Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

29 Przegl±d Piosenki Aktorskiej we Wroc³awiu
Wys³ano dnia 04-04-2008 o godz. 00:05:00
Temat: Koncerty
Koncerty 29. Przegl±d Piosenki Aktorskiej odbêdzie siê w dniach 4-13 kwietnia we Wroc³awiu.

5 kwietnia 2008, sobota, godz. 20.30 Wytwórnia Filmów Fabularnych, ul. Wystawowa 1
Fenomen nowojorskiego undergroundu, cygañski punk, etno-awangarda. Imigranci i uchod¼cy z Rosji, Ukrainy i Izraela graj± ca³kiem nowy gatunek rock and rolla: saksofon, akordeon, skrzypce, gitara, perkusja, w których s³ychaæ – jak pisa³a prasa amerykañska – wp³ywy od Beli Bartoka po Sonic Youth. Niewiele zespo³ów potrafi z równ± ³atwo¶ci± ¿onglowaæ kulturowymi stereotypami XXI wieku. Do wspólnych wystêpów zaprosi³a ich Madonna, a wyczucia czo³owej trendsetterki popu lekcewa¿yæ nie wypada

BERLINER ENSEMBLE - Bertolt Brecht i Kurt Weill
DIE DREIGROSCHEN OPER (Opera za trzy grosze)
7 i 8 kwietnia 2008, poniedzia³ek i wtorek, godz. 19

Teatr Polski, ul. Zapolskiej 3 Bêdzie to pierwsza wizyta Berliner Ensemble w Polsce od 1952 roku. Zespó³ teatru za³o¿onego w Berlinie przez Bertolta Brechta wystawi najwa¿niejszy spektakl duetu Brecht-Weill, „Operê za trzy grosze”, w inscenizacji s³ynnego re¿ysera Roberta Wilsona – który równie¿ przyj±³ zaproszenie organizatorów PPA. Na scenie niemal ca³y zespó³ legendarnego teatru, z wielkimi gwiazdami niemieckiej sceny i kina: Angel± Winkler (m.in. „Blaszany bêbenek” Schloendorffa i „Danton” Wajdy) w roli Jenny Piratki i Stefanem Kurtem (m.in. „Adolf H. – Ja wam poka¿ê”) w roli Mackiego Majchra. Ascetyczna, a jednak zjawiskowa inscenizacja Wilsona, precyzja gestów, podkre¶lonych muzycznymi akordami ¿ywej orkiestry, mistrzowskie wykonanie s³ynnych songów.

ANJA GARBAREK LIVE 7 kwietnia 2008, godz. 21.30
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Pi³sudskiego 67

Piosenkarka, aktorka i kompozytorka, jedna z najciekawszych osobowo¶ci norweskiej sceny. Córka Jana Garbarka, geniusza wspó³czesnego jazzu. Mimo, ¿e nie chcia³a i¶æ w ¶lady ojca, dzi¶ przyznaje, ¿e „je¶li chodzi o prawdziwe instrumenty”, pozostaje on jej guru. Wychowana w muzycznym domu, maj±c szesna¶cie lat, wybra³a jednak studia aktorskie. Ale przeznaczenie dosiêg³o j± i tak – jej wystêpy na scenie muzycznej zwróci³y uwagê norweskich wydawców. Nigdy nie nauczy³a siê graæ na ¿adnym instrumencie – byæ mo¿e dziêki temu ma swoiste podej¶cie do muzyki. „Nie wiem, co jest mo¿liwe, wiêc próbujê robiæ rzeczy, o których kto¶ inny nawet by nie pomy¶la³”, mówi. Tworzenie piosenek zaczyna od pisania tekstów. „S³owa maj± swój w³asny d¼wiêk i rytm. Dla mnie muzyka to ¶cie¿ka d¼wiêkowa do historii, które chcê opowiedzieæ”.

GEORGETTE DEE & TERRY TRUCK 6 kwietnia 2008, godz. 21
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Pi³sudskiego 67

Trochê Marleny Dietrich, Judy Garland, Zarah Leander, trochê Niny Simone. Tajemnica piosenki, anio³, diva... Georgette Dee ¶piewa po prostu bosko. Jej wystêp w paryskim Théâtre de l’Odeon rzuci³ francusk± publiczno¶æ na kolana. Koncerty Georgette Dee, jak pisz± krytycy, s± powrotem do ¼róde³ teatru. Krzykiem, szeptem, wzdychaniem artysta opowiada o najg³êbszych uczuciach, o mi³o¶ci szczê¶liwej, szalonej i zranionej. Tak charyzmatyczn± interpretacjê piosenki nieczêsto mo¿na ogl±daæ – nie bez powodu Georgette Dee zwana jest w Niemczech „królow± diseuse”. Diseuse to zapo¿yczone z francuskiego s³owo, którego Niemcy u¿ywaj± na okre¶lenie wybitnych pie¶niarek i artystek kabaretu. Diseuse jest kim¶ wiêcej ni¿ zwyk³± piosenkark±. To postaæ o wybitnej osobowo¶ci scenicznej , obdarzona temperamentem, talentem i charakterem. Podbija publiczno¶æ niemal w chwili wej¶cia na scenê.

THE UKULELE ORCHESTRA OF GREAT BRITAIN 6 kwietnia 2008, niedziela, godz. 19
Teatr Wspó³czesny, ul. Rze¼nicza 12

Michael Palin z Lataj±cego Cyrku Monty Pythona powiedzia³ o nich: „To najlepsze, co ma Wielka Brytania”. Zespó³ muzyków ¶piewaj±cych i graj±cych na ukulele, którzy wierz±, ¿e ka¿dy utwór muzyczny mo¿na poddaæ reinterpretacji. O ile, oczywi¶cie, grany bêdzie na ukulele. Genialne show, postpunkowy performance z oldschoolowym smaczkiem. Zabawni i ¶miertelni powa¿ni zarazem, koncertowali przy pe³nych salach w prawie ca³ej Europie, w Japonii i USA, Graj± repertuar od Czajkowskiego po Nirvanê.

AVISHAI COHEN VOCAL PROJECT - ¦WIATOWA PREMIERA! 11 kwietnia 2008, godz. 17.30 Impart, ul. Mazowiecka 17
Jeden z najwa¿niejszych dzi¶ muzyków jazzowych, umieszczony przez Bass Player Magazine w¶ród stu najbardziej wp³ywowych gitarzystów basowych XX wieku, przygotowuje dla PPA program nowocze¶nie zaaran¿owanych pie¶ni ¯ydów sefardyjskich. Po raz pierwszy w kompozycjach Avishaia Cohena zabrzmi ¶piew. Jego muzyki nie da siê ³atwo zamkn±æ w ¿adnej kategorii. P³ynne przej¶cia miêdzy folkiem, funkiem, jazzem i muzyk± Wschodu, czêsto w trakcie jednego utworu, fascynuj± i daj± niesamowit± rado¶æ w odbiorze. Charakterystyczne, przewrotne rytmy i upodobanie do etnicznych miksów sprawiaj±, ¿e nagrania i koncerty Avishaia Cohena na ¿ywo przyjmowane s± gor±co przez widzów i krytykê.

Peter Quilter - BOSKA! (GLORIOUS!) 9 kwietnia 2008, godz. 17 i 20.30 Impart, ul. Mazowiecka 17
¦wiatowy hit teatralny, tekst oparty na historii ¿ycia Florence Foster Jenkins, najgorszej ¶piewaczki ¶wiata. Zabawna i momentami zdumiewaj±ca opowie¶æ o bogatej ekscentryczce, która nie maj±c s³uchu ani g³osu wystêpowa³a w najs³ynniejszych salach koncertowych ¶wiata, zape³niaj±c Carnegie Hall do ostatniego miejsca.

