Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Laureaci Z³otych Fryderyków 2024
Wys³ano dnia 27-02-2024 o godz. 23:36:31
Temat: Info
Info Fryderyki – najbardziej presti¿owe nagrody polskiego przemys³u muzycznego – w tym roku obchodz± trzydziestolecie. Przyznawane s± przez Akademiê Fonograficzn±, czyli powo³ane przez Zwi±zek Producentów Audio Video jury, które w drodze tajnego, dwuetapowego g³osowania wy³ania laureatów konkursu.

Wyj±tkiem s± jedynie laureaci Z³otych Fryderyków – honorowego wyró¿nienia, przyznawanego jednog³o¶nie przez reprezentuj±c± Akademiê Fonograficzn± Radê Akademii artystom szczególnie zas³u¿onym dla polskiej kultury muzycznej.

W tym roku w kategorii muzyki rozrywkowej statuetk± Z³otego Fryderyka uhonorowanoMartynê Jakubowicz, jedn± z najbardziej rozpoznawalnych wokalistek i kompozytorek w tej dziedzinie muzyki.

(fot. Damian Kubiak)

Blues i folk jest dla niej tylko pretekstem do tworzenia w³asnej, bardzo osobistej muzyki – pisa³ o niej Marek Garztecki w „Przekroju” w 1980 roku, a Martyna Jakubowicz przez lata udowadnia³a, ¿e tak jest. Obdarzona charyzm± i charakterystycznym g³osem swoimi piosenkami okupowa³a pierwsze miejsca list przebojów. Utwór W domach z betonu nie ma wolnej mi³o¶ci przez wiele tygodni zajmowa³ pierwsz± pozycjê na li¶cie radiowej Trójki. Niedawno przypomnia³a swój przebój w nowoczesnej ods³onie – w projekcie z hiphopowym duetem PRO8L3M.

Dwie p³yty Jakubowicz, "Dziewczynka z pozytywk± Edwarda" (wydana w 1995 roku) oraz "Okruchy ¿ycia" (wydane w 2010 roku) otrzyma³y nominacje do nagrody Fryderyk, choæ sam± statuetkê piosenkarka odebra³a dopiero w 2016 roku za album "Prosta piosenka", którego by³a tak¿e wspó³producentk±.

Przez lata obecno¶ci na scenie muzycznej wyda³a 15 p³yt, ostatni±, pt. "Zwyk³y w³óczêga" – w 2018 roku.

Gdy spojrzy siê na historiê polskiej muzyki rozrywkowej, to nie znajdziemy zbyt wiele kobiet, które konsekwentnie i przez lata przeciera³y szlaki kolejnym pokoleniom. Martyna Jakubowicz by³a jedn± z pierwszych kobiet w Polsce ¶piewaj±cych napisane przez siebie piosenki, czêsto bardzo osobiste, delikatne, refleksyjne, oparte na kobiecych uczuciach i emocjach, ale tak¿e prze³amuj±ce obyczajowe tabu. Jej twórczo¶æ zakorzeniona jest w tradycji folkowej piosenki autorskiej o amerykañskim, wrêcz „dylanowskim” rodowodzie. To songwriterka wolno¶ci i niezale¿no¶ci, indywidualistka od ponad czterech dekad pod±¿aj±ca osobn±, muzyczn± ¶cie¿k±. Posiada niepowtarzaln± barwê g³osu, w której miesza siê hipisowski sznyt, bluesowa nostalgia z interpretacyjn± delikatno¶ci±. Ma na koncie p³yty, które tworz± trwa³y rozdzia³ nie tylko w historii polskiej muzyki rozrywkowej, ale przede wszystkim w historii jêzyka kobieco¶ci w polskiej piosence – podsumowuje twórczo¶æ Martyny Jakubowicz Leszek Gnoiñski, dziennikarz, pisarz, filmowiec, cz³onek Rady Akademii Fonograficznej.


