Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984
Data: 05-04-2015 o godz. 21:29:11
Temat: Książki


Gdy Sex Pistols znieważyli królową Elżbietę II w trakcie jej srebrnego jubileuszu, wydawało się, że muzycy nie mogą być już bardziej obrazoburczy i szokujący. Pistolsi beztrosko przeklinali w telewizji, a z gitar wydobywali dźwięki kojarzące się z alarmem bombowym i wyciem piekielnych ogarów. Punk był rewolucją i nie brał jeńców.



Tak w każdym razie brzmi oficjalna wersja tego wspaniałego ruchu, który rozpoczął się w roku 1977. Simon Reynolds, jeden z najznakomitszych dziennikarzy muzycznych, widzi tę historię nieco inaczej. Punk był tylko ostatnim westchnieniem starej branży muzycznej i starego rock’n’rolla. Prawdziwa rewolucja miała się zacząć dopiero po jego przedwczesnej śmierci… Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz jest porywającą kroniką tej rewolucji, a także najlepszą biografią jej awangardy: od PiL przez Joy Division i Gang of Four aż do ABC i The Human League .


Fragment:

Grupa Pere Ubu narodziła się z popiołów wcześniejszego zespołu Thomasa i Petera Laughnera, Rocket from the Tombs , mniej eksperymentalnego projektu inspirowanego pierwotną siłą The Stooges i MC5 . Pere Ubu zaczęli zresztą od przerobienia najmniej charakterystycznego kawałka Rocket from the Tombs na singel. W ich wykonaniu numer 30 Seconds Over Tokyo - przymiarka do odtworzenia "totalnego środowiska dźwiękowego" amerykańskich bombowców podczas prób zrównania stolicy Japonii z ziemią w trakcie II wojny światowej - stał się jeszcze bardziej ekscentryczny. Zresztą się jak kulejąca, rytmicznie powykręcana hybryda Black Sabbath i reggae, potem przyspiesza, roztrzaskuje się, aż sypią się drzazgi, potem znowu przechodzi w awangardowy skank, zrywa się do tragicznego kłusa i wreszcie zanika w spazmach nabrzmiałych sprzężeń. Prawie sześciominutowy i udziwnioną konstrukcją bliski rockowi progresywnemu 30 Seconds Over Tokyo był tak daleki od Ramones , jak choćby Yes . Ale i tak, gdy singel - wydany własnym sumptem w domowym wydawnictwie Hearthan - ukazał się w 1976 roku, zespół został wrzucony do jednego worka z punkiem, który zyskiwał wówczas popularność dzięki dziennikarzom promującym nowojorską scenę z klubu CBGB i czujnie monitorującym wczesne objawy przyszłej rewolucji w Londynie. (str. 107,108)


Po raz drugi po hipisowskiej rewolcie lat 60. muzyka przestała być na pewien czas tylko zabawą.
Kamil Sipowicz

Każdy kto twierdzi, że przeczytał pięć lepszych książek o popie jest szaleńcem albo kłamcą.
„The Guardian”

Simon Reynolds (1963) - krytyk muzyczny, pisał między innymi dla „Melody Maker”, „NME”, „The Wire” i „The New York Times”. Autor wielu książek o historii popkultury, między innymi: The Sex Revolts, Energy Flash i Retromanii.


Tytuł: Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984 ( Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978-1984 )
Autor: Simon Reynolds
Tłumaczenie: Jakub Bożek
Wstęp: Rafał Księżyk
ISBN: 978-83-64682-17-9
Wydawnictwo: Krytyki Politycznej
Rok wydania: luty 2015
Format: 145x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 560
Waga: około 700 g
Cena: + - 49 zł

Serdecznie Dziękuję Venduli Czabak




Zobacz jeszcze:

Jesteś Bogiem. Historia Paktofoniki + Paktofonika. Przewodnik krytyki politycznej

Muzyka. Przewodnik krytyki politycznej







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=12770