Blue Note Africa
Data: 07-04-2022 o godz. 23:59:12
Temat: Info


Legendarna wytwórnia jazzowa Blue Note Records i Universal Music Group Africa ogłaszają utworzenie Blue Note Africa, nowej niezwykłej wytwórni, która stanie się domem dla artystów jazzowych z całego kontynentu afrykańskiego, przybliżając ich globalnej publiczności, a także promując twórczą i kulturową wymianę.

Blue Note Africa wystartuje wraz z wydaniem nowego albumu południowoafrykańskiego pianisty i kompozytora Nduduzo Makhathiniego pod tytułem "In The Spirit Of Ntu."

Nduduzo Makhathini
"In The Spirit Of Ntu."
℗ 2022 Universal Music (Pty) Ltd South Africa
Lista utworów:
Premiera: 27 maja 2022

1. Unonkanyamba (Nduduzo Makhathini)
2. Mama – featuring Omagugu (Nduduzo Makhathini, Nomagugu Makhathini)
3. Mathongo (Nduduzo Makhathini)
4. Nyonini Le? (Nduduzo Makhathini)
5. Emlilweni (Nduduzo Makhathini)
6. Re-Amathambo – featuring Anna Widauer (Nduduzo Makhathini, Anna Widauer)
7. Abantwana Belanga (Nduduzo Makhathini)
8. Omnyama (Nduduzo Makhathini)
9. Senze‘ Nina? (Nduduzo Makhathini) (5:48)
10. Ntu (Nduduzo Makhathini)

Nduduzo Makhathini - piano
Linda Sikhakhane - sax,
Robin Fassie Kock - trumpet
Dylan Tabisher - vibraphon
Stephen de Souza - double bass
Gontse Makhene - percussion
Dane Paris - drums
Omagugu Makhathini - voc
Anna Widauer - voc
Jaleel Shaw - sax

„Wytwórnia Blue Note przetrwała próbę czasu, nieustannie adaptując się do zmian, ale też skupiając się na odkrywaniu jazzowych talentów”, mówi Sipho Dlamini, dyrektor generalny Universal Music Africa. „Tworzenie Blue Note Africa i odkrywanie talentów afrykańskiego jazzu, z oddanym i pełnym pasji zespołem prowadzonym przez legendę – Dona Wasa, jest niezwykle ekscytujące. Możemy teraz podróżować z afrykańskim jazzem, od Przylądka Dobrej Nadziei przez Kair do Kalifornii”.

„Muzyka afrykańska miała wielki twórczy wkład w prawie każdy album z obszernego katalogu Blue Note” – mówi prezes Blue Note, Don Was. „To dla nas wielki zaszczyt współpracować z Sipho i jego utalentowanym zespołem Universal Music Africa w tym nowym przedsięwzięciu. Razem rzucimy nowe światło na niesamowitą muzykę emanującą dziś z Afryki”.


Zgłębiając korzenie amerykańskiego jazzu aż do jego źródeł, zobaczymy, że ścieżka prowadzi do Afryki, a wymiana muzycznych idei między tymi dwoma kontynentami to nić, która przewija się przez cały rozwój muzyki jazzowej XX wieku po dziś dzień. W 1947 roku, legendarny amerykański perkusista jazzowy i legenda Blue Note, Art Blakey, po raz pierwszy odwiedził Afrykę. Wyprawa, która miała trwać kilka miesięcy, zakończyła się kilkuletnią podróżą po Nigerii i Ghanie. Było to doświadczenie, które wywarło głęboki wpływ na Blakeya zarówno pod względem religijnym, jak i muzycznym, co następnie zaowocowało serią albumów Blue Note, na które głęboko wpłynęła afrykańska perkusja, w tym Orgy In Rhythm (1957), Holiday for Skins (1958) i The African Beat (1962). Na tym ostatnim albumie wystąpili tradycyjni afrykańscy perkusiści, w tym Solomon Ilori, który wydał swój własny album "Blue Note African High Life" w 1963 roku.

Mniej więcej w tym samym czasie, pod koniec lat 50-tych w Republice Południowej Afryki zaczęła się mocno rozwijać scena jazzowa, której przewodził pionierski zespół The Jazz Epistles. Grupa zainspirowana amerykańskimi zespołami jazzowymi takimi jak Jazz Messengers Arta Blakey’a, w skład której wchodzili trębacz Hugh Masekela i pianista Dollar Brand (później znany jako Abdullah Ibrahim). Gdy restrykcje, cenzura i przemoc apartheidu nasiliły się na początku lat 60-tych, Masekela i Ibrahim opuścili kraj, stając się światowymi ambasadorami południowoafrykańskiego jazzu. Jednak w kraju nadal pozostały pokolenia południowoafrykańskich muzyków jazzowych, które znosząc trudy apartheidu zdołały stworzyć charakterystyczną i żywą scenę jazzową, która kwitnie do dziś.

Pianista McCoy Tyner zgłębiał afrykańsko-amerykańskie koneksje na swoich albumach Blue Note z przełomu lat 60-tych i 70-tych w utworach takich jak "African Village", "Message from the Nile" czy "Asante". W 2008 roku genialny beniński gitarzysta Lionel Loueke wydał "Karibu", pierwszy z kilku przełomowych albumów Blue Note, na których płynnie połączył brzmienie obu kontynentów.

(Nduduzo Makhathini / fot. Hugh Mdlalose)


W 2018 roku wytwórnia Universal Music Group Africa podpisała kontrakt z wizjonerskim pianistą i kompozytorem Nduduzo Makhathini, liderem obecnej południowoafrykańskiej sceny jazzowej, którego drugi album "UMG Modes of Communication: Letters from the Underworlds" został wydany wspólnie z Blue Note Records. Płyta spotkała się z szerokim uznaniem w Afryce, Europie i Stanach Zjednoczonych, a New York Times uznał ją za jeden z „Najlepszych albumów jazzowych 2020” (Best Jazz Albums of 2020). Natomiast DownBeat umieścił Nduduzo na liście "25 for the Future" - krótkiej liście artystów jazzowych, którzy mają potencjał, by kształtować ten gatunek muzyki.

Teraz współpraca między Blue Note Records i Universal Music Group Africa rozszerza się dzięki utworzeniu Blue Note Africa.

►https://en.wikipedia.org/wiki/Nduduzo_Makhathini
►http://nduduzomakhathini.co.za
►https://www.facebook.com/nduduzomakhathinimusic/
►https://www.instagram.com/nduduzomakhathini/
►https://twitter.com/nduduzo_m
►https://www.youtube.com/channel/UC6GcSspYxnvy4CzggWirsug
►https://tidal.com/browse/artist/7085456
►https://open.spotify.com/artist/6EvFcDtvFuVugEtZNslkft
►https://nduduzomakhathini1.bandcamp.com
►https://soundcloud.com/nduduzo-makhathini-1


(Karolina Majewska - Universal Music PL)







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=26043