Album 'Victoria' Kuropaczewskiego, Frąckiewicza i Milera już dostępny. Wysłano dnia 21-03-2025 o godz. 21:38:49
Temat: Info
Album “Victoria” to z pewnością jedno z najciekawszych tegorocznych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Łączy mistrzowskie wykonania z nowatorskim podejściem do klasyki, otwierając nowe przestrzenie dla gitarowo-akordeonowego brzmienia.
Jego tytuł nawiązuje do miejsca, w którym zarejestrowano materiał – ruin teatru Victoria w Gliwicach. Mają one w sobie coś magicznego: emanują tajemniczością, przywołują echa dawnej świetności, skłaniają do refleksji nad przyszłością. Ów splot różnych nitek czasu odnaleźć można w nagranej tam muzyce: wiek XVIII spotyka XXI, a XX zerka w stronę baroku.
Nie da się jej łatwo opisać. Tropy wiodą do filharmonii, część sięga argentyńskich kawiarni, inne kierują ku współczesności. Przekracza ona gatunkowe granice, łącząc elementy tanga, jazzu, muzyki dawnej, współczesnej i elektronicznej.
Album promują trzy nagrania video, ukazujące niezwykłą synergię oraz twórcze napięcie zachodzące pomiędzy artystami podczas pracy nad płytą. Każde z nagrań pochodzi z innego, muzycznego świata:
"Asturias (Leyenda)" Isaaca Albéniza – ikoniczniczny utwór inspirowany muzyką hiszpańską, po który sięgali Francisco Tárrega, Andrés Segovia Al di Meola czy Leopold Stokowski. Na “Victorii” pojawia się on w nowej aranżacji Macieja Frąckiewicza i Bartka Milera.
“Travesuras” – wykonanie Kuropaczewskiego, Frąckiewicza i Milera to pierwsza w historii interpretacja kompozycji Tomása Gubitscha (napisanej pierwotnie na gitarę i bandoneon), w której klasyczne brzmienie gitary i akordeonu dopełnia perkusja.
Muzykę współczesną reprezentuje “Deadline”: premierowy utwór Aleksandra Dębicza, znakomitego pianisty i kompozytora, a zarazem przyjaciela zespołu. Utwór ten (jak wiele innych w historii muzyki) powstał “w ostatniej chwili” – stąd jego tytuł, który jednocześnie tłumaczy to swoiste studium frazowania, akcentów i gęstniejącego pulsu (momentami zaskakującego wręcz rockowym charakterem). Jak mówi Aleksander Dębicz: “Każdy z nas nieraz mierzył się z deadlinem w pracy. Perspektywa dnia, w którym musimy zakończyć ważne zadanie wiąże się z rozmaitymi emocjami, zwłaszcza jeśli lubimy to, co robimy. Stres miesza się z ekscytacją, twórcze główkowanie z lękiem. Właśnie te emocje starałem się oddać w krótkim utworze „Deadline”, napisanym z myślą o trio prawdziwych wirtuozów, którym – jak każdym wybitnym osobowościom – nieobce są te emocje”.
Kuropaczewski / Frąckiewicz with Miller "Victoria"
℗ 2025 Warner Music Poland
Lista utworów: (czas. 58:14)
Premiera: 21 marca 2025
1. Isaac Albeniz (aranżacja M. Frąckiewicz i B. Miler) – Asturias (Leyenda) (6:49)
2. Luigi Boccherini (aranżacja M. Frąckiewicz) – Grave; Fandango (7:06:
3. Alfred Schnittke – Suita w dawnym stylu / I. Pastorale (3:03)
4. Alfred Schnittke – Suita w dawnym stylu / II. Ballet (2:02)
5. Alfred Schnittke – Suite in the Old Style / III. Minuet (2:54)
6. Alfred Schnittke – Suite in the Old Style / IV. Fugue (2:15)
7. Alfred Schnittke – Suite in Old Style V. / Pantomime (4:37)
8. Aleksander Dębicz – Deadline (3:06)
9. Fernando Tavolaro – Milonga no 5 (6:10)
10. Tomas Gubitsch – Travesuras (5:20)
11. Bartek Miler – Le lotus pourpre (5:54)
12. Egberto Gismonti – Agua e Vinho (3:50)
13. Travesuras - radio edit (2:33)
14. Asturias (Leyenda) - radio edit (2:29)
Łukasz Kuropaczewski – gitara klasyczna
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Bartek Miler – instrumenty perkusyjne, elektronika
Recording, Mix & Mastering – Mateusz Banasiuk
“Victoria” zabrzmi także na żywo podczas koncertów:
21 marca - Puszczykowo 22 marca - Konin
23 marca - Szamotuły
30 marca - Olsztyn
25 kwietnia - Szczecin
27 kwietnia - Gliwice
10 sierpnia - Łódź
16 sierpnia - Otwock
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk (C)+(P) Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata *