29 Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu
Data: 04-04-2008 o godz. 00:05:00
Temat: Koncerty


29. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się w dniach 4-13 kwietnia we Wrocławiu.

5 kwietnia 2008, sobota, godz. 20.30 Wytwórnia Filmów Fabularnych, ul. Wystawowa 1
Fenomen nowojorskiego undergroundu, cygański punk, etno-awangarda. Imigranci i uchodźcy z Rosji, Ukrainy i Izraela grają całkiem nowy gatunek rock and rolla: saksofon, akordeon, skrzypce, gitara, perkusja, w których słychać – jak pisała prasa amerykańska – wpływy od Beli Bartoka po Sonic Youth. Niewiele zespołów potrafi z równą łatwością żonglować kulturowymi stereotypami XXI wieku. Do wspólnych występów zaprosiła ich Madonna, a wyczucia czołowej trendsetterki popu lekceważyć nie wypada

BERLINER ENSEMBLE - Bertolt Brecht i Kurt Weill
DIE DREIGROSCHEN OPER (Opera za trzy grosze)
7 i 8 kwietnia 2008, poniedziałek i wtorek, godz. 19

Teatr Polski, ul. Zapolskiej 3 Będzie to pierwsza wizyta Berliner Ensemble w Polsce od 1952 roku. Zespół teatru założonego w Berlinie przez Bertolta Brechta wystawi najważniejszy spektakl duetu Brecht-Weill, „Operę za trzy grosze”, w inscenizacji słynnego reżysera Roberta Wilsona – który również przyjął zaproszenie organizatorów PPA. Na scenie niemal cały zespół legendarnego teatru, z wielkimi gwiazdami niemieckiej sceny i kina: Angelą Winkler (m.in. „Blaszany bębenek” Schloendorffa i „Danton” Wajdy) w roli Jenny Piratki i Stefanem Kurtem (m.in. „Adolf H. – Ja wam pokażę”) w roli Mackiego Majchra. Ascetyczna, a jednak zjawiskowa inscenizacja Wilsona, precyzja gestów, podkreślonych muzycznymi akordami żywej orkiestry, mistrzowskie wykonanie słynnych songów.

ANJA GARBAREK LIVE 7 kwietnia 2008, godz. 21.30
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Piłsudskiego 67

Piosenkarka, aktorka i kompozytorka, jedna z najciekawszych osobowości norweskiej sceny. Córka Jana Garbarka, geniusza współczesnego jazzu. Mimo, że nie chciała iść w ślady ojca, dziś przyznaje, że „jeśli chodzi o prawdziwe instrumenty”, pozostaje on jej guru. Wychowana w muzycznym domu, mając szesnaście lat, wybrała jednak studia aktorskie. Ale przeznaczenie dosięgło ją i tak – jej występy na scenie muzycznej zwróciły uwagę norweskich wydawców. Nigdy nie nauczyła się grać na żadnym instrumencie – być może dzięki temu ma swoiste podejście do muzyki. „Nie wiem, co jest możliwe, więc próbuję robić rzeczy, o których ktoś inny nawet by nie pomyślał”, mówi. Tworzenie piosenek zaczyna od pisania tekstów. „Słowa mają swój własny dźwięk i rytm. Dla mnie muzyka to ścieżka dźwiękowa do historii, które chcę opowiedzieć”.

GEORGETTE DEE & TERRY TRUCK 6 kwietnia 2008, godz. 21
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Piłsudskiego 67

Trochę Marleny Dietrich, Judy Garland, Zarah Leander, trochę Niny Simone. Tajemnica piosenki, anioł, diva... Georgette Dee śpiewa po prostu bosko. Jej występ w paryskim Théâtre de l’Odeon rzucił francuską publiczność na kolana. Koncerty Georgette Dee, jak piszą krytycy, są powrotem do źródeł teatru. Krzykiem, szeptem, wzdychaniem artysta opowiada o najgłębszych uczuciach, o miłości szczęśliwej, szalonej i zranionej. Tak charyzmatyczną interpretację piosenki nieczęsto można oglądać – nie bez powodu Georgette Dee zwana jest w Niemczech „królową diseuse”. Diseuse to zapożyczone z francuskiego słowo, którego Niemcy używają na określenie wybitnych pieśniarek i artystek kabaretu. Diseuse jest kimś więcej niż zwykłą piosenkarką. To postać o wybitnej osobowości scenicznej , obdarzona temperamentem, talentem i charakterem. Podbija publiczność niemal w chwili wejścia na scenę.

