Stowarzyszenie Amerykañskiego Przemys³u Muzycznego przyzna³o po raz pierwszy platynow± p³ytê za sprzeda¿ nie p³yt, a downloadów z internetowych serwisów muzycznych.
Sporej wielko¶ci ramka, denko ze szlachetnego metalu, a w ¶rodku kopia ok³adki i najwa¿niejsze - platynowa p³yta. To bodaj najwy¿sza nagroda dla ka¿dego chyba muzyka, który rozwija sw± karierê komercyjn±.
Ostatnio zdoby³a j± grupa Outkast, w czym nie by³oby nic specjalnego bior±c pod uwagê popularno¶æ duetu, gdyby nie fakt, ¿e po pierwsze by³a to mulitplatyna, a po drugie zosta³a przyznana na nowych zasadach.
Do niedawna platynow± p³ytê gwarantowa³a sprzeda¿ okre¶lonej liczby egzemplarzy kr±¿ka. Czasy jednak siê zmieniaj± i teraz platynê mo¿na tak¿e dostaæ za okre¶lon± liczbê p³atnych downloadów czyli kopii ¶ci±gniêtych przez internet ze specjalnych serwisów takich jak iTunes czy Napster.
Gdy liczba ¶ci±gniêtych nagrañ przekroczy 200 tysiêcy, artysta kwalifikuje siê do nagrody przyznawanej przez Stowarzyszenie Amerykañskiego przemys³u muzycznego, które reprezentuje najwiêksze firmy fonograficzne.
I tak grupa Outkast dosta³a po jednej platynowej p³ycie z single „The Way You Move” oraz „Roses”, podwójn± platynê za sprzedanie ponad 400 tysiêcy elektronicznych egzemplarzy singla Hey Ya. Platynowe nagrody otrzymali tak¿e Maroon 5, D12 i Hoobastank.
Analitycy zaznaczaj±, ¿e choæ serwisy internetowe stanowi± niewielk± czê¶æ ca³ego rynku muzycznego, formy elektroniczne rozwijaj± siê i w ci±gu nastêpnych piêciu lat ich warto¶æ ma wzrosn±æ 17-krotnie do prawie dwóch miliardów dolarów.
Przez kilka lat popularne by³y programy pirackie, po czasie wielkie koncerny nagraniowe zareagowa³y jednak i dzi¶ mo¿na kupowaæ pojedyncze piosenki ¶rednio po dolarze za sztukê.
(BBC Sekcja Polska)
|