Drugim Z³otym Fryderykiem w kategorii muzyki rozrywkowej Rada Akademii postanowi³a w tym roku nagrodziæ Sebastiana Imbierowicza, czyli twórcê pierwszego etapu sceny hip hopowej w naszym kraju. Jego produkcje zdominowa³y i zdefiniowa³y charakter tzw. z³otej ery tego gatunku w Polsce. W poszukiwaniu raperów na swoje p³yty odkry³ rzeszê talentów równie¿ uwa¿anych dzi¶ za legendy. Molesta, Sokó³, Tede, Pezet czy Hemp Gru to tylko kilka pseudonimów i nazw, których pocz±tki mo¿emy wi±zaæ z DJ 600 Volt. Jego albumy zainspirowa³y tysi±ce i stworzy³y solidny fundament. Mimo odrzucenia przez stacje radiowe utwory, jak Wiedzia³em, ¿e tak bêdzie, Nie jestem k. businessmanem, Osiedlowe akcje, A pamiêtasz jak, Wychylylybymy, Mercedes s 600, Sami swoi – sta³y siê hymnami pokolenia.

(fot. Sebastian Imbierowicz)

W ostatnich latach Sebastian zrealizowa³ szereg ró¿norodnych albumów, miêdzy innymi wiêkszo¶æ ¶cie¿ki do filmu 'Fantastyczny Mat Parrey', gdzie wszystkie kompozycje wygenerowa³, bazuj±c na „d¼wiêkach kosmosu”, zaczerpniêtych z bibliotek audio NASA. Nadal zajmuje siê produkcj±, uczy aran¿acji i miksu w warszawskiej Akademii Realizacji D¼wiêku.

Dla mojego pokolenia, osób, które dorasta³y na prze³omie lat dziewiêædziesi±tych i dwutysiêcznych oraz fascynowa³y siê rodz±c± siê wówczas polsk± scen± hiphopow±, Dj 600 Volt to postaæ absolutnie kultowa. Dzia³alno¶æ Sebastiana dociera³a do nas na bardzo wielu polach: za po¶rednictwem fal radiowych, podczas granych przez niego imprez, a tak¿e, przede wszystkim, na legendarnych, produkowanych przez niego albumach. Dziêki tym wydawnictwom V.O.L.T.nie tylko umo¿liwia³ zaprezentowanie siê szerszej publiczno¶ci zaczynaj±cym wówczas swoj± drogê artystom, ale stanowi³ dla nich tak¿e niezbêdne wsparcie w zakresie dostêpu do sprzêtu studyjnego, wiedzy i inspiracji muzycznych. To wszystko dzia³o siê w czasach, gdy na playlistach co pi±tek nie pojawia³o siê kilkana¶cie nowych, rapowych singli, a kiedy ka¿da wydana kaseta z polskim rapem by³a wydarzeniem, na które czekano, a pó¼niej s³uchano i dyskutowano przez d³ugie miesi±ce – mówi o Sebastianie Imbierowiczu Witek Michalak, szef polskiego oddzia³u wytwórni Def Jam Recordings, cz³onek Rady Akademii Fonograficznej.

Na wniosek jazzowej sekcji Rady Akademii Fonograficznej Z³oty Fryderyk 2024 trafi do r±k Kazimierza Jonkisza, muzyka jazzowego, perkusisty i pedagoga. Od czasu skoñczenia studiów muzycznych w 1971 roku Jonkisz konsekwentnie rozwija swoj± karierê. Ma na koncie kolaboracje z takimi legendami polskiego jazzu jak Zbigniew Namys³owski, Leszek Mo¿d¿er, Tomasz Stañko, Jan Ptaszyn Wróblewski czy Micha³ Urbaniak oraz z artystami o miêdzynarodowej s³awie, jak Al Cohn, Amina Claudine Myers, Monty Waters, Eddie Henderson, Marc Thomas, Miles Griffith, John Hicks, Bob Sheppard czy Tim Hagans.


