Depeche Mode. Narodziny Ikony
Data: 18-04-2013 o godz. 22:02:43
Temat: Książki


W 1980 roku czterech niewinnie wyglądających chłopców ustawiło swoje tanie syntezatory i jeszcze tańszą perkusję elektroniczną na stołach i skrzynkach po piwie przed modnie ubraną paczką przyjaciół z miasteczka Basildon. W najśmielszych snach nie wyobrażali sobie, co wkrótce nastąpi.

Nikt, absolutnie nikt nie mógł wtedy przypuszczać, że w ciągu kilku lat tych czterech chłopaków stanie się światową megagwiazdą. Że będą w gronie dziesięciu najlepiej sprzedających się brytyjskich zespołów wszech czasów, stawiani na równi obok takich sław, jak Beatlesi , Stonesi , Led Zeppelin i David Bowie . Jak do tego doszło?. Odpowiedź znajdziemy w tej książce.

Od Ośrodka Sztuki w Basildon do brytyjskiego Top Of The Pops. Od basildońskich pubów i szkolnych sal do kultowych klubów Londynu i legendarnych berlińskich studiów nagrań. Od pierwszych, nieśmiałych piosenek do Black Celebration i światowych list przebojów...

*****

Simon Spence przedstawia nam jedną z najbardziej nieprawdopodonych opowieść w historii muzyki pop i rocka.

Nie pamiętam, kiedy i dlaczego zainteresowałem się zespołem Depeche Mode, ale nim wydali album Black Celebration w 1986 roku, miałem wszystkie ich płyty

Z tamtego okresu najlepiej pamiętam Martina Gore´a z włosami przypominającymi blond watę cukrową, ubranego w skórzaną spódnicę i czarną przezroczystą damską halkę, z kajdankami wiszącymi luźno u boku, kiedy grał na kole od roweru kawałek Blasphemous Rumours w programie Top Of The Pops. Lubiłem też Dave´a Gahana . Nie był at tak wywrotowy jak Gore, ale jego fryzurę łatwiej można było skopiować: włosy krótko przycięte na czubku głowy z blond pasemkami na grzywce. Próbowałem - wyszła katastrofa.

W latach dziewięćdziesiątych zupełnie o nich zapomniałem. Zdaje się, że nie tylko ja. Co ciekawe, im zespół stawał się bardziej popularny w Stanach i w Europie, tym słabiej był rozpoznawalny w Wielkiej Brytanii. Dopiero gdy zacząłem szukać materiałów do tej książki, dotarło do mnie, jak dobrze radzili sobie beze mnie.
Simon Spence. fragment Przedmowy

*****

- Czy możesz wpisać tu trzy słowa? - podaję Andy´emu kartkę ze słowami "Basildon is..." i trzema linijkami do wypełnienia. Zaskoczony marszczy czoło, gryzie ołówek i po dłuższej chwili oddaje mi kartke z przepraszającą, ale poważną miną. - Sorry, I can´t do it. Nie do zrobienia - odpowiada.
Piotr Metz. fragment Epilogu, marzec 2013

*****

Simon Spence jest brytyjskim dziennikarzem muzycznym, piszącym o popkulturze dla takich pism jak "The Face", "NME", "i-D", "Dazed & Confused", "The Independent" czy "The International Herald Tribune". Współpracował z managerem The Rolling Stones, Andrew Loog Oldhamem, przy okazji wydania jego kultowych wspomnień Stoned (2003) i 2nd Stoned (2003). Później napisał własną książkę o legendarnej wytwórni płytowej Oldhama Immediate Records (2008). Mieszka w Manchesterze z żoną i trojgiem dzieci.

Tytuł: Depeche Mode. Narodziny Ikony (Just can´t get enough. The making of Depeche Mode)
Autor: Simon Spence
Tłumaczenie: Wioletta Lamot-Majewska, Olga Rutkowska
Konsultacja i epilog: Piotr Metz
ISBN: 978-83-7642-154-4
Wydawnictwo: Pascal
Rok wydania: kwiecień 2013 (Polska)
Format: 147x215 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Stron: 352 + 16 stron ze zdjęciami
Waga: około 450 kg
Cena: + - 44 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Justynie Kubiesa




Napisana we współpracy z zespołem biografia pióra Steve’a Mallinsa przedstawia niewiarygodną, trwająca już dwadzieścia pięć lat karierę tej hermetycznej, często nie rozumianej grupy, która sprzedała na całym świecie ponad pięćdziesiąt milionów egzemplarzy swoich płyt i która nadal nagrywa single i albumy trafiające na listy przebojów i występuje z koncertami na stadionach przed wypełnioną do ostatniego miejsca widownią.

