28 lat po ¶mierci John Lennon (9.10.1940 w Liverpoolu - 8.12.1980 w Nowym Jorku) powróci³ do ¿ycia za spraw±... reklamy. Wizerunek s³ynnego wokalisty wykorzystano w akcji charytatywnej fundacji „One Laptop per Child” (Laptop Dla Dziecka)
„Stara³em siê robiæ to przez moj± muzykê, ale teraz wy mo¿ecie w inny sposób. Mo¿ecie daæ dziecku notebooka i wiêcej ni¿ mo¿na sobie wyobraziæ, mo¿ecie zmieniæ ¶wiat” – dodaje.
Dziêki technice komputerowej wygl±daj±cy jak ¿ywy by³y Beatles namawia Amerykanów, aby wsparli akcjê, której celem jest szerzenie edukacji w¶ród dzieci z krajów rozwijaj±cych siê.
„Wyobra¼cie sobie, ¿e ka¿de dziecko na ¶wiecie ma dostêp do wszech¶wiata wiedzy. Maj± szansê siê uczyæ, marzyæ, osi±gaæ co tylko chc±” – mówi wykreowany komputerowo wizerunek Lennona, nawi±zuj±c do s³ynnej piosenki muzyka „Imagine”.
John Lennon zgin±³ w 1980 roku w Nowym Jorku zastrzelony na podje¼dzie swojego domu przez niezrównowa¿onego psychicznie fana. Pomimo up³ywu lat jego wizerunek i przekaz s± w dalszym ci±gu tak rozpoznawalne i silne, ¿e to w³a¶nie on pojawi³ siê w kampanii charytatywnej.
Wdowa po muzyku, Yoko Ono bez problemu zgodzi³a siê na wykorzystanie wizerunku mê¿a w reklamie, która mia³a premierê w pierwszy dzieñ ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia.
Reklama jest czê¶ci± kampanii „Laptop dla Dziecka” namawiaj±cej do finansowania zakupu komputerów zasilanych energi± s³oneczn± dla dzieciaków w najbiedniejszych rejonach ¶wiata. Rozprowadzane s± w ramach akcji (Daj jednego, we¼ jednego), mo¿na je nabyæ tak¿e w Polsce, za po¶rednictwem sklepu internetowego amazon.com.
Organizacja non-profit OLPC powsta³a w 2005 r. z inicjatywy naukowców presti¿owej uczelni Massachusetts Institute of Technology. Wszyscy, którzy chc± wesprzeæ akcjê, mog± za 199 dolarów zakupiæ laptop dla dziecka z kraju Trzeciego ¦wiata. Je¶li zap³ac± 399 dolarów, dostan± równie¿ jeden komputer dla siebie, który mog± przeznaczyæ dla swojego dziecka lub przekazaæ znajomej ubogiej rodzinie.
W listopadzie i grudniu ubieg³ego roku w ramach akcji mieszkañcy USA i Kanady kupili oko³o 188 tysiêcy notebooków. W tym roku po raz pierwszy akcja bêdzie prowadzona we wszystkich krajach cz³onkowskich UE, a tak¿e w Rosji, Turcji i Szwajcarii.
(TVP-info/PAP)
|