THE UKULELE ORCHESTRA OF GREAT BRITAIN 6 kwietnia 2008, niedziela, godz. 19
Teatr Współczesny, ul. Rzeźnicza 12

Michael Palin z Latającego Cyrku Monty Pythona powiedział o nich: „To najlepsze, co ma Wielka Brytania”. Zespół muzyków śpiewających i grających na ukulele, którzy wierzą, że każdy utwór muzyczny można poddać reinterpretacji. O ile, oczywiście, grany będzie na ukulele. Genialne show, postpunkowy performance z oldschoolowym smaczkiem. Zabawni i śmiertelni poważni zarazem, koncertowali przy pełnych salach w prawie całej Europie, w Japonii i USA, Grają repertuar od Czajkowskiego po Nirvanę.

AVISHAI COHEN VOCAL PROJECT - ŚWIATOWA PREMIERA! 11 kwietnia 2008, godz. 17.30 Impart, ul. Mazowiecka 17
Jeden z najważniejszych dziś muzyków jazzowych, umieszczony przez Bass Player Magazine wśród stu najbardziej wpływowych gitarzystów basowych XX wieku, przygotowuje dla PPA program nowocześnie zaaranżowanych pieśni Żydów sefardyjskich. Po raz pierwszy w kompozycjach Avishaia Cohena zabrzmi śpiew. Jego muzyki nie da się łatwo zamknąć w żadnej kategorii. Płynne przejścia między folkiem, funkiem, jazzem i muzyką Wschodu, często w trakcie jednego utworu, fascynują i dają niesamowitą radość w odbiorze. Charakterystyczne, przewrotne rytmy i upodobanie do etnicznych miksów sprawiają, że nagrania i koncerty Avishaia Cohena na żywo przyjmowane są gorąco przez widzów i krytykę.

Peter Quilter - BOSKA! (GLORIOUS!) 9 kwietnia 2008, godz. 17 i 20.30 Impart, ul. Mazowiecka 17
Światowy hit teatralny, tekst oparty na historii życia Florence Foster Jenkins, najgorszej śpiewaczki świata. Zabawna i momentami zdumiewająca opowieść o bogatej ekscentryczce, która nie mając słuchu ani głosu występowała w najsłynniejszych salach koncertowych świata, zapełniając Carnegie Hall do ostatniego miejsca.

Nosowska
UNISEXBLUES
4 kwietnia 2008, godz. 21
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Piłsudskiego 67

„Ta płyta niesie przesłanie: ktoś, kto lubi muzykę, nie powinien się zawężać do jednego gatunku” – mówi Nosowska o swoim nowym albumie solowym. „Formuła ściśle elektroniczna jest dla mnie tematem zamkniętym. Tym razem nie wzbraniam się przed dobrym popem czy r&b, słychać też blues, rock, delikatne nawiązanie do reggae lub techno... To dowód na to, że kocham muzykę. Po prostu”. Posłuchajmy „Metempsycho”. Ulubionego utworu artystki, wyznania traktującego o sprawach ostatecznych... Jakby dla kontrastu Kaśka śpiewa w nim głosem „dziecka kosmity” (nieprzetworzonym elektronicznie!). W piosence słychać też drugi głos, Yumiko Ishijimę z grupy Papaya Paranoia. Poza japońską wokalistką wśród gości na „UniSexBlues” znalazł się m.in. Stanisław Sojka, który w utworze tytułowym „jak nikt gra nowoorleańskiego bluesa”.