Nosowska
UNISEXBLUES
4 kwietnia 2008, godz. 21
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Pi³sudskiego 67

„Ta p³yta niesie przes³anie: kto¶, kto lubi muzykê, nie powinien siê zawê¿aæ do jednego gatunku” – mówi Nosowska o swoim nowym albumie solowym. „Formu³a ¶ci¶le elektroniczna jest dla mnie tematem zamkniêtym. Tym razem nie wzbraniam siê przed dobrym popem czy r&b, s³ychaæ te¿ blues, rock, delikatne nawi±zanie do reggae lub techno... To dowód na to, ¿e kocham muzykê. Po prostu”. Pos³uchajmy „Metempsycho”. Ulubionego utworu artystki, wyznania traktuj±cego o sprawach ostatecznych... Jakby dla kontrastu Ka¶ka ¶piewa w nim g³osem „dziecka kosmity” (nieprzetworzonym elektronicznie!). W piosence s³ychaæ te¿ drugi g³os, Yumiko Ishijimê z grupy Papaya Paranoia. Poza japoñsk± wokalistk± w¶ród go¶ci na „UniSexBlues” znalaz³ siê m.in. Stanis³aw Sojka, który w utworze tytu³owym „jak nikt gra nowoorleañskiego bluesa”.

Teater Slava - DÖDERSKRATT
5 kwietnia 2008, godz. 16
Teatr Wspó³czesny, ul. Rze¼nicza 12

Chichot ¦mierci, czyli Döderskratt, jest okre¶leniem pochodz±cym ze starej szwedzkiej pie¶ni ludowej. Mo¿e oznaczaæ reakcjê ¦mierci na koniec ¿ycia ludzkiego. Mo¿e znaczyæ uwolnienie od trosk, zapomnienie, które towarzyszy zakoñczeniu ¿ycia naznaczonego brzemieniem. Mo¿e byæ ¶miechem, który wiê¼nie w gardle. To obraz otwarty na wieloznaczne interpretacje, próba uchwycenia tajemnicy, która zarazem przyci±ga i odpycha. Döderskratt to tytu³ spektaklu muzycznego, z³o¿onego z fragmentów i okruchów odszukanych w¶ród ró¿nych kultur ¶wiata. To fantazje, zrodzone ze spotkañ, wêdrówek, podró¿y nomadów, w³óczêgów, tu³aczy. Na planecie, która kr±¿y coraz szybciej i szybciej, w ¶wiecie, który nie zna w³asnych korzeni, Döderskratt staje siê rytua³em dla tych, którzy stracili wiarê – a jedyn± rzeczywisto¶ci± jest pie¶ñ i taniec.

OLENA LEONENKO - ECH RAZ, JESZCZE RAZ, CZYLI TANIEC Z PAMIÊCI¡
9 kwietnia 2008, ¶roda, godz. 22 Scena Kameralna, ul. ¦widnicka 32

Olena Leonenko to pie¶niarka i kompozytorka z Kijowa, która od szesnastu lat mieszka i pracuje w Polsce. W spektaklu teatru Ateneum ¶piewa rosyjskie romanse, podwórkowe tanga, ludowe piosenki ukraiñskie, pie¶ni ¿ydowskie, piosenki Okud¿awy i Wysockiego. Chwali j± Krystian Lupa: Uwa¿am, ¿e jej interpretacja pie¶ni i romansów rosyjskich jest fenomenalna – niepowtarzalna, miejscami wstrz±saj±ca – bardzo osobista i jednocze¶nie znakomicie wychwytuj±ca to, co w tej muzyce charakterystyczne.

