Bardzo dobrze, ¿e powstaj± takie ksi±¿ki. Trzeba sobie u¶wiadomiæ, ¿e muzyka rockowa za czasów PRL-u
, jak i wszystkie towarzysz±ce jej zjawiska oko³o muzyczne w znacznym stopniu wp³ynê³y na kszta³t kultury m³odzie¿owej i popularnej – ¶wiatowej i polskiej. Bez tego dzisiejszy tzw "showbiznes" wygl±da³by inaczej. Ci co ¿yli w tamtych czasach przypomn± sobie "stare czasy", a m³odsi dowiedz± siê o wyj±tkowo¶ci rocka w tamtych czasach.
A tak zaczyna siê ksi±¿ka.
Nie przejdziemy do historii.
... Trudno inaczej zacz±æ tê ksi±¿kê, chocia¿ zapewne sam Krzysztof Klenczon
(14.01.1942 w Pu³tusku – 7.04.1981 w Chicago), wykonuj±c ten utwór, mia³ nadziejê, ¿e nie bêd± to s³owa prorocze. Rock nie tylko przeszed³ do historii, ale wiele w niej zmieni³. Zarówno muzyka rockowa, jak i wszystkie towarzysz±ce jej zjawiska oko³o muzyczne (czyli to, co okre¶lam pojêciem "rock") w znacznym stopniu wp³ynê³y na kszta³t kultury m³odzie¿owej i popularnej - ¶wiatowej i polskiej.....
Najbardziej trafnie uj±³ to Franciszek Walicki
(20.07.1921 w £odzi), wspó³twórca wielu zespo³ów muzycznych, tak¿e kompozytor, uwa¿any za ojca polskiego bigbitu i rocka.
(...) To najwa¿niejsze podej¶cie rock´n´rolla (rocka) nie tylko jako muzyki (muzyki te¿), ale przede wszystkim jako zjawiska kulturowego, spo³ecznego i politycznego. Ucieszy³ mnie ogromnie wspólny pogl±d na poruszenie przez Pani± tematy, z tym, ¿e ja wyczuwa³em je kiedy¶ tylko instynktownie, a Pani ujê³a to w sposób naukowy.
(...) Bardzo ciekawe jest Pani podej¶cie do tematu i potraktowanie rock´n´rolla jako jednego z najwiêkszych fenomenów kulturowych drugiej po³owy XX wieku - zapisu nastrojów i oczekiwañ kilku nieg³upich pokoleñ. Ciekawe i g³êboko s³uszne s± czêste nawi±zywania do sytuacji spo³ecznej i politycznej w Polsce i na ¶wiecie. Ju¿ na pocz±tku swojej pracy trafia Pani w ¶rodek tarczy, ujawiaj±c, ¿e rock´n´roll nie nale¿y tylko do ¶wiata muzyki: ¿e to tak¿e ideologia (...)
(...) Bardzo podoba mi siê styl publikacji: ostro¿no¶æ ferowania wniosków i ocen, zw³aszcza na temat polskiego rock´n´rolla i rocka lat 70. To trudny temat, niejasny, wielow±tkowy, nie do koñca usystematyzowany (...)
Fragmenty listu Franciszka Walickiego do autorki (pogrubienie tekstu zgodnie z orygina³em)
Od wydawcy
Praca ma charakter historycznoliteracki Przedstawia ca³o¶ciowo problematykê polskiego rocka. Rock jest kategori± nale¿±ca nie tylko do ¶wiata muzycznego, lecz tak¿e spo³eczno-kulturalnego. Rock staje siê najciekawszym zjawiskiem wtedy, gdy nie tylko uczestniczy w typowych zjawiskach kultury oficjalnej, popularnej, ale sam tak± kulturê wokó³ siebie stwarza. Historia rocka pokazuje, ¿e muzyka ta wszêdzie na ¶wiecie najlepiej funkcjonowa³a w momentach kryzysu kultury, wtedy gdy ¿ywio³ wygrywa³ z ³adem, nastêpowa³y przesilenia, a utarte koleiny ¿ycia przestawa³y byæ wygodne. Zapisa³ siê w dziejach jako wyraz buntowniczego wyst±pienia m³odzie¿y poszukuj±cej w³asnej to¿samo¶ci i odrêbno¶ci. Sta³ siê integraln± czê¶ci± kultury m³odzie¿owej, jej tre¶ci± i no¶nikiem uniwersalnym jêzykiem m³odzie¿y. W rezultacie dosz³o do wa¿nej zmiany spo³ecznej ? zaakceptowano odmienne wzorce zachowania ludzi m³odych.
Anna Idzikowska-Czubaj (ur. 1974) - doktor nauk humanistycznych, od 2005 adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje siê dziejami PRL-u, zw³aszcza histori± spo³eczn±, kultur± popularn± i m³odzie¿ow± tego czasu. Autorka ksi±¿ki Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka
(2006), wspó³autorka Historia PRL. Wielka kolekcja 1944-1989
T. 1-25. (2009)
Tytu³: Rock w PRL-u. O paradoksach wspó³istnienia
Autor: Anna Idzikowska-Czubaj
ISBN: 978-83-7177-756-1
Wydawnictwo: Poznañskie
Rok wydania: 2011
Format: 165x235 mm
Oprawa: miêkka
Stron: 354 + wk³adka 26 stron ze zdjêciami
Waga: oko³o 600 g
Cena: + - 39 z³
Serdecznie Dziêkujê Pani Katarzynie Cieleckiej
Rock
jest kategori± nale¿±c± nie tylko do ¶wiata muzycznego, lecz tak¿e spo³eczno-kulturalnego. Rock staje siê najciekawszym zjawiskiem wtedy, gdy nie tylko uczestniczy w typowych zjawiskach kultury oficjalnej, popularnej, ale tak¿e sam tak± kulturê wokó³ siebie stwarza. Historia rocka pokazuje, ¿e muzyka ta wszêdzie na ¶wiecie najlepiej funkcjonowa³a w momentach kryzysu kultury, wtedy gdy ¿ywio³ wygrywa³ z³adem, nastêpowa³y przesilenia, a utarte koleiny ¿ycia przestawa³y byæ wygodne.
G³ównym celem pracy by³o przedstawienie polskiego rocka
jako czê¶ci spo³ecznej i kulturowej historii PRL-u. Przedmiotem analizy jest nie sama muzyka, wykonawcy, utwory, lecz zjawiska generowane w kulturze i spo³eczeñstwie przez rock'n'roll, rock, big beat, muzykê m³odzie¿ow± - jak w poszczególnych okresach nazywano ten fenomen - które wytwarza³y siê wokó³ muzyki przy wspó³udziale m³odych ludzi s³uchaj±cych i wykonuj±cych rocka.
Pod wzglêdem czasowym praca obejmuje okres od czasu powojennego, gdzie pierwsze zjadnoczenie m³odzie¿y odby³o siê jeszcze pod znakiem muzyki jazzowej, poprzez lata sze¶ædziesi±te i swoi¶cie pojmowanej wówczas kulturym³odzie¿owej zwi±zanej z big beatem, lata siedemdziesi±te i osiemdziesi±te. Ka¿da epoka zosta³a dok³adnie zanalizowana pod wzglêdem warunków socjalnych, kulturowych, politycznych, w których ¿y³o spo³eczeñstwo, a szczególnie m³odzie¿.
Poniewa¿ ka¿da praca o rocku koñczy siê wypowiedzi± na temat schy³ku istnienia samego zjawiska, ja równie¿ odniosê siê do tego problemu. Pisa³ na ten temat Zbigniew Ho³dys
, Franciszek Walicki
i wielu innych autorów. G³ówne wnioski zawiera³y siê w stwierdzeniu, ¿e "muzyka rockowa koñczy siê", ¿e "wyparowuje" gitara elektryczna. S±dzê, ¿e rock ma ju¿ ma³e szanse stworzenie ca³ego zespo³u wzorów kulturowych , których autorem by³ wcze¶niej. Ma na to wp³yw zarówno forma, w jakiej istnieje obecnie kultura masowa, jak i fakt, ¿e m³ode pokolenie nie jest ju¿ zdane wy³±cznie na muzykê w wyra¿aniu swojej odrêbno¶ci. Paleta mo¿liwo¶ci jest naprawdê du¿a - mo¿na powiedzieæ, ¿e m³odzi ¿yj± w odrêbnym esemesowo-internetowym ¶wiecie, do którego doro¶li nie maj± wstêpu. Rock na pewno nie zniknie, nie rozp³ynie siê. Pozostanie pewnym motywem kulturowym, z bogat± przesz³o¶ci±, seri± skojarzeñ i symboli, wykorzystywanym w innych rodzajach twórczo¶ci. (str.309-310)
(dr. Anna Idzikowska-Czubaj)
Tytu³: Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka
Autor: Anna Idzikowska-Czubaj
ISBN: 83-7177-457-5
Wydawnictwo: Poznañskie
Rok wydania: grudzieñ 2006
Format: 145x205 mm
Oprawa: miêkka lakierowana
Stron: 322
Waga: oko³o 400 g
Cena: + - 35 z³
Serdecznie Dziêkujê Pani dr Annie Idzikowskiej-Czubaj
|