Ju¿ we wrze¶niu jeden z najwspanialszych filmów rockowych, jakie kiedykolwiek powsta³y, "Gimme Shelter" z udzia³em grupy The Rolling Stones, uka¿e siê po raz pierwszy w Polsce na DVD.
Film, którego tytu³ pochodzi od jednego z utworów The Rolling Stones z p³yty „Let It Bleed”, zosta³ zrealizowany w listopadzie i grudniu 1969 roku przez Davida Mayslesa, Alberta Mayslesa i Charlotte Zwerin, wybitnych amerykañskich twórców z krêgu cinema verite. Dokumentuje ostatnie dziesiêæ dni trasy zespo³u po Stanach Zjednoczonych, uwa¿anej za jedn± z najlepszych w ca³ej jego historii. w sk³adzie od kilku miesiêcy wystêpowa³ wtedy m³ody, niezwykle utalentowany gitarzysta bluesrockowy Mick Taylor, zaanga¿owany na miejsce zmar³ego tragicznie Briana Jonesa. To on przyda³ grupie energii, jakiej nie mia³a nigdy wcze¶niej. A sw± wyborn± gr± wyniós³ na poziom artystyczny nieosi±galny w pierwszych latach kariery.
Film zaczyna siê od wielkiego triumfu The Rolling Stones, jakim okaza³y siê koncerty w dniach 27 i 28 listopada 1969 roku w nowojorskim Madison Square Garden, udokumentowane te¿ s³ynnym albumem Get Yer Ya-Ya’s Out. Przed wyj¶ciem grupy na scenê ogl±damy m³od± Tinê Turner, która z towarzyszeniem mê¿a, gitarzysty Ike’a Turnera, w zmys³owy i nieco wyuzdany sposób wykonuje balladê Otisa Reddinga I’ve Been Loving You Too Long. Chocia¿ najwiêksze sukcesy mia³a jeszcze wtedy przed sob±, nigdy ju¿ nie za¶piewa³a tak porywaj±co. Po chwili Sam Cutler, szef trasy, przedstawia The Rolling Stones, „najlepsz± grupê rock’n’rollow± ¶wiata”, a elektryzuj±ca wersja wielkiego przeboju Jumpin’ Jack Flash nie pozostawia w±tpliwo¶ci, ¿e w tej buñczucznej zapowiedzi nie ma cienia przesady...
W dalszej czê¶ci filmu przenosimy siê do studia nagraniowego w Muscle Shoals w Alabamie, gdzie twórcom uda³o siê sportretowaæ grupê podczas pracy nad piosenkami Brown Sugar i Wild Horses.
Najwa¿niejsza czê¶æ Gimme Shelter”powsta³a 6 grudnia 1969 roku podczas fina³u trasy koncertowej. Zosta³a zrealizowana przez dwudziestodwuosobow± ekipê, a jednym z operatorów pracuj±cych tego dnia by³ George Lucas, pó¼niejszy twórca „Gwiezdnych wojen” (niestety, jego kamera okaza³a siê niesprawna i ¿adne z ujêæ, które nakrêci³, nie zosta³o wykorzystane). Grupa zakoñczy³a podró¿ przez Amerykê wielkim darmowym koncertem na torze wy¶cigowym w Altamont w Kalifornii (pierwotnie mia³ siê odbyæ w Golden Gate Park w San Francisco, ale w³adze miasta nie wyrazi³y na to zgody). Przyby³o 300 000 fanów. Impreza, w której wziê³y te¿ udzia³ zespo³y Jefferson Airplane, The Flying Burrito Brothers, Crosby, Stills, Nash And Young i Santana (tylko dwa pierwsze pojawiaj± siê w filmie), mia³a rozmach porównywalny z wcze¶niejszym festiwalem Woodstock.
Powa¿nym b³êdem by³o jednak powierzenie roli s³u¿by porz±dkowej cz³onkom gangu motocyklowego Anio³owie Piekie³, którzy zamiast chroniæ publiczno¶æ przed aktami przemocy, sami je prowokowali wyj±tkowo agresywnym zachowaniem.
