Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Hania Rani na p³ycie Víkingura Ólafssona (K)
Wys³ano dnia 29-09-2020 o godz. 00:00:51
Temat: Info
Info Víkingur Ólafsson (14.02.1984) zapowiada album „Reflections” ze wspó³czesnymi opracowaniami utworów z docenionego przez krytykê albumu „Debussy • Rameau”.

Ostatni album Víkingura Ólafssona dla Deutsche Grammophon – „Debussy • Rameau”, który ukaza³ siê na pocz±tku 2020 roku – trafi³ na szczyty amerykañskich i brytyjskich list przebojów muzyki klasycznej, a tak¿e uplasowa³ siê wysoko na niemieckich listach przebojów muzyki pop. Teraz artysta zapowiada „Debussy • Rameau Reflections”, nowe wydawnictwo z opracowaniami przygotowanymi przez Ólafssona oraz innych artystów wspó³czesnych – w¶ród których znalaz³a siê tak¿e Hania Rani.

Zapowiedzi albumu towarzyszy ¶wiatowa premiera opracowania kompozycji Debussy’ego, „La Damoiselle élue”, autorstwa Hani Rani:


Hani Rani - polska pianistka, kompozytorka i wokalistka osadzi³a wznios³± muzykê Debussy’ego w medytacyjnym, elektroakustycznym pejza¿u d¼wiêkowym. Jej partytura pocz±tkowe akordy czerpie z oryginalnego utworu, dodaj±c do miksu fortepianowe arpeggia przypominaj±ce dzwonki i delikatne warstwy brzmieniowe, wywo³uj±c melancholijne wra¿enia rodem z tajemniczego ¶wiata snu.

Pracuj±c nad now± interpretacj± tego dzie³a, postanowi³am przyjrzeæ siê emocjom, jakie wywo³uj± otwieraj±ce akordy, zwane równie¿ Circle Charm. Ten motyw harmoniczny sta³ siê podstaw± ca³ego opracowania, utrzymuj±c tym samym kompozycjê w medytacyjnym charakterze i atmosferze oczekiwania. Na tym fundamencie zbudowa³am melodiê, delikatny utwór b³±dz±cy gdzie¶ w oddali – koresponduj±cy z liryczn± ekspresj± oryginalnego dzie³a Debussy’ego. Powtarzaj±ca siê sekwencja akordów i rozwijaj±ca siê linia melodyczna coraz bardziej zagêszczaj± fakturê utworu, ostatecznie doprowadzaj±c do kulminacji w czê¶ci ¶rodkowej, która wpuszcza do niego nieco ¶wiat³a i nadziei. Podobnie jak w oryginalnym preludium Debussy'ego, zakoñczenie jest powrotem do znanych pocz±tkowych akordów, które zamykaj± ca³o¶æ. Trudno wiêc powiedzieæ dok³adnie, jaki jest koniec i jaki jest pocz±tek tej muzycznej historii. Czy to naprawdê siê koñczy, czy trwa nadal, wybrzmiewaj±c bezg³o¶nie w ciszy? - Hania Rani


Víkingur Ólafsson
"La damoiselle élue (Hania Rani Rework After Claude Debussy)" (5:05)
℗ 2020 Deutsche Grammophon GmbH, Berlin
Premiera: 25 wrze¶nia 2020

Producer, Piano, Programming: Hania Rani
Engineer: Piotr Wieczorek
Mastering Engineer: Dirk Henning Niemeier
Piano: Víkingur Ólafsson
Composer: Hania Rani

Kolejne utwory z albumu „Reflections” uka¿± siê w listopadzie, styczniu, lutym i marcu, a premiera pe³nego albumu zaplanowana jest na 12 marca 2021 r.

(Víkingur Ólafsson)

Na p³ycie „Reflections” znajd± siê równie¿ opracowania autorstwa samego Ólafssona oraz innych wspó³czesnych artystów, w tym islandzkiego wokalisty i autora piosenek Helgi Jónssona, islandzkiego duetu Hugar, postrockowego minimalistycznego zespo³u Balmorhea z Teksasu oraz Christiana Badzury, wiceprezesa A&R New Repertoire w Deutsche Grammophon. Na albumie znajd± siê tak¿e niewydane wcze¶niej nagrania Ólafssona„Pour le piano” Debussy’ego oraz wybór preludiów tego kompozytora, z których dwa – „Bruyères” i „Canope” – zosta³y nagrane zarówno na pianinie, jak i fortepianie Steinwaya, aby zaoferowaæ s³uchaczom kontrastuj±ce ze sob± wra¿enia.

Chcia³em zmierzyæ siê z pewnymi dzie³ami z innej perspektywy, wyobraziæ je sobie na nowo i zaprosiæ innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwyk³ych utworów. Bardzo siê cieszê, ¿e wytwórnia Deutsche Grammophon zgodzi³a siê kontynuowaæ ze mn± tê twórcz± rozmowê z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków wspó³czesnych - Víkingur Ólafsson


Utwory z oryginalnego albumu Víkingura Ólafssona, „Debussy • Rameau” (2020), przekroczy³y ju¿ 21 milionów odtworzeñ, zwiêkszaj±c ³±czn± liczbê odtworzeñ muzyki Ólafssona do 125 millionów, co sprawi³o, ¿e „Daily Telegraph” okrzykn±³ go „now± supergwiazd± klasycznego fortepianu”. Album spotka³ siê z fantastycznym odbiorem s³uchaczy, ale zyska³ równie¿ szerokie uznanie krytyków, w tym takich tytu³ów, jak: „Diapason d’Or”, „The Sunday Times” (Album Tygodnia), „Gramophone” (Editor’s Choice) czy „BBC Music Magazine” (P³yta Miesi±ca), a tak¿e zdoby³ nagrodê 2020 OPUS KLASSIK za nagranie solowe roku (fortepian).

Niezwyk³a oryginalno¶æ i potê¿na muzyczna wiarygodno¶æ Víkingura Ólafssona sprawi³y, ¿e w ci±gu zaledwie kilku lat szturmem podbi³ ¶wiat muzyki, staj±c siê jednym z budz±cych najwiêksze zainteresowanie wspó³czesnych artystów. Miêdzynarodowy sukces albumu „Debussy • Rameau” poprzedzi³y inne: wielokrotnie nagradzanego albumu „Johann Sebastian Bach” oraz jego siostrzanego wydawnictwa, „Bach Reworks”, z opracowaniami autorstwa tak ró¿norodnych artystów, jak Peter Gregson, Hildur Guðnadóttir, Ryuichi Sakamoto i Skúli Sverrisson. Ten sam motyw inspiracji bêdzie towarzyszyæ jego kolejnemu albumowi, „Debussy • Rameau Reflections”, gdzie Ólafsson i inni wspó³cze¶ni kompozytorzy celebruj± twórczo¶æ dwóch francuskich mistrzów, przek³adaj±c ich jêzyk muzyczny na wspó³czesny idiom.


Víkingur Ólafsson rewitalizuje muzykê klasyczn±The Economist

(Paulina Grabska-Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.41
G³osów: 187


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*