Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Za 8 dni Holly Cole w Warszawie
Wys³ano dnia 10-05-2009 o godz. 12:02:39
Temat: Koncerty
Koncerty Gwiazd± wieczoru w warszawskiej Filharmonii Narodowej (18 maja) bêdzie wybitna kanadyjska wokalistka Holly Cole (25.11.1963 Halifax, Nova Scotia, Canada). To kolejna ods³ona Ery Jazzu, która prezentuje wybór jazzowej wokalistyki.

Koncert jest europejsk± premier± projektu "Tribute to Tom Waits" i zestawem najpiêkniejszych ballad zespo³u Holly Cole.

Ka¿dy z albumów Holly Cole powstawa³ w inny sposób. Pomys³ na nowe wydawnictwo pojawi³ siê po spotkaniu artystki z producentem, aran¿erem i basist± Gregiem Cohenem w Toronto. Po przes³uchaniu nowych utworów piosenkarki, które mia³y znale¼æ siê na jej ósmym ju¿ albumie, zasugerowa³ on wspó³pracê z wiêkszym zespo³em ni¿ zwykle. Nie mia³a byæ to jednak orkiestra czy big band, ale kilkuosobowy zespó³ z³o¿ony z kreatywnych improwizatorów, mówi±cych w³asnym jêzykiem, ale potrafi±cych równie¿ stworzyæ co¶ razem. G³ówn± ide± by³a chêæ popchniêcia twórczo¶ci Holly na ca³kiem nowe tereny muzyczne.

Greg Cohen, urodzony w Los Angeles, mieszka w Nowym Jorku od lat osiemdziesi±tych XX wieku. Komponowa³ dla ¶wiata muzyki, teatru i filmu. Jako aran¿er wspó³pracowa³ z Davidem Byrne'm, Davidem Sanbornem i Tomem Waitsem. Na basie gra³ z takimi muzykami, jak Ornette Coleman, Elvis Costello, Laurie Anderson, Bill Frisell, Jewel, Lou Reed czy Bob Dylan. Od razu wiedzia³, kogo chcia³by zobaczyæ w proponowanej Holly grupie nowojorskich muzyków, którzy mieliby pomóc jej w nagraniu nowego albumu. Byli to: Matt Munisteri (gitara), Steven Wolf (bêbny), Marty Ehrlich (saksofon altowy), Lenny Pickett (saksofon tenorowy & klarnet), Scott Robinson (saksofon basowy & theremin), John Allred (puzon), Robert DeBellis (klarnet basowy & saksofon barytonowy) oraz Vincent Chancey i Mark Taylor graj±cy na waltorni.

Pomimo tego, ¿e Cole nie ¶piewa³a z ¿adnym z wymienionych artystów wcze¶niej, ufa³a instynktowi i zamys³owi muzycznemu producenta, na którym nie zawiod³a siê ju¿ kilka lat temu. W 1991 r. Holly nagra³a z Cohenem album "Blame It On My Youth". Nowojorski muzyk proponowa³ równie¿ zaproszenie do wspó³pracy basisty Davida Piltcha i pianisty Aarona Davisa, z którymi artystka wspó³tworzy³a dawne trio. Do³±czyæ do nich mia³ równie¿ gitarzysta Kevin Breit. Materia³ na nowy album, zatytu³owany po prostu "Holly Cole", zosta³ zarejestrowany w trakcie trzech sesji nagraniowych: pierwsze dwie mia³y miejsce w Brooklyn Recording Studio w Nowym Jorku, kolejna odby³a siê w Phase One w Toronto.

Po tym jak skompletowa³a ostateczn± listê utworów, które mia³y znale¼æ siê na p³ycie, Cole rozpoczê³a telefoniczne rozmowy z uznanym nowojorskim aran¿erem i pianist± Gilem Goldsteinem, który wspó³pracowa³ z takimi s³awami, jak Michael Brecker, David Sanborn, Pat Metheny czy James Moody. Chcia³a, aby muzyk zaj±³ siê aran¿acj± nowych kompozycji. W odró¿nieniu od wielu aran¿erów artysta znany by³ z tego, ¿e nie zamyka siê na propozycje muzyków, z którymi wspó³pracuje i bierze pod uwagê ich sugestie. Goldstein nie zmieni³ piosenek w drastyczny czy radykalny sposób, dodaj±c im jedynie delikatnej kolorystyki i nowych d¼wiêkowych "smaczków", których brak by³o w ich wcze¶niejszej wersji. Na albumie muzyk gra³ tak¿e na fortepianie.