Trwający nieprzerwanie sukces i niczym nie poskromiony hedonizm, które nadały kształt karierze zespołu, niosły ze sobą także przedawkowania narkotyków, załamania nerwowe, libacje alkoholowe i rozwody. A jednak pomimo wszystkich tych przeciwności Depeche przetrwali i nadal tworzą muzykę, która przynosi im uznanie krytyków i sukces komercyjny.

Tym co decyduje o ich sukcesie i niesłabnącej sile są pełne dynamizmu relacje panujące pomiędzy poszczególnymi członkami grupy, a w szczególności między autorem piosenek Martinem Gorem i wokalistą Dave´m Gahanem, którego interpretacje stanowią część alchemii, jaka tworzy każdą piosenkę Depeche Mode i decyduje o jej całkowicie unikalnym charakterze, tak odmiennym od tego, co prezentują inne współczesne zespołowi formacje

Oto frapująca historia przemian, doskonałości i tragedii, jakie stały się udziałem Depeche Mode. W pełni uaktualniona, obejmująca ostatni album zespołu Playing the Angel, solowe przedsięwzięcia Dave’a Gahana i Martina Gore’a, znakomicie opracowana biografia tej odnoszącej światowe sukcesy grupy.

Znakomita narracja, intrygująca i pełna skrajnośc.
NME

Wspaniały, będący efektem drobiazgowych badań zapis kariery niezwykłej grupy – naprawdę fascynująca rzecz
Uncut

Pierwsza poważniejsza praca na temat zespołu – brak oficjalnej aprobaty pozwala na odświeżający dystans
Q Magazine

Tytuł: Depeche Mode. Black Celebration
Autor: Steve Malins
Tłumaczenie: Katarzyna Paluch
ISBN: 978-83-87598-46-1
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: październik 2007 (Polska)
Format: 170x240 mm
Oprawa: twarda
Stron: 320
Waga: około 650 g
Cena: + - 49 zł




Książka przedstawia historię powstania i rys znaczeniowy poszczególnych utworów grupy Depeche Mode, poczynając od utworu "Big Muff" a kończąc na "Stardust".

" Big Muff " był utworem rozpoczynającym koncerty Depeche Mode w czasach, gdy "New Life" rozpoczynało okupację brytyjskich list przebojów. Autorem kompozycji, która ukazała się na wydanym pod koniec 1981 roku albumie "Speak & Spell", jest Martin Gore. Według jednego z recenzentów "Big Muff" było wskazówką, jaki kierunek odbiorą Depeche Mode.

" Stardust " - podczas, gdy Dave Gahan intensywnie przygotowywał się do wydania płyty solowej, Martin skończył pracę nad "Counterfeit 2", czyli kontynuacją krążka z 1989 r. Po raz kolejny repertuar dobrany został subiektywnie i bez ambicji dotarcia do szerokiej rzeszy odbiorców. Interpretacje piosenek Lou Reeda, Iggy´ego Popa czy Johna Lennona zabrzmiały dość odważnie. Artysta zarejestrował je w małym prywatnym studio w Santa Barbara, w towarzystwie Andrew Phillpotta, Paula Freegarda i Petera Gordeno. Pytany o nagrywanie coverów Martin odparł, że gdyby na następczyni "Counterfeit EP" zdecydował się umieścić własne kompozycje, skazywałby Depeche Mode na jeszcze dłuższe przerwy między sesjami. Nie jest bowiem zbyt płodnym autorem. Singel "Stardust" ukazał się 14 kwietnia 2003 roku. Pierwszym wykonawcą piosenki był prawie 30 lat wcześniej (1974) David Essex.

Tytuł: O utworach Depeche Mode
Autor: Adam Maciejewski
ISBN: 83-60157-15-4
Wydawnictwo: In Rock
Rok wydania: czerwiec 2006
Format: 125x195 mm
Oprawa: miękka
Stron: 208
Waga: około 200 g
Cena: + - 23 zł


Nie ulega wątpliwości, że Depeche Mode jest największym syntezatorowym zespołem na świecie, świadczy o tym choćby liczba sprzedanych płyt, która przekroczyła 40 milionów egzemplarzy. Członkowie Depeche Mode doświadczyli w swej karierze wszystkiego, włącznie z wyrokami sądowymi nakazującymi podjęcie leczenia od uzależnień; najważniejsze jednak, że przetrwali - w przypadku wokalisty Dave Gahana w całkiem dosłownym sensie. Pisząc monografię Depeche Mode autor przeprowadził ekskluzywne wywiady z członkiem założycielem zespołu Vincem Clarkiem i producentem Garethem Jonesem, oraz umieścił w książce niepublikowane wcześniej wywiady z aktualnymi depeszowcami. Książka jest absolutnym strzałem w dziesiątkę dla wszystkich fanów sceny elektronicznej.

