Maria Pomianowska & Oktet Wokalny Simultaneo - 'Nowe oblicza tradycji' Data: 09-02-2024 o godz. 22:17:01 Temat: Info
Zapraszamy Państwa na premierę płyty Marii Pomianowskiej i Oktetu Wokalnego Simultaneo pod dyr. Karola Kisiela - 'Nowe oblicza tradycji'.
Międzynarodowe inspiracje, natchnione kompozycje, wybitni wykonawcy. Nowa płyta Polskiego Radia to bilet do azylu, w którym harmonię ośmiu ludzkich głosów dopełnia brzmienie najbardziej polskich „skrzypiec” na świecie - suki biłgorajskiej.
Maria Pomianowska (26.06.1961 Warszawa) - wirtuozka instrumentów etnicznych, kompozytorka, menedżerka, podróżniczka, pedagożka i niestrudzona poszukiwaczka muzycznych skarbów z przeszłości i teraźniejszości. Na zbudowanej przez lutnika Andrzeja Kuczkowskiego i etnomuzykolożkę Ewę Dahlig-Turek replice suki biłgorajskiej gra już ponad trzydzieści lat. Samodzielnie stworzyła praktykę wykonawczą (technikę grę, repertuar i styl).
„Nowe oblicza tradycji” - projekt muzyczny wymyślony przez dyrygenta Karola Kisiela, szefa oktetu wokalnego Simultaneo: - Chodziło o ukazanie suki biłgorajskiej w otoczeniu chóralnego (choć w kameralnej formie) środowiska dźwiękowego, stworzonego przez twórców z Polski, Serbii i Łotwy.
Międzynarodowy eksperyment przerodził się w wieloczęściowe, ale spójne i nastrojowe - i przystępne dla słuchacza - dzieło sztuki muzycznej.
„Sześć pieśni sobie śpiewanych” Anny Rocławskiej-Musiałczyk to cykl krótkich, polirytmicznych utworów, w których praktycznie nie ma głosów solowych (z wyjątkiem części trzeciej, gdzie sopranista śpiewa solo białym głosem). Suka i śpiewacy dopełniają się, przenikają, szukają wspólnych przestrzeni - mówi Maria Pomianowska. - Z kolei w „Anielskich zaklęciach” Aleksandry Vrebalov z Serbii suka dominuje. Rolą chóru, bardzo trudną, bo kompozytorka połączyła techniki współczesne z estetyką znaną z kościołów wschodnich, jest stworzenie dla solistki dźwiękowej poduszki. „Fortuna” Uģisa Prauliņša z Łotwy to najbardziej folkowy i urozmaicony utwór na płycie. Także najbardziej wirtuozerski i „skrzypcowy”, stylistycznie odważny. No i jak finezyjnie został tu użyty tekst Jana Kochanowskiego! „Skargę” i „Podróż” napisałam w czasie pandemii, chcąc nie chcąc odcinając się od wielu bodźców zewnętrznych. Dałam poprowadzić się suce, nie myślałam o niczym, co już znam i na co dzień wykonuję. Melodie same ze mnie wypłynęły i… zostały ze mną, jako część repertuaru koncertowego. Na płycie pełnią rolę interludiów.
Podczas sesji nagraniowej oktet wystąpił w składzie: Magdalena Łaszcz i Alicja Giętkowska-Liguz (soprany), Ksenia Sawczenko i Joanna Ślesicka (alty), Jan Suchorzewski i Tomasz Grygo (tenory), Paweł Nodzak (baryton) oraz Mateusz Kempa (bas). Dyrygował Karol Kisiel.
Powstanie kompozycji, ich prawykonanie w Centrum św. Jana w Gdańsku w lipcu 2022 r. i nagranie płyty było możliwie dzięki grantowi udzielonemu Fundacji Polihymnia w ramach
Programu „Zamówienia kompozytorskie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Maria Pomianowska „Sześć pieśni sobie śpiewanych”
℗ 2024 Fundacja Polihymnia / Polskie Radio
Lista utworów: (czas. 57:09)
Premiera: 9 lutego 2024
1. Zachwyt ducha do Ducha Najświętszego - prolog (4:20)
2. Modlitwa poranna (3:35)
3. O miłości miłośna (4:28)
4. Pieśń chwalebna wzywa wszelkie stworzenie, iżby chwaliły Boga (2:51)
5. Modlitwa południowa (2:58)
6. Modlitwa wieczorna (2:44)
7. Maria Pomianowska „Skarga” (5:32)
8. Aleksandra Vrebalov „Anielskie zaklęcia” (9:10)
9. Maria Pomianowska „Podróż” (6:22)
10. Uģis Prauliņš „Fortuna” (14:30)
(Julita Górska - Polskie Radio S.A. • Agencja Promocji)