Teater Slava - DÖDERSKRATT
5 kwietnia 2008, godz. 16
Teatr Współczesny, ul. Rzeźnicza 12

Chichot Śmierci, czyli Döderskratt, jest określeniem pochodzącym ze starej szwedzkiej pieśni ludowej. Może oznaczać reakcję Śmierci na koniec życia ludzkiego. Może znaczyć uwolnienie od trosk, zapomnienie, które towarzyszy zakończeniu życia naznaczonego brzemieniem. Może być śmiechem, który więźnie w gardle. To obraz otwarty na wieloznaczne interpretacje, próba uchwycenia tajemnicy, która zarazem przyciąga i odpycha. Döderskratt to tytuł spektaklu muzycznego, złożonego z fragmentów i okruchów odszukanych wśród różnych kultur świata. To fantazje, zrodzone ze spotkań, wędrówek, podróży nomadów, włóczęgów, tułaczy. Na planecie, która krąży coraz szybciej i szybciej, w świecie, który nie zna własnych korzeni, Döderskratt staje się rytuałem dla tych, którzy stracili wiarę – a jedyną rzeczywistością jest pieśń i taniec.

OLENA LEONENKO - ECH RAZ, JESZCZE RAZ, CZYLI TANIEC Z PAMIĘCIĄ
9 kwietnia 2008, środa, godz. 22 Scena Kameralna, ul. Świdnicka 32

Olena Leonenko to pieśniarka i kompozytorka z Kijowa, która od szesnastu lat mieszka i pracuje w Polsce. W spektaklu teatru Ateneum śpiewa rosyjskie romanse, podwórkowe tanga, ludowe piosenki ukraińskie, pieśni żydowskie, piosenki Okudżawy i Wysockiego. Chwali ją Krystian Lupa: Uważam, że jej interpretacja pieśni i romansów rosyjskich jest fenomenalna – niepowtarzalna, miejscami wstrząsająca – bardzo osobista i jednocześnie znakomicie wychwytująca to, co w tej muzyce charakterystyczne.

MAGDA UMER I ANDRZEJ PONIEDZIELSKI - CHLIP HOP
7 kwietnia 2008, poniedziałek, , godz. 18 i 21
Teatr Współczesny, ul. Rzeźnicza 12

To „widowisko” parateatralne, raczej muzyczne, acz słowa żywego niepozbawione. Na scenie są: ONA, ON i muzyk pianista. ONA i ON rozmawiają. Rozmowa tych dwojga ma odcień swobodnej pogawędki. Nieinwazyjnej, nieśpiesznej pogaduszki. Na przeróżne tematy. Ale nie utyskują! Korzystając z przynależnego ich wiekowi „rozkwitu dojrzałości” – z żartobliwym dystansem próbują sprawdzić, które z ich „najważniejszych mniemań” można by (gdyby ktoś chciał) przenieść w nowe czasy. Jako znaki „ich” epoki – przywołują piosenki. Śpiewają je. Sobie nawzajem i w wyimaginowanych (z racji konwencji osobności) duetach.

JAN KACZMAREK - ALBUM RODZINNY
10 kwietnia 2008, czwartek, godz. 18 i 21
Teatr Ateneum, Scena Kameralna, ul. Świdnicka 32

Spektakl warszawskiego Teatru Ateneum, przedstawienie muzyczne, poetyckie acz żartobliwe. Piosenki z tekstami Jana Kaczmarka to notatnik. Polskich, historycznych faktów, ale i emocji, uczuć, rozumowań. Do hasła „POLAK POTRAFI” dodają dyskretną wątpliwość „ale czy trafi...”? W programie znajdą się m.in. piosenki: „Ballada o mleczarzu”, „Ballada o zimowych romansach”, „Basia”, „Czego się boisz głupia”, „Kurna chata”, „Na roli”, „Nasza Europa”, „Oj, naiwny”. Autorski komentarz przygotował Andrzej Poniedzielski.

MARIUSZ LUBOMSKI NIE SKREŚLAJ MNIE
5 kwietnia 2008, sobota, godz. 18
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Piłsudskiego 67

Premiera nowego programu, nad którym artysta pracuje ze swoimi muzykami. Koncert wypełnią piosenki z tekstami Sławomira Wolskiego i Jana Wołka, napisanymi specjalnie dla Mariusza Lubomskiego, w większości z jego muzyką. Ten sam materiał znajdzie się na najnowszej płycie będącej owocem współpracy wspomnianych artystów, współpracy, do której doszło po dłuższej przerwie. Wszystkie utwory mimo różnorodności w warstwie muzycznej łączy jedno – bardzo osobista refleksja artysty – „mężczyzny po czterdziestce” – refleksji nad przemijaniem, nad losem, który pragnie on akceptować we wszystkim, co przynosi.

