Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1979-1989
Data: 14-11-2015 o godz. 23:10:06
Temat: Książki


Kto wytłukł wrocławskich skinów? Jak powstawał legendarny album Klausa Mitffocha? Czym był występ w Jarocinie dla muzyków grających w latach 80 tych? W jaki sposób zespół Kormorany wynajdował dziwne miejsca na koncerty? Dlaczego Krzysztof „Kaman” Kłosowicz nie wydał oficjalnie płyty za komuny? Jak powstał legendarny zin „Antena Krzyku”?

Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna w latach 1979 – 1989 to zestaw rozmów Pawła Piotrowicza z artystami tworzącymi we Wrocławiu muzykę w latach 80 tych ,jej bohaterami są: Mariusz „Kajtek” Janiak, Arek Marczyński, Łukasz Medeksza, Wojciech Konikiewicz, Lech Janerka, Kostas Georgakopulos, Tomasz”Mniamek” Stępień, Krzysztof „Kaman” Kłosowicz, Jacek „Ponton” Jankowski, Krzysztof „Kristafari” Kubiak.

W książce znajduje się 130 zdjęć, często nigdy niepublikowanych, min. zdjęcia Andrzeja Rogowskiego, Stanisława Sielickiego, Tomasza „Mniamka” Stępnia, Mirosława Kocha oraz bardzo dużo materiałów z archiwów prywatnych.

Paweł Piotrowicz (ur. w 1978 we Wrocławiu); poeta, dziennikarz, redaktor, wydawca, animator kultury. Zwycięzca konkursu na książkowy debiut poetycki im. Jacka Bieriezina (Łódź 2003). Autor zbioru wierszy Pierwszy plan (2004). Organizator (razem z Tomkiem Lektarskim) cyklu koncertów pod hasłem Scena Sajkoffag (2003-2004) i koncertów integrujących wrocławską scenę muzyczną pod hasłem Żywe Kultury Muzyczne (2008-2011) oraz ponad 300 innych koncertów i wydarzeń kulturalnych. Od 2006 redaktor czasopisma "Rita Baum", w którym prezentował serię materiałów Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna.. Od 2012 prezes Stowarzyszenia Kulturalno-Artystycznego "Rita Baum". Wydawca i promotor archiwalnych płyt wrocławskich zespołów: Kormorany, Klaus mit Foch, Kaman & The Big Bit, Los Loveros, Miki Mousoleum. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Kurator części muzycznej wystawy Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia (galeria Zachęta w Warszawie, czerwiec 2015)

*****

Najbardziej wariacki wyjazd. Decyzja zapadła w jednej chwili, na parę dni przed wyjazdem. To była improwizacja logistyczna. Jak przewieść sprzęt grający, a także pięć osób, nie wydając kasy? Pociąg był w nocy. Staliśmy na peronie, a Sawicki z "Wiśnią" nakręcali konduktora, który patrzył z bladym licem na piramidę sprzętu kapeli rockowej. Niemożliwe znów stało się możliwe. Dostaliśmy pierwszy przedział w wagonie, który był zawsze zamknięty, przeznaczony na specjalne zdarzenia. (str.27)
Mariusz "Kajtek" Janiak (Sedes, Los Loveros)

Jeszcze za czasów tej prehistorycznej "Anteny Krzyku" zawsze wychodziłem z założenia, że za to, co robię, wolę samemu zapłacić, niż brać na to jakieś granty. Więc odmawiałem dotacji, tak jak kiedyś odmówiłem jakiejś nagrody Solidarności - nie pamiętam, haj dokładnie się to nazywało. Nigdy nie przyszło mi do głowy w tej nowej rzeczywistości, żeby brać jakieś dotacje na wydawanie oficjalnego pisma, starałem się dofinansować je tak, jak potrafiłem, z własnych zasobów. Taka moja idea. (str.50)
Arek Marczyński (Antena Krzyku)

Tworzenie jest wpisane w konflikt. Taoistyczny postulat "bądź jak nieociosany kloc" zakłada szczęśliwe życie, no ale gdzie ta kreacja? Jeżeli ktoś się bierze za działalność artystyczną lub zmuszają go do tego okoliczności, palec boży go dotknął, w kołysce go hydra ukąsiła, czy też ukręcił łeb tej hydrze, to wtedy już jest naznaczony, zdeterminowany i specjalnie nie ma wyboru. (str.61)
Krzysztof "Kaman" Kłosowicz (Miki Mousoleum, Kaman & The Big Bit)

Mam wrażenie, że w toku historycznych przemian zamieniliśmy nędzę i głębię przeżywania na dostatek materialny i powierzchowność (str.99)
Wojciech Konikiewicz (Klaus Mitffoch, Izrael, Tilt)

Kalus był dziwnym zespołem, bo prawie ze sobą nie rozmawialiśmy. Tylko graliśmy, a jeden na drugiego patrzył. Wystarczyło się lekko skrzywić i gra ewoluowała w inną stronę. Czyli byliśmy nadwrażliwcami, którzy bardzo uważnie słuchają. Cel był wspólny, jak się okazało po czasie. (str. 114)
Lech Janerka (Klaus Mitffoch)


Tytuł: Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1979-1989
Autor: Paweł Piotrowicz
ISBN: 978-83-933557-5-4
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Kulturalno - Artystyczne "Rita Baum"
Rok wydania: październik 2015
Format: 175x245 mm
Oprawa: miękka kartonowa
Stron: 240
Waga: około 600 g
Cena: + - 53 zł

(Serdecznie Dziękuję Pawłowi Piotrowiczowi)










Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=13710