Program dzienny festiwalu Unsound Data: 02-10-2018 o godz. 20:35:06 Temat: Info
Unsound to wydarzenie muzyczne, które już od 16 lat przeciera w Polsce muzyczne szlaki. Jak co roku odbędzie się w Krakowie, między 7 a 14 października.
Oto program dzienny krakowskiego festiwalu
Unsound: pełna lista dyskusji, prezentacji i
instalacji. Festiwal rozpoczyna się już w tym
tygodniu!
Szesnasta edycja Unsoundu rozpoczyna się w tym tygodniu, 7 października, pod
hasłem Presence. Do programu muzycznego, filmowego warsztatowego
dołącza właśnie obszerny program dyskusyjny, który można już znaleźć na stronie
unsound.pl.
Łącząca dźwięk, zapach i światło instalacja „Ephemera: Foris” CHRISA WATSONA,
GEZY SCHOENA i MFO została ogłoszona już wcześniej. Wstęp na nią nie jest objęty
karnetem i wymaga zakupu dodatkowego biletu. Można to zrobić za
pośrednictwem Ticketmastera
. Jedna sesja trwa około czterdziestu minut.
W odpowiedzi na nią, jak i na motyw przewodni festiwalu, MIROSŁAW BAŁKA
zgodził się odtworzyć swoją pracę z 1997 roku zatytułowaną „a, e, i, o, u”. Jest to
dźwiękowa rejestracja szczekania i wycia psów ze schroniska w Celestynowie pod
Warszawą. Zobaczyć będzie można również SENSTERA, programowalną rzeźbę
kinetyczną z końca lat 60., zbudowaną przez EDWARDA IHNATOWICZA. Została
ona przywrócona do dawnej świetności dzięki krakowskiemu AGH, gdzie się
obecnie znajduje. BARTOSZ ZASKÓRSKI zaprezentuje w Henryk Gallery wystawę
pod tytułem „Monster”. Wstęp na obie instalacje oraz wystawę jest wolny.
Darmowe jest również wejście na wydarzenia programu dyskusyjnego. Zgodnie z
poprzednią zapowiedzią, jednostka badawcza AUDINT opowie o sztucznej
inteligencji, podróży w czasie, przejmowaniu sygnałów, wskrzeszanych wirtualnie
raperach i dźwiękowej żałobie. Członkowie grupy to STEVE GOODMAN, TOBY
HEYES, KRISTEN GALLERNEAUX, ELENI IKONIADOU i DEMELZA TOY TOY.
SAM ROLFES to artysta wizualny, który wystąpi na festiwalu wspólnie z RABITEM i
HOUSE OF KENZO. Zaprezentuje sposoby powstawania jego improwizowanych
projektów trójwymiarowych. Związana z Akademią Leona Koźmińskiego i MIT
naukowczyni ALEKSANDRA PRZEGALIŃSKA opowie o kreatywności i sztucznej
inteligencji. JOHN DANAHER, redaktor publikacji „Robot Sex: Social and Ethical
Implications”, będzie mówił o seksie ludzi z robotami. RYAN DIDUCK jest autorem
książki „Mad Skills: Midi and Music Technology in the Twentieth Centry”, której
wątki rozwinie w swojej prezentacji. O historii wspomnianego już Senstera opowie
ANNA OLSZEWSKA, jedna z osób zaangażowanych w jego odbudowę.
Kolejne punkty programu związane są z obchodami dziesięciolecia wytwórni PAN.
TCF opowie o produkcji rojowej. Artystka i teoretyczka JENNA SUTELA przedstawi
systemy biologiczne i komputerowe. CORY LEVINSON będzie mówić o
infrastrukturach muzycznych. Częścią programu będzie również projekt „AS
WIFI”, który wydarzy się równolegle do koncertu Amnesii Scanner. W specjalnej
sieci udostępniony zostanie interfejs komunikacji z Oracle - sztuczną inteligencją
będącą członkiem zespołu. Za jej pomocą zostanie również zorganizowane
rozdawnictwo tokenów. Za kryptowalutę będzie można nabyć niepublikowaną
dotąd muzykę grupy. Mechanikę projektu wyjaśni Cory wraz z LOUISEM
CENTEREM.
