Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła
Data: 02-04-2013 o godz. 21:09:37
Temat: Książki


Autorka podjęła się rekonstrukcji obecności muzycznej (w jej różnorodnych przejawach) na dworze jednego z najsławniejszych polskich magnatów XVIII w. Hieronima Floriana Radziwiłła . W pięciu rozdziałach omówione zostały różnorodne aspekty kultury muzycznej, rozwijającej się na dworze książęcym w rezydencjach w Białej (Podlaskiej) i Słucku.

Przedstawione zostały mechanizmy rekrutacji muzyków, warunki egzystencji, stosunek do nich księcia Radziwiłła, edukacja miejscowych muzyków. Badaczka rekonstruuje na podstawie inwentarzy obecność druków i rękopisów muzycznych w zbiorach bibliotecznych Białej i Nieświeża, prezentuje instrumentaria używane w XVIII w., dokonuje też identyfikacji i opisu wnętrz, w których odbywały się koncerty i inscenizacje muzyczne. Pracę dopełnia aneks zawierający "Słownik artystów Hieronima Floriana Radziwiłła" i "Kalendarium wydarzeń artystycznych".

Znakomita i kompetentna książka Ireny Bieńkowskiej ukazuje bogaty obraz kultury muzycznej na książęcym dworze Hieronima Floriana Radziwiłła, konkurującego w tej dziedzinie z królem Augustem III. Autorka przeprowadziła rzetelne i dociekliwe badania archiwalne w kilkudziesięciu polskich i zagranicznych instytucjach.

Obraz muzykowania na dworach Radziwiłła w Białej i Słucku przedstawia się w książce (nawet zważywszy na brak istnienia bezpośrednich źródeł, czyli muzykaliów) doprawdy imponująco. Niektóre "wyłowione" przez Autorkę informacje w w sposób zupełnie rewolucyjny poszerzają naszą wiedzę o kulturze muzycznej ówczesnej Rzeczypospolitej oraz o indywidualnych gustach księcia. [...] Zawarte w rozprawie informacje (a także sposób ich przedstawienia) czynią z książki pozycję nie tylko muzykologiczną, ale również historyczną, godną polecenia zarówno muzykologom czy miłośnikom muzyki, jak i historykom.
(z recenzji dr Anny Ryszki-Komarnickiej)

Autorka odważnie podjęła się rekonstrukcji obecności muzycznej (w jej różnych przejawach) na dworze jednego z najsławniejszych magnatów XVIII wieku, Hieronima Floriana Radziwiłła. Książka Ireny Bieńkowskiej wyróżnia się nie tylko jako rozprawa muzykologiczna, ale jest także dziełem nieodzownym w badaniach nad historią sztuki i kultury, nad obyczajami oraz nad stosunkami społecznymi na dworach arystokratycznych czasów baroku.
(z recenzji dr hab Tadeusza Bernatowicza)

dr Irena Bieńkowska jest muzykologiem, adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W obszarze jej zainteresowań naukowych mieści się historia muzyki średniowiecza i renesansu, historia muzyki polskiej w okresie od XVI do XVIII wieku, a także dzieje patronatu muzycznego na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej między XVII a XVIII wiekiem.
Irena Bieńkowska jest autorką i współautorką edycji źródeł muzycznych: Adam of Wągrowiec SOCist (+1629). Organ pieces from the Samogitian intavolatura (Ms Lt-Vn 105-67). Asynoptic edition by Irena Bieńkowska and Mirosław Perz, Warszawa 1999, oraz Giovanni Battista Cocciola. Dzieła zebrane w opracowaniu Ireny Bieńkowskiej, Warszawa 2004. Opublikowała także szereg artykułów m.in. w takich periodykach jak "Barok", "Polski Rocznik Muzykologiczny", "Przegląd Muzykologiczny" i "Interdisciplinary Studies in Musicology".

Tytuł: Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła
Autor: Irena Bieńkowska
ISBN: 978-83-235-1121-2
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: marzec 2013
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka
Stron: 504 + 10 stron ze zdjęciami
Waga: około 850g
Cena: + - 59 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Monice Wieldze










Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=10389