Przemys³ muzyczny musi zrezygnowaæ ze sprzeda¿y muzyki na p³ytach CD do ¶wi±t 2009 roku. Tak przynajmniej wynika z analiz firmy Gartner.
Gartner jest amerykañsk± firm± doradcz±, która specjalizuje siê w zagadnieniach zarz±dzania technologiami oraz ich strategicznego wykorzystania. Firma najczê¶ciej doradza przy podejmowaniu decyzji dotycz±cych technologii informacyjnych. Muzyka sprzedawana na p³ytach CD stanowi podstawowy generator zysków dla przemys³u muzycznego. Wedle doradców firmy Gartner, powinien on jednak zrezygnowaæ z tego sposobu sprzeda¿y, albowiem hamuje to rozwój dystrybucji online.
Zyski ze sprzeda¿y muzyki online, w 2007 roku stanowi³y 23% przychodu przemys³u muzycznego w USA i 15% na ca³ym ¶wiecie. Natomiast zyski ze sprzeda¿y muzyki na p³ytach spad³y z poziomu 91% w roku 2005, do 77% w roku 2007. Popularno¶æ CD spada, a sklepy muzyczne wci±¿ redukuj± miejsce przeznaczone na p³yty. Firma Gartner twierdzi, ¿e przysz³o¶æ nale¿y do dystrybucji online i trudno siê z ni± nie zgodziæ. Coraz wiêcej gospodarstw domowych posiada po³±czenie z Internetem, a eliminacja p³yt pozwoli na obni¿enie kosztów dystrybucji muzyki. Wedle przewidywañ firmy Gartner, p³yty CD nie znikn± jednak ca³kowicie z rynku muzycznego. Pozostan± na nim jako dodatki lub no¶niki materia³ów promocyjnych.
(IDG)
|