"Wszystko, co chcieliście wiedzieć o..., ale wstydziliście się zapytać" - oto wyświechtana formułka, w środek, której wypada nam tym razem wstawić nazwę jednego z najbardziej inspirujących i najpopularniejszych zespołów w historii muzyki popularnej. Taka jest ta książka. Na tych prawie pięciuset stronach Jonathan Miller nakreślił Ich portret. Portret tak precyzyjny, że nie trzeba nawet wysilać wzroku, by dostrzec pojedyncze linie papilarne każdego z Muzyków. Zresztą nie tylko ich. Na takie wydawnictwo zasłużyli wszyscy. Zespół - za 25 lat swojej Sztuki. Fani - za tyle samo rzadko spotykanego w jakichkolwiek wspólnotach oddania . Jedni i drudzy nie mogą bez siebie żyć. I oby tak było jak najdłużej.

Panie i Panowie - Depeche Mode!
Piotr Stelmach-Polskie Radio Trójka

Tytuł: Obnażeni. Prawdziwa historia Depeche Mode (Stripped: Depeche Mode)
Autor: Jonathan Miller
Tłumaczenie: Nina Kozłowska
ISBN: 978-83-60157-11-4
Wydawnictwo: In Rock
Rok wydania: listopad 2005 (Polska)
Format: 150x210mm
Oprawa: twarda
Stron: 472 + 24 strony ze zdjęciami
Waga: około 600 g
Cena: + - 49 zł


Zainstnieli na brytyjskiej scenie muzycznej jako młodzieżowy zespół New Romantic z Basildon. Będąc w wytwórni Mute zrzucili z siebie skóry i zmyli makijaż, otwierając całkiem nowy rozdział w historii melancholijnego, elektronicznego popu.

Gdy ich muzyka stała się nieco bardziej mroczna, zespół zaczął zdobywać serca szukającej swojego miejsca młodzieży, a gdy w 1990 roku ich album "Violator "rozszedł się w wielu milionach egzemplarzy, Depeche Mode stali się jednym z największych zespołów na świecie. Jest to biografia napisana we współpracy z grupą oraz oparciu o najnowsze, obszerne wywiady z zespołem, jego przyjaciółmi i ludźmi z branży. Steve Malins (Magazyn Q, Sunday Times), uznany autor zajmujący się tematyką muzyczną, śledzi w niej losy Depeche Mode od czasów, gdy byli jeszcze młokosami, do końca lat 90-tych, kiedy to po latach odczuwania ubocznych skutków sławy odrodzili się jak Feniks z popiołów.

Oto historia mutacji, niedoskonałości i triumfów Depeche Mode. Biografia Steve´a Malinsa rzuca nieco światła na tę zazdrośnie strzegącą swej prywatności i często niezrozumianą grupę oraz pycie jej członków, które ponad dwadzieścia lat nieustannych sukcesów i świętowania bez umiaru, bywało absurdalnie, pełne skrajności i destrukcyjne.

Tytuł: Depeche Mode. Biografia (Depeche Mode A Biography)
Autor: Steve Malins
Tłumaczenie: Katarzyna Paluch
ISBN: 83-87598-94-1
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: grudzień 1999 (Polska)
Format: 140x205mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Stron: 264
Waga: około 350 g
Cena: + - 38 zł


Pod koniec lat 70-tych nowe okolenie wykonawów przełamało hegemonię gwiazd , z których większość debiutowała w czasach, gdy tworzyli jeszcze The Beatles. Po burzliwym okresie natarcia punk-rocka i new-wave, wyobraźnią masowego odbiorcy zawładnęły zespoły kontynuujące tradycje muzyki pop. Gwiazdami tej generacji, określanej często mianem new romantic, byli: Gary Newman, Ultravox, Visage i OMD. Na fali popularności tych wykonawców wypłynęła również grupa Depeche Mode.

Wszystkie 23 single, jakie grupa Depeche Mode nagrała w ciągu pierwszych 10 lat swego istnienia, znalazły się na liście przebojów, a w tym roku trzy następne powiększyły ten wykaz. W Wielkiej Brytanii nie ma takiego drugiego zespołu z lat 80-tych, który mógłby się poszczycić podobnym pasmem sukcesów, a przy tym takiego, który równie mało obnosiłby się ze swoim powodzeniem (...)

Mimo dużego popytu na ich płyty i światowej popularności, niewiele wiadomo o czterech chłopcach z Depeche Mode. Unikają prasy, rzadko pokazują się w telewizji, zazwyczaj odmawiają organizowania konferencji prasowych, które są częścią cyrku pop. Pomimo platynowych albumów, Andy, Dave, Alan i Martin są postaciami dosyć anonimowymi.

Tytuł: Depeche Mode.
Autor: Marek Sierocki
ISBN: 83-87598-94-1
Wydawnictwo: Polska Oficyna Wydawnicza "BGW”
Rok wydania: 1991
Format: 205x295mm
Oprawa: miękka
Stron: 184 (dużo zdjęć)
Waga: około 700 g
Cena: + - ? zł








Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=10430