MAGDA UMER I ANDRZEJ PONIEDZIELSKI - CHLIP HOP
7 kwietnia 2008, poniedzia³ek, , godz. 18 i 21
Teatr Wspó³czesny, ul. Rze¼nicza 12

To „widowisko” parateatralne, raczej muzyczne, acz s³owa ¿ywego niepozbawione. Na scenie s±: ONA, ON i muzyk pianista. ONA i ON rozmawiaj±. Rozmowa tych dwojga ma odcieñ swobodnej pogawêdki. Nieinwazyjnej, nie¶piesznej pogaduszki. Na przeró¿ne tematy. Ale nie utyskuj±! Korzystaj±c z przynale¿nego ich wiekowi „rozkwitu dojrza³o¶ci” – z ¿artobliwym dystansem próbuj± sprawdziæ, które z ich „najwa¿niejszych mniemañ” mo¿na by (gdyby kto¶ chcia³) przenie¶æ w nowe czasy. Jako znaki „ich” epoki – przywo³uj± piosenki. ¦piewaj± je. Sobie nawzajem i w wyimaginowanych (z racji konwencji osobno¶ci) duetach.

JAN KACZMAREK - ALBUM RODZINNY
10 kwietnia 2008, czwartek, godz. 18 i 21
Teatr Ateneum, Scena Kameralna, ul. ¦widnicka 32

Spektakl warszawskiego Teatru Ateneum, przedstawienie muzyczne, poetyckie acz ¿artobliwe. Piosenki z tekstami Jana Kaczmarka to notatnik. Polskich, historycznych faktów, ale i emocji, uczuæ, rozumowañ. Do has³a „POLAK POTRAFI” dodaj± dyskretn± w±tpliwo¶æ „ale czy trafi...”? W programie znajd± siê m.in. piosenki: „Ballada o mleczarzu”, „Ballada o zimowych romansach”, „Basia”, „Czego siê boisz g³upia”, „Kurna chata”, „Na roli”, „Nasza Europa”, „Oj, naiwny”. Autorski komentarz przygotowa³ Andrzej Poniedzielski.

MARIUSZ LUBOMSKI NIE SKRE¦LAJ MNIE
5 kwietnia 2008, sobota, godz. 18
Teatr Muzyczny CAPITOL, ul. Pi³sudskiego 67

Premiera nowego programu, nad którym artysta pracuje ze swoimi muzykami. Koncert wype³ni± piosenki z tekstami S³awomira Wolskiego i Jana Wo³ka, napisanymi specjalnie dla Mariusza Lubomskiego, w wiêkszo¶ci z jego muzyk±. Ten sam materia³ znajdzie siê na najnowszej p³ycie bêd±cej owocem wspó³pracy wspomnianych artystów, wspó³pracy, do której dosz³o po d³u¿szej przerwie. Wszystkie utwory mimo ró¿norodno¶ci w warstwie muzycznej ³±czy jedno – bardzo osobista refleksja artysty – „mê¿czyzny po czterdziestce” – refleksji nad przemijaniem, nad losem, który pragnie on akceptowaæ we wszystkim, co przynosi.

Hermetyczny Gara¿ & Karbido PAPER - T.E.S.L.A. SHOW
9 kwietnia 2008, ¶roda, godz. 20
Teatr Wspó³czesny, ul. Rze¼nicza 12

Koncert fabularny w wykonaniu dwukrotnych zwyciêzców Nurtu OFF PPA - Hermetycznego Gara¿u oraz zespo³u Karbido,entuzjastycznie przyjmowanego na zesz³orocznym Festiwalu Fringe w Edynburgu. Tym razem ju¿ nie w konkursie, a w Nurcie G³ównym - z autorsk± propozycj±.

