KONCERT PAMIĘCI POPŁAWSKIEGO
Data: 10-08-2007 o godz. 00:05:00
Temat: Koncerty


KONCERT POŚWIĘCONY PAMIĘCI JANUSZA POPŁAWSKIEGO, odbędzie się 10 sierpnia w piątek o godzinie 20.00 do Klubu Muzycznego UCHO w Gdyni na ulicy Św.Piotra 2. Organizatorami koncertu jest Centrum Kultury w gdyni i Klub Muzyczny UCHO.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zaprasza 10 sierpnia w piątek o godzinie 20.00 do Klubu Muzycznego UCHO w Gdyni na ulicy Św.Piotra 2 na koncert poświęcony pamięci Janusza Popławskiego.

Miasto Gdynia postanowiło uczcić pamięć Muzyka tworzącego historię polskiego rocka.
 Już po raz trzeci w klubie Ucho odbędzie się koncert poświęcony jego pamięci.

Patronat nad koncertem objął Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
 Koncert organizowany jest przez Centrum Kultury w Gdyni i Klub Muzyczny Ucho.


Zagrają:
 ANTHIMOS APOSTOLIS TRIO i MISSISSIPPI BLUES

JANUSZ POPŁAWSKI /20.X.1938 – 27.XII.2004/ gitarzysta, kompozytor, aranżer, publicysta, wydawca.
Wieloletni lider zespołu NIEBIESKO - CZARNI, potem własnych zespołów BUMERANG, FLASH BAND i WINNERS.
Wykonawca słynnych przebojów gitarowych /Maria Elena Barcelaty, Taniec z szablami Chaczaturiana/.
Nagrał ponad dwieście utworów wydanych na płytach analogowych i CD.
Kompozytor utworów instrumentalnych i piosenek oraz współkompozytor pierwszej polskiej rock-opery „Naga" . Twórca wielu niezapomnianych przebojów, m.in.: Adagio Cantabile, Czy będziesz sama dziś wieczorem, Nad potokiem baby piorą, Cienie na wietrze.
 W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wielokrotnie w ankietach i plebiscytach uznawany za najlepszego gitarzystę rockowego w Polsce.
Autor cyklu umuzykalniających audycji telewizyjnych pod nazwą „ABC Gitary" oraz własnych programów autorskich. Publikował opracowania orkiestrowe, podręczniki oraz artykuły popularyzatorskie i muzykologiczne.
Uczestniczył jako juror w konkursach gitarowych, organizował wystawy sprzętu muzycznego, promował młodych gitarzystów. Twórca wydawnictwa Professional Music Press i magazynów muzycznych „Gitara i Bas + Bębny", „Świat Gitary", „Gazeta Muzyczna".


APOSTOLIS ANTHIMOS przez przyjaciół zwany zdrobniale "Lakis", urodził się w rodzinie greckich imigrantów 25 września 1954 roku, w Siemianowicach Śląskich. Już w szkole podstawowej zaczął grywać na akademiach, szkolnych uroczystościach. Pojawiały sie pierwsze składy, w których zaczął występować. Zaczął formować pierwsze zespoły (m.in. "Fatum"), by wreszcie poznać Józefa Skrzeka i Jerzego Piotrowskiego, z którymi w 1971 r. stworzył Silesian Blues Band. Zespół intensywnie koncertował na Śląsku, zdobywając stopniowo uznanie i rozgłos w całym kraju. Jesienią '71 otrzymali propozycję dołączenia do Czesława Niemena jako jego nowa formacja - Grupa Niemen. W styczniu 1972 roku wyruszyli na tournee po Niemczech, gdzie grali jako support dla Jack Bruce Group. Zarejestrowali też album "Strange Is This World". Kolejne miesiące przyniosły szereg występów w Polsce i Europie, nagranie dwóch płyt dla Polskich Nagrań ("Niemen vol. 1" oraz "Niemen, vol. 2"), prestiżowy występ podczas festiwalu Rock And Jazz Now poprzedzającego Igrzyska Olimpijskie w Monachium w 1972 roku (obok Mahavishnu Orchestra oraz Charlesa Mingusa). W 1973 roku formacja nagrała jeszcze jeden album, "Ode To Venus" i latem uległa rozwiązaniu. Muzycy wrócili do nazwy Silesian Blues Band, skracając ją niebawem do SBB.