Od pocz±tku koncertu panowa³a atmosfera chaosu, a kiedy na scenê wyszli The Rolling Stones, rozpêta³o siê piek³o. Twórcom „Gimme Shelter” uda³o siê doskonale uchwyciæ z³owieszczy nastrój wieczoru, który przeszed³ do historii jako symboliczny kres hipisowskiego Lata Mi³o¶ci. A demoniczna muzyka grupy, z pamiêtnym utworem „Sympathy For The Devil” na czele, stanowi w filmie jego wyj±tkowo trafne t³o. Mick Jagger jak afrykañski szaman próbuje co prawda zaczarowaæ rozszala³y t³um ob³±kañczym tañcem, ale nabrzmia³a przemoc± atmosfera towarzyszy wystêpowi grupy do samego koñca. Zdumiewaj±ce jest jednak to, ¿e zarejestrowane w Altamont, gwa³towne wersje wielkich stonesowskich przebojów, jak „Jumping Jack Flash” i „Under My Thumb”, maj± w sobie co¶ prawdziwie magicznego i uwodzicielskiego. Dlatego wystarczy obejrzeæ „Gimme Shelter” raz, by wracaæ do filmu wielokrotnie.
Obraz odnowiono cyfrowo, a za podstawê pos³u¿y³ oryginalny negatyw. Chocia¿ film by³ pierwotnie pokazywany w wersji monofonicznej, zachowa³y siê szesnasto¶ladowe rejestracje wszystkich wykorzystanych w nim fragmentów koncertów, co umo¿liwi³o zmiksowanie d¼wiêku w wersji stereofonicznej w formatach DTS, Dolby Digital 5.1 i Dolby Surround.
Warto podkre¶liæ, ¿e sam film zosta³ zrekonstruowany wed³ug wskazówek twórców i otrzyma³ znowu postaæ, jak± mia³ w chwili premiery. Przed laty by³ bowiem poddany w Stanach Zjednoczonych zabiegom cenzorskim w celu obni¿enia granicy wieku obowi±zuj±cej widzów w kinach i od tamtej pory pokazywano go wy³±cznie w wersji okrojonej. Dotyczy to równie¿ wydañ na kasetach VHS.
DVD z filmem Gimme Shelter zawieraæ bêdzie niezwykle atrakcyjne materia³y dodatkowe, które zachwyc± Fanów The Rolling Stones.
* Odnalezione po latach, nigdy wcze¶niej nie pokazywane sekwencje z koncertu grupy w nowojorskim Madison Square Garden. S± w¶ród nich pe³ne wykonania utworów Little Queenie, Carol i Prodigal Son, a tak¿e ujmuj±ce atmosfer± prywatno¶ci ujêcia zza kulis. Ciekawostk± jest scena ze studia, w której muzycy miksuj± nagranie Little Queenie.
* Niezwyk³y dodatek audio - gratka dla wielbicieli zespo³u: historyczna audycja kalifornijskiego radia KSAN z grudnia 1969 roku w ca³o¶ci po¶wiêcona koncertowi na torze wy¶cigowym w Altamont, uzupe³niona nowymi komentarzami prezentera Stefana Ponka, który j± przed laty prowadzi³.
* zwiastuny filmu
* filmografie twórców
Wydawnictwo zawieraæ bêdzie unikatowe zaproszenie za kulisy - bogato ilustrowan±, 36-stronicow± ksi±¿eczkê z interesuj±cymi szkicami na temat filmu Gimme Shelter i legendarnego koncertu The Rolling Stones na torze wy¶cigowym w Altamont. Oprócz artyku³ów znanych dziennikarzy i krytyków, jak Stanley Booth, biograf grupy, który towarzyszy³ jej podczas trasy po Stanach Zjednoczonych w 1969 roku, znajd± siê tam wspomnienia Georgii Bergman, asystentki Micka Jaggera w tamtym czasie, oraz Sonny’ego Bargera, jednego z przywódców Anio³ów Piekie³.
inf.prasowa
|