Ute Lemper (4.07.1963 Münster, Niemcy) wraz z Markiem Minkowskim zainauguruje w niedzielê VI Festiwal "Sacrum Profanum" w Krakowie. Za¶piewa songi Kurta Weilla. Koncert zbiegnie siê z polsk± premier± jej nowej p³yty.
«Ute Lemper dzi¶ ¶piewa jak Patricia KaasUte Lemper to jeden z najbardziej rozpoznawalnych g³osów ostatnich lat, fascynuj±ca interpretatorka songów Weilla i Brechta, pie¶ni berliñskich kabaretów z lat 20. i 30. Od mniej wiêcej dziesiêciu lat artystka wyra¼nie jednak stara siê uwolniæ od tych skojarzeñ i nagrywa repertuar wspó³czesnych autorów. Na p³ycie "Punishing Kiss" (2000) znalaz³y siê piosenki napisane przez Nicka Cave'a, Philipa Glassa, Toma Waitsa, Elvisa Costello i Neila Hannona (z The Divine Comedy).
Nowy album to radykalny krok w stronê ¶wiata pop i pierwszy ca³kowicie autorski materia³. Wed³ug Lemper to podró¿ miêdzy przesz³o¶ci± a przysz³o¶ci±. Wspomnienia, impresje, zapis chwil szczê¶cia, zw±tpienia, nadziei. Swoisty dziennik emocjonalny.
Pod wzglêdem muzycznym p³yta ³±czy brzmienie klasycznych piosenek z eklektyzmem popkultury. Trudne to zadanie i niebezpieczne. Lemper sztuka ta wyra¼nie siê nie uda³a. Artystka nie oderwa³a siê od przesz³o¶ci - produkcja nagrañ brzmi archaicznie, choæ ma³o stylowo (chwilami zbyt plastikowo); jednocze¶nie Lemper wykazuje ca³kowity brak zainteresowania "now± piosenk±", aktualnymi sposobami i produkcj± nagrañ. I w³a¶nie przez to pozostaje zawieszona w czasie. W jej utworach - a jest przecie¿ kompozytork± ca³ego materia³u - pobrzmiewaj± echa kabaretu, francuskiej chanson, wschodnich inspiracji, dokonañ nowej generacji wokalistek jazzowych, delikatnych maria¿y z elektronik±. Miszmasz, który poszukuj±cemu odbiorcy wiele nie da. To, co wabi, to g³os artystki - intryguj±cy, niedaj±cy spokoju.
Now± p³yt± Ute Lemper zdecydowanie opu¶ci³a ¶wiat swych m³odzieñczych idolek Marleny Dietrich i Edith Piaf. Pod±¿a w stronê Patricii Kaas. Te¿ mo¿na, choæ ja bardzo ¿a³ujê.»
(Polskie Radio/gazeta wyborcza)
|