Z początkiem 1974 roku kariera SBB zaczęła nabierać tempa - Franciszek Walicki zajął się organizacją koncertów zespołu, pomagał w jego promocji. Już w marcu grupa zagrała tournee po Polsce u boku Locomotiv GT, a miesiąc później zarejestrowała na żywo w warszawskiej "Stodole" swój debiutancki album, będący pierwszym rockowym albumem "live" nagranym w Polsce. Pozycja SBB stawała się ugruntowana - zarówno w Polsce, jak i w Czechosłowacji, na Węgrzech, w Austrii, w NRD... Z czasem SBB stawało się znane na Zachodzie Europy. Kolejne albumy były dobrze przyjmowane - zarówno te wydane w Polsce, w Czechosłowacji, jak i na Zachodzie Europy. Podobnie było z koncertami, których SBB dawało coraz więcej, występując na wielu uznanych festiwalach, m.in. w Roskilde (lipiec 1978). Podczas nagrań studyjnych współpracowali m.in. z Tomaszem Stańko, Tomaszem Szukalskim, Andrzejem Przybielskim oraz Helmutem Nadolskim. W 1979 roku SBB stało się kwartetem, poszerzonym o drugiego gitarzystę, Sławomira Piwowara, z którym nagrali ostatni studyjny album, "Memento z banalnym tryptykiem" - zawierający jedną z najważniejszych solówek w historii polskiego rocka, wykonaną właśnie przez Apostolisa. Grupa przetrwała do listopada 1980 r. rozwiązując się po jesiennej trasie po RFN.

Apostolis zaczął wtedy działać samodzielnie, współpracująć m.in. z Dżemem (solo gitary w legendarnym "Pawiu") oraz z Krzakiem (brał udział w trasach koncertowych i nagraniach radiowych, później współpracował z grupą przy nagraniach albumu "Krzak'i"). Niebawem wyjechał do Grecji, gdzie zaczął działalnośc muzyczną - koncertował w klubach, nagrywał jako sideman. Zastąpił Wojciecha Waglewskiego podczas trasy Ossiana po Grecji. Pojawiał się w Polsce na zaproszenie Tomasza Stańko, z którym zaczął regularnie współpracować, rejestrując płyty "C.O.C.X.", "Lady Go" oraz "Peyotl - Witkacy". Zaprosił także Stańkę (oraz Janusza Skowrona) do Grecji, gdzie wspólnie z nim zrealizował album "Chameleon". Ponadto współpracował ze znanymi muzykami greckimi - m.in. Vangelisem Katsoulisem, Georgem Dalarasem czy Papadopoulosem Thimiosem, koncertując z nimi i nagrywając. Z Dalarasem zwiedził niemal cały świat, występując w USA, Ameryce Południowej i Afryce Południowej.

Brał udział w reaktywacjach SBB w latach 1991-94. w lutym 1994 roku Apostolis pojawił się w Nowym Jorku, gdzie zarejestrował swój debiutancki LP. Z pomocą Marka Komara do jego nagrania zaprosił muzyków związanych z Pat Metheny Group (Paul Wertico, Jim Beard, Matt Garrison, Gil Goldstein), w jednym z nagrań gościnnie wystąpił także Sugar Blue (harmonijka ustna, Stanem Getzem, Muddy Watersem i z The Rolling Stones). Płyta ukazała się później w Polsce pod tytułem "Days We Can't Forget" (wznowiona w 2004 i ponownie w 2006 roku). Kilka miesięcy później pojawił się w USA występując z SBB. Po tym amerykańskim tournee zespół ponownie się rozpadł, a Apostolis wrócił do Grecji, kontynuując działania solowe. Sformował swoje własne trio Trias, z którym występował także w Polsce (również w składzie poszerzonym o Jorgosa Skoliasa jako wokalistę), rejestrując nawet w Krakowie album "Theatro". W 1998 roku SBB powróciło na scenę z Mirkiem Muzykantem jako perkusistą. Apostolis pogodził czas pomiędzy SBB a Trias, występując na niektórych scenach równolegle, w dwóch składach. Ten skład SBB przetrwał jednak tylko do końca 1999 roku, a gdy niebawem pojawiła się propozycja nagrania płyty live w Niemczech, rolę perkusisty zaproponowano Paulowi Wertico. Rok 2001 wypełniło duże tournee obejmujące Polskę, Czechy, Węgry i Niemcy, grupa także nagrała (jesień 2001) pierwszy od 1980 r. album studyjny - "Nastroje". Kolejne lata to bardzo ciepło przyjmowane występy w Polsce i poza jej granicami oraz szereg wydawnictw związanych z zespołem, zarówno archiwalnych, jak i nowych. Ostatnio (marzec 2006) zespół wystąpił jako gwiazda na festiwalu Baja Prog w Meksyku, gdzie "rozgrzewką" przed SBB była grupa Marillion!

