Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia
Data: 19-02-2012 o godz. 12:31:40
Temat: Książki


Bardzo dobrze, że powstają takie książki. Trzeba sobie uświadomić, że muzyka rockowa za czasów PRL-u , jak i wszystkie towarzyszące jej zjawiska około muzyczne w znacznym stopniu wpłynęły na kształt kultury młodzieżowej i popularnej – światowej i polskiej. Bez tego dzisiejszy tzw "showbiznes" wyglądałby inaczej. Ci co żyli w tamtych czasach przypomną sobie "stare czasy", a młodsi dowiedzą się o wyjątkowości rocka w tamtych czasach.


A tak zaczyna się książka.

Nie przejdziemy do historii. ... Trudno inaczej zacząć tę książkę, chociaż zapewne sam Krzysztof Klenczon (14.01.1942 w Pułtusku – 7.04.1981 w Chicago), wykonując ten utwór, miał nadzieję, że nie będą to słowa prorocze. Rock nie tylko przeszedł do historii, ale wiele w niej zmienił. Zarówno muzyka rockowa, jak i wszystkie towarzyszące jej zjawiska około muzyczne (czyli to, co określam pojęciem "rock") w znacznym stopniu wpłynęły na kształt kultury młodzieżowej i popularnej - światowej i polskiej.....


Najbardziej trafnie ujął to Franciszek Walicki (20.07.1921 w Łodzi), współtwórca wielu zespołów muzycznych, także kompozytor, uważany za ojca polskiego bigbitu i rocka.


(...) To najważniejsze podejście rock´n´rolla (rocka) nie tylko jako muzyki (muzyki też), ale przede wszystkim jako zjawiska kulturowego, społecznego i politycznego. Ucieszył mnie ogromnie wspólny pogląd na poruszenie przez Panią tematy, z tym, że ja wyczuwałem je kiedyś tylko instynktownie, a Pani ujęła to w sposób naukowy.

(...) Bardzo ciekawe jest Pani podejście do tematu i potraktowanie rock´n´rolla jako jednego z największych fenomenów kulturowych drugiej połowy XX wieku - zapisu nastrojów i oczekiwań kilku niegłupich pokoleń. Ciekawe i głęboko słuszne są częste nawiązywania do sytuacji społecznej i politycznej w Polsce i na świecie. Już na początku swojej pracy trafia Pani w środek tarczy, ujawiając, że rock´n´roll nie należy tylko do świata muzyki: że to także ideologia (...)

(...) Bardzo podoba mi się styl publikacji: ostrożność ferowania wniosków i ocen, zwłaszcza na temat polskiego rock´n´rolla i rocka lat 70. To trudny temat, niejasny, wielowątkowy, nie do końca usystematyzowany (...)

Fragmenty listu Franciszka Walickiego do autorki (pogrubienie tekstu zgodnie z oryginałem)

Od wydawcy

Praca ma charakter historycznoliteracki Przedstawia całościowo problematykę polskiego rocka. Rock jest kategorią należąca nie tylko do świata muzycznego, lecz także społeczno-kulturalnego. Rock staje się najciekawszym zjawiskiem wtedy, gdy nie tylko uczestniczy w typowych zjawiskach kultury oficjalnej, popularnej, ale sam taką kulturę wokół siebie stwarza. Historia rocka pokazuje, że muzyka ta wszędzie na świecie najlepiej funkcjonowała w momentach kryzysu kultury, wtedy gdy żywioł wygrywał z ładem, następowały przesilenia, a utarte koleiny życia przestawały być wygodne. Zapisał się w dziejach jako wyraz buntowniczego wystąpienia młodzieży poszukującej własnej tożsamości i odrębności. Stał się integralną częścią kultury młodzieżowej, jej treścią i nośnikiem uniwersalnym językiem młodzieży. W rezultacie doszło do ważnej zmiany społecznej ? zaakceptowano odmienne wzorce zachowania ludzi młodych.

