W New Jersey zmar³ wybitny amerykañski pianista Andrew Hill. W czerwcu skoñczy³by 70 lat.
Andrew Hill kompozycji uczy³ siê prywatnie u Paula Hindemitha i Billa Russo. Ponadto gra³ na akordeonie i stepowa³ na ulicy. Jako nastolatek gra³ w rhythm and bluesowym zespole Paula Williamsa, a tak¿e z Charliem Parkerem, Colemanem Hawkinsem, Genem Ammonsem, Von Freemanem, Johnnym Griffinem, Malachi Favorsem i Johnem Gilmorem. W rezultacie sta³ siê w Chicago pianist± "dy¿urnym", akompaniuj±c wielu muzykom.
W Nowym Jorku kilka miesiêcy by³ akompaniatorem Dinah Washington, ale dopiero w 1960 r. powróci³ tam na d³u¿ej, aby pracowaæ z Johnnym Hartmanem. W latach 1963-64 pracowa³ (g³ównie w Los Angeles) m.in. z Rahsaanem Rolandem Kirkiem i Jimmym Woode'em. W 1963 r. powróci³ do Nowego Jorku, aby graæ z Joe Hendersonem. W latach 60. nagra³ dla Blue Note szereg znakomitych albumów pod w³asnym nazwiskiem, a tak¿e z wibrafonist± Bobbym Hutchersonem i Joem Hendersonem (do najbardziej znanych nale¿± "Black Fire" i gor±co przyjêty "Point Of Departure" - gdzie wyeksponowano improwizacje Hendersona, Erica Dolphy'ego i Kenny'ego Dorhama). Pó¼niejsze sesje dla Blue Note (kilka z nich dot±d nie opublikowano) ukazuj± gêst±, sk³êbion± muzykê, zarówno uderzaj±co indywidualn±, jak te¿ niezwykle porywajac±.
Kontrakt skoñczy³ siê w 1970 r. i wtedy Hill przeniós³ siê do pó³nocnej czê¶ci stanu Nowy Jork. Dalszy ciag jego kariery w latach 70. okryty by³ tajemnic±, a sam artysta nie bardzo chcia³ rozmawiaæ na ten temat. Wiadomo, ¿e obejmowa³ rozmaite stanowiska akademickie (np. wyk³adowca kompozycji w Colgate University w stanie Nowy Jork) pracowa³ te¿ dla Smithsonian Institute, przemierzaj±c z koncertami ca³e Stany graj±c w szpitalach, wiêzieniach, zdobywaj±c dla jazzu zupe³nie now± publiczno¶æ.
W 1977 r. przeniós³ siê do Kaliforni i jego kariera nabra³a na nowo rozpêdu. Pojawi³y siê ciekawe nagrania (najwa¿niejsze z nich to "Shades" z 1986 r. z Cliffordem Jordanem) oraz wyjazdy na trasy, w tym sezon z New York's Knitting Factory, jak te¿ tourneé po Wielkiej Brytanii z Howardem Rileyem, Joachimem Kuhnem i Jasonem Rebello.
W 1990 r. podpisa³ nowy kontrakt z Blue Note, dla której wyst±pi³ obok wschodz±cej gwiazdy altu Grega Osby'ego. Tym niemniej jednak kontrakt ten nie zaowocowa³ nowymi nagraniami. Od lat 90. Blue Note wznowi³o jednak sporo starych, niedostêpnych nagrañ, w tym zaginone do tej pory, pochodz±ce z 1969 r. (data ukazania siê to 2003 r.) nagrania nonetu Hilla - "Passing Ships".
Dokonania ostatnich lat to przede wszystkim wysoko ocenione przez krytykê i ciep³o przyjête nagrania - "Dusk", big-bandowe "A Beautiful Day" i "Time Lines".
(DiaPaZon)
|