet ft. CHildish Major (3:15)
18. Smile (1:11)

► https://pl.wikipedia.org/wiki/Schoolboy_Q
► https://www.groovyq.com
► https://www.facebook.com/SchoolboyQ/
► https://www.instagram.com/groovyq/
► https://twitter.com/ScHoolboyQ
► https://www.youtube.com/channel/UCdEs7HUfdydw41YVFV5TMSg
► https://listen.tidal.com/artist/3882537
► https://open.spotify.com/artist/5IcR3N7QB1j6KBL8eImZ8m
► https://www.deezer.com/search/Schoolboy%20Q
► https://music.apple.com/br/artist/schoolboy-q/333097675
► https://music.youtube.com/search?q=schoolboy+q
► https://www.last.fm/music/ScHoolboy+Q
► https://soundcloud.com/schoolboy-q

(Paulina Grabska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*