W 1978 roku rozpocz±³ koncerty jako pierwszy w Polsce leader za perkusj±, a dwa lata pó¼niej debiutowa³ z w³asnym kwintetem na Miêdzynarodowym Festiwalu Muzyki Jazzowej „Jazz Jamboree” i nagra³ pierwsz± autorsk± p³ytê 'Tiri Taka' z serii „Polish Jazz”. Od tamtego momentu uczestniczy³ w nagraniu oko³o 70 p³yt i gra³ na najwiêkszych festiwalach jazzowych, miêdzy innymi Molde International Jazz Festiwal, New Port in Belgrad Jazz Festiwal, Bergamo Jazz Festiwal, Havana Jazz czy Temecula International Jazz Festival. Od 1992 roku Kazimierz Jonkisz zajmuje siê równie¿ nauczaniem jazzu, a od kilku lat, wraz z profesorami Berklee College of Music w Bostonie bierze udzia³ w cyklu warsztatów muzycznych w Pu³awach.

Z niek³aman± rado¶ci± i wielk± dum± przyj±³em fakt, i¿ Rada postanowi³a jednog³o¶nie przyznaæ nagrodê Z³otego Fryderyka Panu Kazimierzowi Jonkiszowi. Jest jednym z najwybitniejszych polskich perkusistów, który ma w swoim dorobku wspó³pracê z tuzami jazzu zarówno w kraju, jak i za granic±. Jego wk³ad w polsk± muzykê jazzow± jest niezaprzeczalny, a on sam stanowi wielkie ¼ród³o inspiracji dla m³odszych pokoleñ muzyków. Jest równie¿ cenionym pedagogiem, który dzieli siê swoim ogromnym do¶wiadczeniem z uczniami legendarnego Wydzia³u Jazzu na „Bednarskiej”, w ¦redniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Kazimierz Jonkisz to wielki entuzjasta jazzu, a w szczególno¶ci gry Elvina Jonesa, dusza towarzystwa, serdeczny i wspieraj±cy m³odsze pokolenie jazzmanów – mówi o laureacie Pawe³ Dobrowolski, perkusista i pedagog, cz³onek Rady Akademii Fonograficznej sekcji muzyki jazzowej.

Decyzj± Rady Akademii Fonograficznej w sekcji muzyki powa¿nej Z³otym Fryderykiem za dokonania w muzyce klasycznej uhonorowany zostanie Krzysztof Meyer. Ten urodzony w Krakowie wybitny polski kompozytor, pianista, pedagog i autor ksi±¿ek studiowa³ kompozycjê w krakowskiej Pañstwowej Wy¿szej Szkole Muzycznej w klasie Stanis³awa Wiechowicza, a po jego ¶mierci – u Krzysztofa Pendereckiego. W latach 1964, 1966 i 1968 studia w zakresie kompozycji oraz gry na fortepianie uzupe³nia³ pod kierunkiem Nadii Boulanger w Pary¿u. M±¿ Danuty Gwizdalanki. Przedstawiciel Szko³y polskiej. Spadkobierca tradycji awangardy, kontynuator idei odrodzenia muzyki polskiej w ramach otwarcia na ¶wiat po odwil¿y 1956 roku i powstania Festiwalu Warszawska Jesieñ. Przyja¼ni³ siê z najwiêkszymi twórcami swoich czasów: Krzysztofem Pendereckim, Witoldem Lutos³awskim, Dymitrem Szostakowiczem.

(fot. Karolina Sa³ajczyk)

Skomponowa³ ponad 100 utworów. Spo¶ród nich wymieniæ nale¿y operê 'Cyberiada' wed³ug opowiadañ Stanis³awa Lema, 'oratorium Stworzenie ¶wiata', Mszê na chór mieszany i orkiestrê i dziewiêæ symfonii na ró¿ne obsady orkiestrowe i wokalne. Instrumentalny dorobek Meyera to 15 koncertów oraz 15 kwartetów smyczkowych, a tak¿e kilkadziesi±t utworów kameralnych i solowych, najczê¶ciej przeznaczonych na fortepian i wiolonczelê, ale równie¿ na organy i saksofon.

Przez wiele lat wystêpowa³ jako pianista, w wielu krajach prowadzi³ równie¿ wyk³ady po¶wiêcone muzyce wspó³czesnej. Przez czterna¶cie lat uczestniczy³ w pracach komisji programowej Miêdzynarodowego Festiwalu Muzyki Wspó³czesnej „Warszawska Jesieñ”, a w latach 1985–1989 by³ prezesem Zwi±zku Kompozytorów Polskich.

Krzysztof Meyer jest tak¿e autorem monografii Dymitra Szostakowicza, wspó³autorem dwutomowej monografii Witolda Lutos³awskiego, jak równie¿ stu kilkudziesiêciu artyku³ów, g³ównie po¶wiêconych muzyce wspó³czesnej, publikowanych w Polsce i za granic±. Jego muzyka prezentowana jest na ca³ym ¶wiecie zarówno na festiwalach muzyki wspó³czesnej, jak i w ramach sezonów koncertowych instytucji muzycznych.

Krzysztof Meyer jest klasykiem wspó³czesno¶ci. Sukces jego muzyki potwierdzaj± liczne nagrania p³ytowe, prezentuj±ce wiêkszo¶æ jego opusów. Wszyscy wspó³pracuj±cy z nim wykonawcy zachwycaj± siê jego wszechstronn± wiedz±, genialn± pamiêci± i s³uchem muzycznym, absolutn± znajomo¶ci± ca³ego repertuaru muzyki symfonicznej i kameralnej. Krzysztof Meyer nie stroni tak¿e od ¿artów. Jego symfonia w stylu Mozarta, zapowiadana podczas premiery jako ma³o znany utwór geniusza z Salzburga… tak te¿ zosta³a odebrana. W poprzednich epokach o sekrety instrumentacji pytano Hectora Berlioza, Richarda Straussa. Dzi¶ pyta siê o nie Krzysztofa Meyera! Mistrz, erudyta, przyjaciel muzyków, entuzjasta piêkna w muzyce. Z³oty Fryderyk jest w jego rêkach wspóln± rado¶ci± ca³ego – nie tylko polskiego – ¶rodowiska muzycznego – podkre¶la £ukasz Borowicz, dyrygent, cz³onek Rady Akademii Fonograficznej.

Z³ote Fryderyki zostan± wrêczone ju¿ 22 marca na uroczystej Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu w PreZero Arena Gliwice oraz 28 kwietnia na Gali Muzyki Powa¿nej bêd±cej zwieñczeniem Fryderyk Festiwal, w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Pe³na lista laureatów Z³otych Fryderyków znajduje siê tutaj:


Organizatorzy wydarzenia: Zwi±zek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.

Gospodarze wydarzenia: Miasto Gliwice, PreZero Arena Gliwice.

Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu: TVN, RMF, RMF MAXX, Onet.pl.

Producent wydarzenia: High Events.

Fryderyki to najwa¿niejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 roku przez Akademiê Fonograficzn±, czyli powo³ane przez Zwi±zek Producentów Audio Video jury, w sk³ad którego wchodzi ponad 1 900 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów bran¿y fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wy³aniani s± w drodze tajnego g³osowania wszystkich cz³onków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, powa¿nej i jazzowej. Cz³onkowie Akademii mog± nale¿eæ wy³±cznie do jednej sekcji i tylko w jej obrêbie maj± prawo g³osu. Dziêki temu ka¿dy ma szansê wypowiedzieæ siê w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbli¿sza.

Zwyciêzcy s± wybierani w drugiej turze tajnego g³osowania. Wówczas cz³onkowie Akademii wskazuj± ju¿ tylko jedn± pozycjê w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby g³osów przez dwie lub wiêcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiêkszeniu ulega liczba zwyciêzców.

O Zwi±zku Producentów Audio Video

ZPAV jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszaj±cym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarz±dzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi dzia³ania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.

Jest grup± krajow± Miêdzynarodowej Federacji Przemys³u Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje ¶wiatowy przemys³ muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV dzia³a na forum legislacyjnym, wspó³pracuje z organami ¶cigania i wymiaru sprawiedliwo¶ci w dziedzinie ograniczenia naruszeñ praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie dzia³ania edukacyjne oraz promocyjne, wspieraj±ce rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjaln± Listê Sprzeda¿y (OLiS) oraz przyznaje wyró¿nienia Z³otych, Platynowych i Diamentowych P³yt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez ¶rodowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i bran¿ê fonograficzn±, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR)





 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*