Witold Lutosławski. Przewodnik po arcydziełach
Data: 02-10-2011 o godz. 00:05:00
Temat: Książki


Książka " Witold Lutosławski .Przewodnik po arcydziełach" nie jest opowieścią, przeznaczoną do czytania jednym tchem. Zgodnie z tytułem ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi utwór, którym ten się właśnie interesuje, bo na przykład posiada jego nagranie lub zamierza słuchać go na koncercie.

Adresatem książki może być zarówno meloman poznający utwór słuchem, jak i muzyk, na przykład student dysponujący partyturą. Książka nie obejmuje kompletu kompozycji Witolda Lutosławskiego ; przedstawia 28 dzieł orkiestrowych, koncertowych i wokalno-orkiestrowych; z kameralnych uwzględniony jest jedynie Kwartet smyczkowy oraz Partitę i wczesne Wariacje na temat Paganiniego , pominięte zostały utwory drobne (miniatury). Omawiane utwory zostały ułożone w porządku chronologicznym, wg wzorca: krótka charakterystyka ogólna, a następnie przedstawienie przebiegu kompozycji (z punktu widzenia słuchacza, nie analityka).

Tytuł: Witold Lutosławski. Przewodnik po arcydziełach
Autor: Barbara Smoleńska-Zielińska, Tadeusz A. Zieliński
ISBN: 978-83-235-0789-5
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: 2011
Format: 145x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 190
Waga: około 250 g
Cena: + - 29 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Monice Wieldze




Wśród rękopisów Witolda Lutosławskiego przechowywanych obecnie w Archiwum Fundacji Paula Sachera w Bazylei znajduje się dokument o szczególnym znaczeniu. Jest to zeszyt z zapiskami kompozytora, rozpoczęty prawdopodobnie na przełomie lat 40. i 50. jako szkicownik projektowanych utworów.

Waga tego dokumentu polega na tym, iż z czasem Lutosławski zaczął notować w nim myśli towarzyszące poszukiwaniom własnego języka dźwiękowego, który znalazł pełny wyraz w Grach weneckich (1960-61, a następnie w Kwartecie smyczkowym (1964) i II Symfonii (1965-67). Zapiski stały się w ten sposób jedynym w swoim rodzaju świadectwem dojrzewania warsztatowych koncepcji kompozytora, które otworzyły pod koniec lat 50. niezwykle ważny etap jego drogi twórczej, naznaczonej poszukiwaniami harmoniki 12-tonowej i oryginalną koncepcją aleatoryzmu kontrolowanego.

Znaczenie "Zapisków" nie ogranicza się jednak tylko do sfery warsztatu i techniki kompozytorskiej, bowiem ukazują one również przemyślenia Lutosławskiego związane z sytuacją współczesnej kultury. Określając z biegiem lat swe postawy wobec otaczających go zjawisk i kierunków w nowej muzyce, dalekie wszakże od kategorycznych sądów i ocen, zarysował Lutosławski w "Zapiskach" cenny obraz swej świadomości artystycznej, który pozwala zrozumieć go pełniej nie tylko jako twórcę, ale również jako człowieka.

Najpowszechniejsza wada krytyka; nieumiejętność zdania sobie sprawy z tego, że się czegoś nie wie (str. 13)

Skromność jest luksusem, na który nie stać ludzi niedojrzałych (str. 23)

Zupełnie zgubionym jest człowiek, który przestaje przyznawać się samemu sobie, że czegoś nie rozumie (liczne przykłady!) (str .27)

O wiele łatwiej jest skomponować coś zadziwiającego, szokującego, przerażającego, zaskakującego niż - coś pięknego. Dlatego mało kto tyka się czegoś w tym rodzaju (str. 41)

Tytuł: Witold Lutosławski. Zapiski
Autor: opracował Zbigniew Skowron
ISBN: 978-83-235-0528-0
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: 2008
Format: 145x210 mm
Oprawa: twarda
Stron: 124
Waga: około 300 g
Cena: + - 21 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Monice Wieldze










Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=9250