Ju¿ po pierwszych próbach Cohen wiedzia³, ¿e album pokochaj± wszyscy mi³o¶nicy talentu piosenkarki, a po zakoñczeniu procesu nagrywania uzna³ p³ytê za najlepsze dokonanie wokalistki, porównuj±c owoc ich wspó³pracy do twórczo¶ci takich wykonawców, jak Tony Bennett, Rosemary Clooney czy Bing Crosby .

Album otwiera "This House is Haunted" - utwór pochodz±cy z 1930 r, a napisany przez duet Billy Rose & Basil Adlam. Kolejne kompozycje, czyli "I Will Wait For You", "Charade", "Life Is Just A Bowl Of Cherries" i dwie kompozycje autorstwa Irvinga Berlina "Be Careful It's My Heart" i "Reaching For The Moon" mog± sugerowaæ, ¿e materia³ na p³ycie ma raczej smutny i nostalgiczny charakter. Dopiero gdy zestawi siê piosenki razem, okazuje siê, ¿e wspólnie nabieraj± nowego, radosnego znaczenia. Du¿y wp³yw na to ma udzia³ wyj±tkowych instrumentalistów, którzy prowadz± s³uchaczy na prawdziw± wycieczkê po historii muzyki: od "The Waters of March" z repertuaru Antonio Carlosa Jobima, po "Reaching For The Moon" i "Life Is Just A Bowl Of Cherries" - utwór po raz pierwszy spopularyzowany przez przez Vagabond Lover Rudy Valee w latach dwudziestych XX wieku. Na p³ycie znalaz³a siê równie¿ kompozycja samej artystki, "Larger Than Life", bêd±ca nawi±zaniem do pó¼nych dokonañ Cole'a Portera.

Ciekawym do¶wiadczeniem okaza³a siê równie¿ praca nad kompozycj± "The Alley Cat Song", napisan± w 1962 r. i pochodz±c± z repertuaru Benta Fabrica. Gdy Holly po raz pierwszy us³ysza³a utwór, nie by³a nim zachwycona. Po ponownym przes³uchania stwierdzi³a jednak, ¿e nagranie go w jej w³asnym stylu mo¿e byæ ciekawym wyzwaniem. Szczególnie ciekawi³o j±, jak z kompozycj± poradzi sobie Goldstein.

Wielu ceni Holly Cole za to, ¿e posiada ona swoj± w³asn± osobowo¶æ muzyczn±. Oczywiste jest to, ¿e inspiruje siê twórczo¶ci± innych, du¿o o tym mówi i s³ychaæ to w jej dokonaniach. Jednak gdy ¶piewa, s³uchacz mo¿e spodziewaæ siê, ¿e jej interpretacje nie s± ¶lepym na¶ladownictwem. Na warsztat Cole wybiera utwory autorstwa Tin Pan Alley, czy piosenki z broadwayowskich i hollywoodzkich filmów z poprzednich dekad ("It's All Right With Me" z "Can Can" czy "Charade" i "Be Careful It's My Heart" z "Holiday Inn") dlatego, ¿e s± to bardzo dobrze napisane utwory. W dzisiejszych czasach pisanie i ¶piewanie ¶wietnych tekstów to trudna rzecz, tak samo jak komponowanie do nich muzyki. Pomimo ró¿nic pomiêdzy poszczególnymi albumami Holly Cole, jest kilka sta³ych elementów, które mo¿na znale¼æ na ka¿dym z nich - jej niezmienny poci±g do eksploracji ludzkich uczuæ, seksualno¶ci oraz humor. Piosenkarka lubi patrzeæ na temat ¿ycia z ró¿nych stron i perspektyw, co nieprzerwanie czyni jej muzykê poruszaj±c± i interesuj±c±.

Holly Cole - Tribute to Tom Waits (Holly Cole - vocal, Aaron Davis - piano, John Johnson - saxophone, Marc Rogers - bass, Davide DiRenzo - drums)

18.05, g. 20 - Warszawa, Filharmonia Narodowa

Bilety: 180.- VIP (strefa 1,2,3 ); 120.- amfiteatr (strefa 4,5)

(DiaPaZon-www.jazz.pl)


 
Pokrewne linki
· Live
· Wiêcej o Koncerty
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Koncerty:
Miêdzynarodowy Festiwal Romów w Ciechocinku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 3.96
G³osów: 33


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*