JOHN DORAN jest wydawcą magazynu „The Quietus” oraz autorem książki „Jolly
Lad”, swojego świadectwa walki z uzależnieniem, chorobą psychiczną oraz
uzdrawiającej mocy muzyki. Poprowadzi on rozmowę o zdrowiu psychicznym w
branży muzycznej, w której wezmą udział JLIN, LOTIC i ELTRON. Dziennikarz
wygłosi również rozprawę na temat muzyki Apheksa Twina w kontekście
kornwalijskiego folkloru.
Związany z „ARTnews” Andy Battaglia, dziennikarz i współkurator Unsoundu,
powraca z kolejną prezentacją na temat historii sztuki, tym razem opowiadając o
niej w kontekście motywu przewodniego, jakim jest Presence. Poprowadzi on
również wywiady z MOOR MOTHER, CHRISEM WATSONEM i PHILLEM
NIBLOCKIEM. „Resident Advisor” w ramach serii RA.Exchange będzie rozmawiać z
OLOFEM DREIJEREM. Magazyn spotka się również z KAMPIRE i ARLENEM
DILSIZIANEM z Nyege Nyege, by rozmawiać o muzyce w Afryce Wschodniej. Chris
Bohn z „The Wire” będzie z kolei moderować dyskusję na temat międzynarodowej
ekspansji festiwali muzycznych oraz platform, a także odpowiedzialności, jaka na
nich ciąży. Rozmawiać będą przedstawiciele Unsoundu, CTM-u i Nyege Nyege.
Na pytania dotyczące cyberpunka w 2018 roku odpowiadać będą pisarz i teoretyk
JAY SPRINGETT oraz pisarka i dziennikarka AGATA PYZIK, a całość poprowadzi
LISA BLANNING. Jay zaprezentuje również analizę nowych strategii potrzebnych w
walce z fałszywymi wiadomościami oraz wątpliwej jakości „prawdą” w mediach.
Zaprezentowana w poprzednim ogłoszeniu KRISTEN GALLERNEAUX opowie o
swojej książce „High Static, Dead Lines: Sonic Spheres & the Object Hereafter’ oraz
o filmie „The Hum”.
Drugi z redaktorów „The Quietusa”, LUKE TURNER wyda niedługo swoją
„duchową biografię” pod tytułem „Out of the Woods”. Dziennikarz zapyta Chrisa
Watsona, TODDA BARTONA i aktywistkę na rzecz środowiska WIOLETTĘ SMUL
czy to nie najwyższy czas, by zmienić sposoby poruszania się po świecie. Wspólnie
z historyczką EDYTĄ GAWRON oraz MICHAELEM REUBENFELDEM,
współzałożycielem Festivaltu, będzie również zgłębiać żydowskie korzenie
Krakowa.
Stan demokracji w Środkowej i Wschodniej Europie sprawdzi ELISABETH
ZEROFSKY z „The New Yorkera”, która rozmawiać będzie z KAJĄ PUTO,
KLEMENTYNĄ SUCHANOW oraz Agatą Pyzik. STEFANOS LEVIDIS zaprezentuje
dokonania multidyscyplinarnej agencji badawczej Forensic Architecture, która
analizuje zjawisko przemocy na świecie posługując się różnymi metodami
badawczymi. LOU DRAGO z XenoEntities Network zapyta o bojkot i protest w
internecie m.in. LUZ DIAZ z Room 4 Resistance, piszącego dla Ha!artu JAKUBA
MIHILEWICZA i TAMAR SHLAIM z Repeater Books.
I w końcu... program muzyczny uzupełnia jeszcze kilka nazwisk! Koncerty na
Unsoundzie zagrają jeszcze duet PAPER CUTS łączący modularną syntezę z żywą
perkusją, OLGA SZYMULA grająca muzykę elektroakustyczną oraz DJ / MORGIANA
HZ z hybrydowym setem. Na Szpitalnej 1 zagra również kolejny jej rezydent -
KINZO CHROME.