Hermetyczny Garaż & Karbido PAPER - T.E.S.L.A. SHOW
9 kwietnia 2008, środa, godz. 20
Teatr Współczesny, ul. Rzeźnicza 12

Koncert fabularny w wykonaniu dwukrotnych zwycięzców Nurtu OFF PPA - Hermetycznego Garażu oraz zespołu Karbido,entuzjastycznie przyjmowanego na zeszłorocznym Festiwalu Fringe w Edynburgu. Tym razem już nie w konkursie, a w Nurcie Głównym - z autorską propozycją.

OLO WALICKI KASZEBE - ZIEMIA WODA OGIEŃ RZECZYWISTOŚĆ
8 kwietnia 2008, godz. 22.30, Scena
Kameralna, ul. Świdnicka 31

Przedstawienie muzyczno-słowno-wizualne. To subiektywna wizja współczesnych Kaszub - współczesna muzyka i współczesne teksty w języku kaszubskim oraz scenografia, wizualizacje i materiały filmowe, które wydobywają wyjątkowy klimat niezwykłej krainy. Premiera projektu „Olo Walicki Kaszebe” miała miejsce podczas koncertu inaugurującego XXVI Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej (EBU) Gdańsk 2005. Do piosenek, zawierających swobodne improwizacje instrumentalne, wzmocnionych futurystycznymi brzmieniami, powstały teksty w mało znanym a pięknym i wyrazistym języku kaszubskim - napisała je Damroka Kwidzińska, Kaszubka, animatorka kultury Kaszub.

Chór Narzekań Mieszkańców Wrocławia
13 kwietnia 2008, niedziela, godz. 12

Jak można zagospodarować olbrzymią energię, którą ludzie marnują na narzekanie? Rzecz wymyślili w Helsinkach (z zimna i z braku światła oczywiście) Tellervo Kalleinen i Oliver Kochta-Kalleinen. Stworzyli pierwszy na świecie chór narzekań, i choć nadal nie udaje się zamienić tej energii np. na prąd, powstał projekt, który można zrealizować w dowolnym miejscu na świecie. Okazało się, że mieszkańcy Helsinek, Birmingham, Jerozolimy, Melbourne, Budapesztu, Sankt Petersburga czy Juneau na Alasce z równym zapałem narzekają na bardzo podobne w gruncie rzeczy sprawy. I to śpiewająco! Muzykę do pierwszego polskiego Chóru Narzekań pisze Rafał Karasiewicz, zaś tekst narzekań powstanie pod czujnym uchem i okiem Konrada Imieli. We wrocławskim chórze wystąpi 57 osób, w tym 10 mężczyzn.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ SZKÓŁ TEATRALNYCH -10 kwietnia 2008, godz. 21.30,
Teatr Współczesny, ul. Rzeźnicza 12

W tym roku formuła Dnia Szkół Teatralnych różni się od pokazów z poprzednich lat. Na scenie zobaczymy studentów The School of Visual Theater z Jerozolimy. Pokażą dwie dwudziestopięciominutowe etiudy: „Magiczna Noc Heleny” („Helena’s Night of Magic”) i „Łajka” („Laika”). Pierwsza jest mroczną historią miłosną malarza i jego muzy. Helena ukazuje się malarzowi jako gwiazdka niemego kina i wciąga go w swój świat, zatapiając artystę w czarnym atramencie tak długo, aż nie będzie umiał odróżnić przeszłości od teraźniejszości, a filmu od teatru czy płótna. Etiudzie towarzyszy muzyka autorstwa Aviyi Kopelmana, młodego kompozytora z Izraela. Druga część pokazu to monodram młodej aktorki, Tchelet Weisstub. Gra ona Łajkę, psa wysłanego w kosmos w 1957 roku, pierwszą ziemską istotę w przestrzeni pozaziemskiej. Opowiada tragiczną historię zwierzęcia, pokazując, w jaki sposób wszyscy patrzymy w przyszłość. Psie zmartwienia są proste: jak mogę wybierać, jeśli nie rozumiem rzeczy, wśród ktorych mam wybór? Czy mogę się sprzeciwić?

(PPA)





Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=4886