OLO WALICKI KASZEBE - ZIEMIA WODA OGIEÑ RZECZYWISTO¦Æ
8 kwietnia 2008, godz. 22.30, Scena
Kameralna, ul. ¦widnicka 31

Przedstawienie muzyczno-s³owno-wizualne. To subiektywna wizja wspó³czesnych Kaszub - wspó³czesna muzyka i wspó³czesne teksty w jêzyku kaszubskim oraz scenografia, wizualizacje i materia³y filmowe, które wydobywaj± wyj±tkowy klimat niezwyk³ej krainy. Premiera projektu „Olo Walicki Kaszebe” mia³a miejsce podczas koncertu inauguruj±cego XXVI Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej (EBU) Gdañsk 2005. Do piosenek, zawieraj±cych swobodne improwizacje instrumentalne, wzmocnionych futurystycznymi brzmieniami, powsta³y teksty w ma³o znanym a piêknym i wyrazistym jêzyku kaszubskim - napisa³a je Damroka Kwidziñska, Kaszubka, animatorka kultury Kaszub.

Chór Narzekañ Mieszkañców Wroc³awia
13 kwietnia 2008, niedziela, godz. 12

Jak mo¿na zagospodarowaæ olbrzymi± energiê, któr± ludzie marnuj± na narzekanie? Rzecz wymy¶lili w Helsinkach (z zimna i z braku ¶wiat³a oczywi¶cie) Tellervo Kalleinen i Oliver Kochta-Kalleinen. Stworzyli pierwszy na ¶wiecie chór narzekañ, i choæ nadal nie udaje siê zamieniæ tej energii np. na pr±d, powsta³ projekt, który mo¿na zrealizowaæ w dowolnym miejscu na ¶wiecie. Okaza³o siê, ¿e mieszkañcy Helsinek, Birmingham, Jerozolimy, Melbourne, Budapesztu, Sankt Petersburga czy Juneau na Alasce z równym zapa³em narzekaj± na bardzo podobne w gruncie rzeczy sprawy. I to ¶piewaj±co! Muzykê do pierwszego polskiego Chóru Narzekañ pisze Rafa³ Karasiewicz, za¶ tekst narzekañ powstanie pod czujnym uchem i okiem Konrada Imieli. We wroc³awskim chórze wyst±pi 57 osób, w tym 10 mê¿czyzn.

MIÊDZYNARODOWY DZIEÑ SZKÓ£ TEATRALNYCH -10 kwietnia 2008, godz. 21.30,
Teatr Wspó³czesny, ul. Rze¼nicza 12

W tym roku formu³a Dnia Szkó³ Teatralnych ró¿ni siê od pokazów z poprzednich lat. Na scenie zobaczymy studentów The School of Visual Theater z Jerozolimy. Poka¿± dwie dwudziestopiêciominutowe etiudy: „Magiczna Noc Heleny” („Helena’s Night of Magic”) i „£ajka” („Laika”). Pierwsza jest mroczn± histori± mi³osn± malarza i jego muzy. Helena ukazuje siê malarzowi jako gwiazdka niemego kina i wci±ga go w swój ¶wiat, zatapiaj±c artystê w czarnym atramencie tak d³ugo, a¿ nie bêdzie umia³ odró¿niæ przesz³o¶ci od tera¼niejszo¶ci, a filmu od teatru czy p³ótna. Etiudzie towarzyszy muzyka autorstwa Aviyi Kopelmana, m³odego kompozytora z Izraela. Druga czê¶æ pokazu to monodram m³odej aktorki, Tchelet Weisstub. Gra ona £ajkê, psa wys³anego w kosmos w 1957 roku, pierwsz± ziemsk± istotê w przestrzeni pozaziemskiej. Opowiada tragiczn± historiê zwierzêcia, pokazuj±c, w jaki sposób wszyscy patrzymy w przysz³o¶æ. Psie zmartwienia s± proste: jak mogê wybieraæ, je¶li nie rozumiem rzeczy, w¶ród ktorych mam wybór? Czy mogê siê sprzeciwiæ?

(PPA)


 
Pokrewne linki
· Live
· Wiêcej o Koncerty
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Koncerty:
Miêdzynarodowy Festiwal Romów w Ciechocinku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 3.85
G³osów: 7


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*