Ostatnie lata to nie tylko działalność z SBB. To także własne trio - Apostolis Anthimos Trio, w którym oprócz Lakisa występują Krzysztof Dziedzic (perkusja) oraz Robert Szewczuga (gitara basowa, kontrabas) oraz wznowienie współpracy z Tomaszem Stańko (CD "Wolność w sierpniu"). Apostolis Anthimos Trio koncertują regularnie w całej Polsce i poza jej granicami (Czechy, Węgry). W 2005 Apostolis zarejestrował swój drugi solowy album, "Back To The North" (Anthimos, Wertico oraz Marcin Pospieszalski), który ukazał się z poczatkiem 2006 roku i zyskał bardzo pochlebne recenzje, zarówno w fachowej, jak i codziennej prasie - a także niezywkle ciepłe przyjęcie ze strony słuchaczy. W ślad za wydaniem albumu ruszyły kolejne koncerty Apostolis Anthimos Trio, z których bedzie można spodziewać się niebawem płyty live. Rok 2007 to utworzenie Apostolis Anthimos Quartet, kolejne występy w trio, kwartecie oraz gościnnie z Drum Freaks Milo Kurtisa. To również plany nagrania nowej płyty. Zarówno solowa działaność Apostolisa, jak i współpraca z SBB trafia obecnie na dobry czas i miejmy nadzieję, że czas ten będzie trwał jak najdłużej.

MISSISSIPPI BLUES powstał w 1991 roku z inicjatywy Marka Kędzi (harp.) i Mirosława "Mirasa" Stanisławowicza (git.,voc.). Wkrótce dołączył do nich zielonogórski skrzypek Mikołaj Kraszewski. Ciekawostką jest, że pierwszy występ w tym składzie trio dało w domu publicznym kontynuując chlubne tradycje amerykańskich muzyków grających w tzw. saloonach. Zainteresowania zepołu zawsze krążyły wokół bluesa z Chicago i Delty Mississippi. W ciągu kilkunastu lat przez zespół przewinęło się wielu muzyków z Trójmiasta i Zielonej Góry m.in. Zbigniew "Oliver" Łaski (Mietek Blues Band) czy Igor Łojko (Good Morning Blues). Obecnie u boku Mirka Stanisławowicza występuje dwóch muzyków z Trójmiejskiej kapeli "Debesters" Roman Badeński (harp.), Krzysztof Pomierski (git.).

Z grupą tą muzycy związani są od początku jej działalności a do ważnych wydarzeń artystycznych należy zaliczyć występy u boku: Ten Years After, Anny Popovic, Micheal Hill & Blues Mob, Hey, Lady Pank, Pudelsi jak i występy na większości bluesowych festiwali w Polsce. Harmonijkarz Roman Badeński może pochwalić się zajęciem pierwszego miejsca na ogólnopolskim przeglądzie Harmonica Bridge Bydgoszcz-Toruń 2006. Uczył się u Carlosa del Junco w Trossingen oraz Bartka Łęczyckiego.

"Mississippi Blues" może pochwalić się ok.900 koncertami w klubach, pubach i na większych scenach w całej Polsce, a także Niemczech i Szwecji.

(Info organizatora-Emilia Orzechowska)





Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=4061