Joep Beving powraca do korzeni solowej pianistyki na albumie „Hermetism" Wys³ano dnia 22-04-2022 o godz. 11:27:20
Temat: Info
Muzyka jako filozofia. Joep Beving (9.01.1976 Doetinchem, Holandia), powraca do korzeni solowej pianistyki na albumie „Hermetism”, który zosta³ wydany nak³adem Deutsche Grammophon 8 kwietnia 2022 roku.
Joep Beving, sensacja wspó³czesnego klasycznego ¶wiata streamingu, powraca do pianistyki solowej albumem „Hermetism”. Czwarty album holenderskiego kompozytora i pianisty nagrany dla Deutsche Grammophon ukaza³ siê 8 kwietnia 2022 roku. Najnowszy projekt Bevinga, inspirowany antyczn± filozofi±, to album o poszukiwaniu uniwersalnych idei. – Mam nadziejê, ¿e ta muzyka stanie siê pocieszeniem i nada poczucie wspólnoty – mówi artysta. Napisany w mrocznych dniach pandemii, w epoce strachu i polaryzacji „Hermetism” ³±czy melancholiê z nadziej± poprzez dwana¶cie nowych kompozycji nagranych na fortepianie Schimmel.
Cichy bunt przeciwko szaleñstwu – Joep Beving
Beving wykorzysta³ muzykê do zg³êbienia wielkich filozoficznych pytañ o ¿ycie, w trzech niezwykle udanych albumach – „Solipsism”, „Prehension” i „Henosis”. Po stworzeniu tej trylogii dla Deutsche Grammophon zastanawia³ siê „Co dalej? W jakim kierunku pod±¿aæ?”. Dlatego miêdzy innymi na jaki¶ czas zaj±³ siê komponowaniem muzyki sztuk teatralnych i filmu. – Wróci³em jednak do fortepianu, aby dostroiæ siê do siebie i swojego otoczenia. Chcia³em wróciæ do pocz±tków, do solowych utworów komponowanych na fortepian, ale korzystaj±c ze wszystkiego, czego nauczy³em siê podczas tworzenia trylogii – wyja¶nia artysta.
(Joep Beving / fot. Rahi Rezvani)
Album „Hermetism” ma swoje ¼ród³o w hermetyzmie, filozofii duchowej wywodz±cej siê ze staro¿ytnych pism przypisywanych legendarnemu greckiemu autorowi Hermesowi Trismegistosowi. W jego centrum znajduje siê siedem uniwersalnych praw natury, przekazywanych przez wieki, a pó¼niej zebranych w Kybalionie, tek¶cie, który w ostatnich czasach wp³yn±³ na teorie New Age. Te koncepcje, takie jak zasada przyczyny i skutku oraz zasada rytmu, maj± na celu znalezienie równowagi w naszej egzystencji. – Nauki dotycz±ce tych zasad s± dla mnie tak prawdziwe i mam nadziejê, ¿e zainspiruj± innych – mówi Beving.
Muzyka zawarta na albumie zosta³a ukszta³towana sposobem rozumienia tych idei przez artystê. Na przyk³ad przejmuj±cy „Last Dance” opiera siê na zasadzie rytmu: to, co siê wznosi, musi opa¶æ. – Muzyka ma spiralny, kr±¿±cy charakter. To tak, jakby co¶ spada³o, a potem zosta³o ponownie uniesione i mog³oby to trwaæ w nieskoñczono¶æ. Ten opis naprawdê pasuje do koncepcji hermetyzmu. Ta muzyka przyci±gnê³a mnie niczym mantra – mówi Beving.
Kolejnym wyró¿niaj±cym siê utworem jest têskny, inspirowany Bliskim Wschodem „Dervish”. – Jestem zafascynowany ¿yciem i twórczo¶ci± George’a Gurd¿ijewa, który wp³yn±³ w pewnym stopniu na moje my¶lenie, a tak¿e na moj± muzykê. Sta³o siê to bardziej widoczne podczas pisania tego utworu.
Melancholijny „Nocturnal” jest pierwszym singlem promuj±cym album. Przy pisaniu albumu „Hermetism” my¶li artysty kr±¿y³y równie¿ wokó³ konkretnego miejsca: – Ustanowi³em Pary¿ jako metaforê cywilizacji zachodniej.
Kompozycje takie jak inspirowany absyntem utwór otwieraj±cy „La fée verte”, a tak¿e „Paris s’enflamme”, którego nazwa nawi±zuje to piosenki nowozelandzkiej wokalistki Ladyhawke, to ho³d artysty dla francuskiej stolicy.
Po samodzielnym wydaniu swojego debiutanckiego albumu „Solipsism” w 2015 roku, Beving sta³ siê sensacj± ¶wiata streamingu. Od tego czasu jego muzyka by³a ods³uchiwana w sieci ponad pó³ miliarda razy, a koncerty na ca³ym ¶wiecie by³y wyprzedawane. Artysta ma nadziejê, ¿e album „Hermetism” poruszy jego s³uchaczy. – W szaleñstwie ostatnich czasów ten album by³ tym, do czego wraca³em – wyja¶nia. – W tym sensie „Hermetism” by³ moim w³asnym lekarstwem na pandemiê.
Joep Beving 'Hermetism'
℗ 2022 Sonderling B.V., under exclusive license to Deutsche Grammophon GmbH, Berlin
Lista utworów: (czas. 64:05)
Premiera: 8 kwietnia 2022
1. La fee verte (4:16)
2. For Mark (5:10)
3. Nocturnal (5:13)
4. Paris s'enflamme (5:55)
5. Last Dance (3:09)
6. Accent Grave (6:26)
7. Dervish (8:45)
8. Mushin (6:02)
9. Little Waltz (1:17)
10. TFV (3:48)
11. transfiguration (3:35)
12. Roses (10:29)
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *