Keith Jarrett przedstawia „Bordeaux Concert” Wys³ano dnia 04-09-2022 o godz. 21:59:06
Temat: Info
„Bordeaux Concert” to dokumentacja ostatniego solowego koncertu, jaki Keith Jarrett (8.05.1945 Allentown, Pennsylvania) zagra³ 6 lipca 2016 roku w Auditorium de l'Opéra National de Bordeaux we Francji, ukazuj±c pianistê w kulminacyjnym punkcie twórczym.
Ka¿dy z solowych koncertów fortepianowych Jarretta w 2016 roku mia³ unikalny charakter. Podczas tego w Bordeaux, mimo dynamicznej ró¿norodno¶ci, na pierwszy plan wysun±³ siê jego liryczny charakter. W trakcie improwizowanej trzynastoczê¶ciowej suity dzieje siê bardzo wiele. Jest w niej wzruszaj±ca ¶wie¿o¶æ i poczucie intymnego porozumienia z 1400 s³uchaczami obecnymi na sali. Spontaniczna i czêsto intensywnie melodyjna muzyka stanowi kompletn± kompozycjê.
Recenzuj±c wystêp z lipca 2016 r., francuska prasa mówi³a, ¿e na "Bordeaux Concert" s³ychaæ echa "Köln Concert" oraz "Bremen-Lausanne", a rozszerzone partie fortepianu s± urzekaj±co piêkne. Delikatne melodie wy³aniaj± siê jakby z powietrza, „buduj±c wspólnotê muzyki na granicy ciszy”, jak to okre¶li³ Francis Marmande w „Le Monde”, „¶wiadomo¶æ czasu wolnego od zgie³ku i zmêczenia ¶wiata”.
Spo³eczno¶æ s³uchaczy Bordeaux od dawna zna³a muzykê Jarretta. Stolica Nouvelle-Aquitaine by³a jednym z pierwszych europejskich miast, w których Jarrett prezentowa³ swoj± muzykê, ju¿ w 1970 roku - ze swoim trio, potem, z Gusem Nemethem i Aldo Romano. Powróci³ na pocz±tku lat 90. z triem 'Standards' z Garym Peacockiem i Jackiem DeJohnette. Koncert z lipca 2016 roku by³ jednak jego jedynym solowym wystêpem w tym mie¶cie (mo¿liwym dziêki Festiwalowi Jazz and Wine Bordeaux i jego dyrektorowi, Jean-Jacques'owi Quesadzie).
Recenzje z solowej trasy koncertowej Keitha Jarretta z 2016 roku:
Munich 2016
- Elegancja, pow¶ci±gliwo¶æ, swoboda, surowo¶æ, bogactwo, rozleg³o¶æ aluzji, g³êbia d¼wiêku, inteligencja muzyczna, rygorystycznie zdyscyplinowana ekspresja, rozwój form wymy¶lonych w danej chwili i niewiarygodny blask - a wszystko to wykonane z niezmienn± perfekcj± techniki - s± zdumiewaj±ce, czasem przyt³aczaj±ce. Nikt inny nie robi nic, co mog³oby siê do tego zbli¿yæ. Nikt nigdy nie robi³. -
Richard Lehnert, Stereophile
- Munich 2016 ukazuje pomys³owo¶æ Jarretta (…) Jego gra jest nieoczywista i ¶wie¿a -
Mike Hobart, Financial Times
Budapest Concert
- Tê z³o¿on± suitê mo¿na uznaæ za skoncentrowane kompendium jego talentów, ca³ej jego kariery. - Jacques Denis, Libération
- Druga po³owa koncertu zawiera kilka porywaj±cych kompozycji Jarretta. Te ballady, jak 'Part V' i 'Part VII', skrz± siê na tle atonalnych utworów, stopniowo buduj±c dojrza³± ekspresyjn± grê, która mog³a nie byæ mo¿liwa na wcze¶niejszym etapie jego kariery. Wspania³e osi±gniêcie. -
Nate Chinen, New York Times
1. Part I (Live) (12:18)
2. Part II (Live) (4:18)
3. Part III (Live) (4:04)
4. Part IV (Live) (7:18)
5. Part V (Live) (5:47)
6. Part VI (Live) (3:58)
7. Part VII (Live) (6:59)
8. Part VIII (Live) (5:17)
9. Part IX (Live) (4:15)
10. Part X (Live) (2:25)
11. Part XI (Live) (5:40)
12. Part XII (Live) (5:01)
13. Part XIII (Live) (4:00)
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *