W listopadzie 1999 roku The Plastic People Of The Universe po raz pierwszy wyst±pili w Polsce, u¶wietniaj±c obchody 10 rocznicy odbycia siê Festiwalu Niezale¿nej Kultury Czesko- S³owackiej. Teraz wyst±pi± we Wroc³awiu 5.11.2009 godz. 20:00 w Klubie Muzycznym £ykend. Wstêp 35 z³ - 40 z³
The Plastic People of the Universe - czeski zespó³ undergroundowy, graj±cy rocka symfonicznego i psychodelicznego, symbol czeskiej opozycji wobec w³adzy socjalistycznej.
Zespó³ za³o¿yli Milan Hlavsa, Josef Janíèek, Jiri Krabes i Jan Brabec w pa¼dzierniku 1969 r., miesi±c po interwencji wojsk Uk³adu Warszawskiego w Czechos³owacji. Grupa przyjê³a nazwê zaczerpniêt± z tytu³u piosenki Franka Zappy, inspiruj±c siê dodatkowo twórczo¶ci± Andy Warhola.
Ju¿ na pocz±tku kariery w³adza prze¶ladowa³a ich za obcojêzyczn± nazwê i wykonywanie utworów muzyków angielskich i amerykañskich jak The Velvet Underground czy Lou Reed. Po roku nakazano im zwrot sprzêtu nag³a¶niaj±cego który otrzymali z Centrum Kultury w Pradze. Kiedy w 1971 roku odmówili zmiany repertuaru na bardziej radziecki, zaczêli mieæ k³opoty z w³adzami: nie mogli wystêpowaæ na oficjalnych koncertach, a ich muzyka by³a nieobecna w mediach, ponadto starano siê zmusiæ muzyków do obciêcia d³ugich w³osów.
W 1972 roku, do zespo³u do³±czy³ free jazzowy saksofonista Vratislav Brabenec i wkrótce potem skrystalizowa³o siê brzmienie zespo³u oparte na po³±czeniu rocka psychodelicznego, jazzu i czeskiego folkloru.
Koncerty zespo³y by³y pacyfikowane przez milicjê, dosz³o nawet do tego i¿ w 1974 r. po wystêpie w Rudolfowie ko³o Czeskich Budziejowic, zmotoryzowany odzia³ milicji próbuj±c rozpêdziæ zebranych naje¿d¿a³a motorami i samochodami na publiczno¶æ.
W lutym 1976 roku, po jednym z nielegalnych, prywatnych wystêpów, czterej muzycy grupy i wokalista zespo³u DG 307 zostali aresztowani. Milicja przygotowa³a pokazowy proces „d³ugow³osych chuliganów”. By ukazaæ ich w jak najgorszym ¶wietle, zakazano im ¶cinania w³osów w wiêzieniu by w telewizji wygl±dali na wandali. W¶ród aresztowanych znalaz³ siê charyzmatyczny menad¿er zespo³u i poeta, Ivan Martin Jirous. W czasie procesu obroñcy muzyków odwo³ywali siê do ca³ej literatury radzieckiej w tym do Lenina by ukazaæ u³omno¶æ administracji. Proces by³ impulsem dla ca³ej opozycji która solidaryzuj±c siê z zatrzymanymi muzykami, w grudniu 1976 r. zaczê³a zbieraæ podpisy pod deklaracj± znan± jako Karta 77.
Milana Hlavsa na skutek nacisków spo³ecznych zwolniono jeszcze przed procesem a pozosta³ych muzykom z³agodzono wyroki.
Zespó³ by unikn±æ kolejnych aresztowañ za chuligañstwo, rozpocz±³ wystêpy na wiejskich posesjach prywatnych. W taki w³a¶nie sposób dosz³o do s³ynnego wystêpu w domu Vaclava Havla w Hradeczku, w kwietniu 1978 roku. Zarejestrowany wtedy materia³ pos³u¿y³ do wydania p³yty „Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned”, sk³adaj±cej siê z tekstów kontrowersyjnego poety i filozofa Egona Bondego.
P³yty zespo³u ukazywa³y siê oficjalnie jedynie za granic±, „Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned” wyt³oczono w Irlandii, a wydano we Francji. Do Czechos³owacji, p³yty trafia³y tak zwanym systemem „na Bacha”, polegaj±cym na oklejaniu p³yt mylnymi ok³adkami.
Kapela po za kontrowersyjnym jak na owe czasy wygl±dem i tekstami cechowa³a równie¿ nietypowa aran¿acja sceny na czas wystêpów. W czasie jednego z koncertów wywiesili na sznurkach dziesi±tki wêdzonych ¶ledzi. Czêsto zaczynali wystêpy utworem” Podwieczorek”, który sk³ada³ siê na zwyk³y posi³ek na scenie, przerywany krótkim motywem instrumentalnym.
Zespó³ nagra³ w sumie 8 p³yt, instrumentacjê do noweli „Jak bêdzie po ¶mierci” Ladislava Klimy i ud¼wiêkowili „Pasje wielkanocne”.
W ramach represji domy w których wystêpowa³ zespó³, by³y niszczone, dom nieopodal Czeskiej Lipy spalono trzy tygodnie po ich wystêpie, a dom w Rychnowie po przejêciu przez pañstwo, jeszcze przed ca³kowit± wyprowadzk± mieszkañców zosta³ wysadzony w powietrze. Zarówno Milana Hlavsa jak i innych cz³onków zespo³u, wielokrotnie przes³uchiwano i bito. Do wyjazdu z Czechos³owacji zmuszono jednego z muzyków- Vratislava Brabenca Na skutek represji zespó³ ostatecznie zaprzesta³ dzia³alno¶ci w 1986 r.
Po rozwi±zaniu The Plastic People of the Universe, Milan Hlavsa za³o¿y³ grupê Pulnoc, a Ivan Jirous za³o¿y³ podziemne pismo „Vokno”. Ten ostatni spêdzi³ w sumie osiem lat w wiêzieniach i zosta³ zwolniony jako jeden z ostatnich wiê¼niów politycznych w grudniu 1989 roku.
Po upadku komunizmu, grupa Pulnoc wyst±pi³a wspólnie z Lou Reedem, i to trzykrotnie, m.in. w Bia³ym Domu przed prezydentami Czech i USA. W 1997 roku nast±pi³a na krótko reaktywacja The Plastic People of the Universe , jednak muzycy nie mogli siê zgodziæ co do nowego repertuaru - Hlavsa pragn±³ i¶æ w stronê techno.
W listopadzie 1999 roku po raz pierwszy wyst±pili w Polsce, u¶wietniaj±c obchody 10 rocznicy odbycia siê Festiwalu Niezale¿nej Kultury Czesko- S³owackiej.
Sk³ad
* Milan Hlavsa
* Josef Janíèek
* Jiri Krabes
* Jan Brabec
* Vratislav Brabenec
* Ivan Jirous
Materia³y promocyjne organizatora
|