Polskie Radio wybrało Najlepsze Płyty z Muzyką Folkową
Data: 28-04-2023 o godz. 00:14:54
Temat: Info


Znamy najlepsze płyty 2022 roku z muzyką folkową i tradycyjną, a także wyróżnionych twórców muzyki źródeł. Radiowe Centrum Kultury Ludowej uznało, że Folkowym Fonogramem Roku 2022 został album „Dryf’ zespołu Odpoczno

Nagrodę Fonogramu Źródeł przyznano Remigiuszowi Mazurowi - Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo za 6 albumów: - „Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu”, „Marysiu, tyś m​ó​j raj! I inne melodie kresowe”, „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla”, „Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej”, „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” oraz „Pieśni wędrowne, część 1”.


Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł to dwa coroczne konkursy Polskiego Radia, które od lat stanowią najaktualniejszy i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego minionego roku w kategoriach muzyki folkowej i tradycyjnej. Wśród zgłoszonych albumów o bardzo bogatym przekroju wydawniczym znalazły się płyty żywo nawiązujące do muzyki tradycyjnej, czerpiące z polskich, jak i zagranicznych źródeł, ale także wykonawcy inspirujący się jazzem, elektroniką czy ambientem. Tytuł „Folkowego Fonogramu Roku” otrzymał zespół Odpoczno za album „Dryf”.


Odpoczno
„Dryf”
© 2022 Odpoczno ℗ 2022 Audio Cave
Lista utworów: (czas. 31:21)
Premiera: 14 października 2022

1. Dryf (2:15)
2. Do kina (3:40)
3. Srebro ryb (4:55)
4. Polka Wodna (4:11)
5. Koper (4:46)
6. W lecie (5:22)
7. Kukułka (2:40)
8. Po kolana (3:31)

Joanna Szczęsnowicz – śpiew, basy
Marcin Lorenc – skrzypce
Marek Kądziela – gitara
Piotr Gwadera – perkusja

Gościnnie:

Joanna Gancarczyk - śpiew (3)
Paweł Cieślak - syntezatory, elektronika (1-8), chór (8)

Bezdyskusyjnie najlepsza płyta ubiegłego roku. Zachwyca formą, propozycją, oryginalnością, jakością wykonania. Folk w wydaniu Odpoczna to świeża, porywająca jakość, a połączenie jazzowej ekspresji, pasji do tradycji i talentów poszczególnych członków grupy daje nam folk na najwyższym poziomie. Uczta dla ucha – informuje AleksandraTykarska, dziennikarka RCKL. Drugą nagrodę jury przyznało ex aequo zespołowi Wernyhora za płytę „Toloka” i Naphta za płytę „Żałość”, a trzecia trafiła do Bastarda&Sutari za album „Tamoj”.

Folkowy Fonogram Roku wybrało jury w kładzie: Kuba Borysiak - dziennikarz RCKL, Simon Broughton - redaktor naczelny “Songlines Magazine”, Tomasz Janas - krytyk muzyczny, Lopa Kothari - dziennikarka BBC, Hanna Szczęśniak - producentka, dziennikarka RCKL, Jarosław Szubrycht - krytyk muzyczny, Milan Tesař - Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe, Aleksandra Tykarska-Małkowska - dziennikarka RCKL, Manos Tzanakakis - (dziennikarz Sto Kokkino 105 FM, Michał Wieczorek - krytyk muzyczny, recenzent portalu polskieradio.pl.

Co roku Radiowe Centrum Kultury Ludowej wybiera również najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym – tzw. Fonogram Źródeł. Po raz pierwszy konkurs ten odbył się w 2009 roku. Jego podstawowym założeniem jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.

Po zapoznaniu się z 19 płytami nadesłanymi na konkurs jury postanowiło przyznać Nagrodę Specjalną w wysokości 2500 zł Remigiuszowi Mazurowi - Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo za sześć albumów: - „Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu”, „Marysiu, tyś m​ó​j raj! I inne melodie kresowe”, „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla”, „Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej”, „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” oraz „Pieśni wędrowne, część 1”. Nagrodę przyznano za szczególnie wartościową dokumentację wydarzeń związanych z przywracaniem pamięci o tradycjach muzycznych.

Pierwszą nagrodę w kategorii Fonogram Źródeł otrzymała Fundacji Muzyka Zakorzeniona za album „Chłopi. Wesele Boryny”. Nagrodę przyznano za rzetelną i udaną próbę odtworzenia muzyki weselnej z okolic Lipiec Reymontowskich z przełomu XIX i XX wieku. Drugą nagrodę przyznano Fundacji Piszczałka za płytę „Ostatnia Przysługa” (za prezentację i utrwalenie unikatowego w polskiej fonografii roztoczańskiego repertuaru pogrzebowego na zespół dęty). Trzecią nagrodę przyznano Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za album „Kazimierz Marcinek z kapelą. Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej (za portret wirtuoza skrzypiec i jego kapeli). Jury postanowiło dodatkowo wyróżnić Fundację Muzyka Zakorzeniona za dokumentowanie różnorodnego współczesnego muzykowania tradycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszych pokoleń. Laureatów Fonogramu Źródeł 2022 wybrało jury w składzie: prof. dr hab. Piotr Dahlig – Instytut Muzykologii UW, dr Weronika Grozdew-Kołacińska – ISPAN, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina, dr Ewelina Grygier – Instytut Muzykologii UW, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina oraz Maria Baliszewska i Magdalena Tejchma – dziennikarki RCKL oraz Piotr Dorosz – dziennikarz RCKL.







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=28513