Kontrowersyjna moda i sztuka zwi±zana z legendarnym brytyjskim zespo³em punkrockowym Sex Pistols jest tematem wystawy w jednej z londyñskich galerii sztuki
Obok kartek z pisanymi rêcznie przez muzyków tekstami piosenek i zdjêæ cz³onków grupy, zwiedzaj±cy obejrzeæ mog± ich stroje i kontrowersyjne plakaty, które wstrz±snê³y Wielk± Brytani± w pó¼nych latach siedemdziesi±tych.
Do najbardziej znanych eksponatów nale¿y grafika autorstwa Jamie Reida, ukazuj±ca królow± El¿bietê Drug± z wpiêt± w wargi agrafk± na tle angielskiej flagi.
Nie zabrak³o te¿, oczywi¶cie kultowej dzi¶ podkoszulki "Destroy", czyli "Zniszcz", zaprojektowanej przez ¶ci¶le zwi±zan± z ruchem punkowskim, Vivienne Westwood.
S± te¿ plakaty, ozdabiaj±ce kiedy¶ ¶ciany apartamentu hotelu Chelsea w Nowym Yorku, w którym mieszka³ Sid Vicious ze swoj± dziewczyn±, Nancy Spungen.
Jeden z plakatów, ukazuj±cy ok³adkê albumu Never Mind The Bollocks jest splamiony krwi±, pochodz±c± podobno z igie³ strzykawek, którymi muzycy aplikowali sobie heroinê
Vicious by³ oskar¿ony o zamordowanie Nancy Sungen, ale zmar³ po nadu¿yciu narkotyków zanim stan±³ przed s±dem.
Na wystawie jest te¿ wiêkszo¶æ s³ynnych pornograficznych podkoszulek, których pojawienie siê na wystawie butiku SEX Vivienne Westwood i Malcolma McLarena sprowokowa³o ca³± seriê rewizji policyjnych.
Policja zatrzymywa³a nawet na ulicach ludzi ubranych w te koszulki.
Dzi¶ trudno sobie wyobraziæ jakim zagro¿eniem dla konserwatywnego brytyjskiego establishmentu wydawa³a siê w tamtych latach rewolucja punkowska.
Dzisiaj eksponowanie nago¶ci i u¿ywanie publicznie obscenicznych wyra¿eñ nie ma charakteru spo³ecznej rewolty, ale pod koniec lat siedemdziesi±tych by³ to powód niejednego procesu s±dowego.
Wszystkie wystawiane eksponaty, wraz z zestawem strojów sado-masochistycznych, zaprojetowanych przez Vivienne Westwood, s± w³asno¶ci± pary kolekcjonerów sztuki Paula Stolpera i Andrew Wilsona.
(BBC Sekcja Polska)
|