Anna Idzikowska-Czubaj (ur. 1974) - doktor nauk humanistycznych, od 2005 adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się dziejami PRL-u, zwłaszcza historią społeczną, kulturą popularną i młodzieżową tego czasu. Autorka książki Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka (2006), współautorka Historia PRL. Wielka kolekcja 1944-1989 T. 1-25. (2009)

Tytuł: Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia
Autor: Anna Idzikowska-Czubaj
ISBN: 978-83-7177-756-1
Wydawnictwo: Poznańskie
Rok wydania: 2011
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka
Stron: 354 + wkładka 26 stron ze zdjęciami
Waga: około 600 g
Cena: + - 39 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Katarzynie Cieleckiej




Rock jest kategorią należącą nie tylko do świata muzycznego, lecz także społeczno-kulturalnego. Rock staje się najciekawszym zjawiskiem wtedy, gdy nie tylko uczestniczy w typowych zjawiskach kultury oficjalnej, popularnej, ale także sam taką kulturę wokół siebie stwarza. Historia rocka pokazuje, że muzyka ta wszędzie na świecie najlepiej funkcjonowała w momentach kryzysu kultury, wtedy gdy żywioł wygrywał zładem, następowały przesilenia, a utarte koleiny życia przestawały być wygodne.

Głównym celem pracy było przedstawienie polskiego rocka jako części społecznej i kulturowej historii PRL-u. Przedmiotem analizy jest nie sama muzyka, wykonawcy, utwory, lecz zjawiska generowane w kulturze i społeczeństwie przez rock'n'roll, rock, big beat, muzykę młodzieżową - jak w poszczególnych okresach nazywano ten fenomen - które wytwarzały się wokół muzyki przy współudziale młodych ludzi słuchających i wykonujących rocka.

Pod względem czasowym praca obejmuje okres od czasu powojennego, gdzie pierwsze zjadnoczenie młodzieży odbyło się jeszcze pod znakiem muzyki jazzowej, poprzez lata sześćdziesiąte i swoiście pojmowanej wówczas kulturymłodzieżowej związanej z big beatem, lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte. Każda epoka została dokładnie zanalizowana pod względem warunków socjalnych, kulturowych, politycznych, w których żyło społeczeństwo, a szczególnie młodzież.

Ponieważ każda praca o rocku kończy się wypowiedzią na temat schyłku istnienia samego zjawiska, ja również odniosę się do tego problemu. Pisał na ten temat Zbigniew Hołdys , Franciszek Walicki i wielu innych autorów. Główne wnioski zawierały się w stwierdzeniu, że "muzyka rockowa kończy się", że "wyparowuje" gitara elektryczna. Sądzę, że rock ma już małe szanse stworzenie całego zespołu wzorów kulturowych , których autorem był wcześniej. Ma na to wpływ zarówno forma, w jakiej istnieje obecnie kultura masowa, jak i fakt, że młode pokolenie nie jest już zdane wyłącznie na muzykę w wyrażaniu swojej odrębności. Paleta możliwości jest naprawdę duża - można powiedzieć, że młodzi żyją w odrębnym esemesowo-internetowym świecie, do którego dorośli nie mają wstępu. Rock na pewno nie zniknie, nie rozpłynie się. Pozostanie pewnym motywem kulturowym, z bogatą przeszłością, serią skojarzeń i symboli, wykorzystywanym w innych rodzajach twórczości. (str.309-310)
(dr. Anna Idzikowska-Czubaj)

Tytuł: Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka
Autor: Anna Idzikowska-Czubaj
ISBN: 83-7177-457-5
Wydawnictwo: Poznańskie
Rok wydania: grudzień 2006
Format: 145x205 mm
Oprawa: miękka lakierowana
Stron: 322
Waga: około 400 g
Cena: + - 35 zł

Serdecznie Dziękuję Pani dr Annie Idzikowskiej-Czubaj










Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=9631