Koncert pamięci Sławomira Kulpowicza
Data: 04-02-2009 o godz. 00:00:00
Temat: Koncerty


7 lutego 2008 r. zmarł Sławomir Kulpowicz (17.01.1952 Warszawa) - jeden z najwybitniejszych polskich pianistów i kompozytorów muzyki improwizowanej. W pierwszą rocznicę śmierci odbędzie się koncert jemu poświęcony .


Koncert pamięci Sławomira Kulpowicza 07.02, g. 19 - Warszawa, Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego (ul. JP Woronicza 17)


Stanisław Soyka - vocals, piano;
Jazz Carriers (Zbigniew Jaremko - saxophone, Henryk Miśkiewicz - saxophone, Paweł Perliński - piano, Kazimierz Jonkisz - piano, Dariusz Ziółek - bass guitar);
Anna Faber - harp,
Maria Pomianowska - sarangi;
Kazimierz Jonkisz Energy (Kazimierz Jonkisz - drums, Piotr Cieślikowski - saxophone, Wojciech Pulczyn - double bass);
JCC choir,
Marta Radwan - conductor,
Monika Urlik - vocals

Sławomir Kulpowicz był absolwentem klasy fortepianu Średniej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Naukę kontynuował na wydziale jazzu i muzyki rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W Katowicach związał się z grupą Silesian Set. Po powrocie do Warszawy był członkiem Kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. Z zespołem tym sporo nagrywał i koncertował w kraju i za granicą (1976-77).

Przez kolejne lata (1977-81) grał także w zespole The Quartet Tomasza Szukalskiego, gruntując swą pozycję perfekcyjnego pianisty. Pozostający pod wpływem pianistyki McCoy Tynera oraz sonorystyki Johna Coltrane'a pianista był chętnie zapraszany do udziału w sesjach przez innych muzyków.

W 1981 roku zdecydował się na samodzielną działalność artystyczną. Założył zespół In Formation, w mutacjach duetu, tria (Czesław Bartkowski - perkusja, Witold Szczurek - kontrabas), kwartetu (Bartkowski, Szczurek, Tomasz Stańko - trąbka) i sekstetu (Bartkowski, Szczurek, Stańko, Andrzej Olejniczak - saksofon tenorowy, Dominik Wit - tuba). Grał także solowe koncerty. Okazjonalnie tworzył też grupy Private Music, New Formation.

W swoich późniejszych realizacjach skłaniał się często ku muzyce Wschodu, współpracując m. in.: z Hindusem Shujaatem Khanem i Turkiem Burhanem Ocalem. Szukając inspiracji zapraszał też na koncerty i nagrania twórców nie zawsze związanych z jazzem m. in.: aktorkę Barbarę Dziekan, wokalistów Marka Bałatę, Czesława Niemena i Mieczysława Szcześniaka. Obok utworów czysto jazzowych, komponował utwory instrumentalne, które łączyły elememty muzyki orientalnej z improwizacją jazzową. Starał sie nadać tym projektom kontekst para-jazzowy, często teatralny. Z tej przyczyny coraz częściej sięgał po muzyczne tworzywo, które pozwalało mu komponować ilustracje do spektakli baletowych i teatralnych.

(diapazon)





Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=6419