Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

The Rolling Stones: zapis kameralnego wystêpu z Wiltern Theatre w Los Angeles
Wys³ano dnia 10-03-2024 o godz. 22:53:07
Temat: Info
Info Koncerty klubowe The Rolling Stones, najlepszego zespo³u w historii rock’n’rolla zawsze maj± w sobie co¶ elektryzuj±cego. Obowi±zuje zasada „mniej znaczy wiêcej”, kiedy stadionowi idole pojawiaj± siê w bardziej ludzkiej postaci, na wyci±gniêcie rêki.



Dla szczê¶liwców, którzy mog± wówczas ogl±daæ z bliska, taka noc ze Stonesami jest jeszcze bardziej wyj±tkowa. Taka sytuacja mia³a miejsce 4 listopada 2002 w Wiltern Theatre w Los Angeles. Teraz wszyscy mo¿emy odtworzyæ to do¶wiadczenie.

„The Rolling Stones w latach 2002-2003 zagrali 117 koncertów w ramach trasy Licks, jednak wystêp z Wiltern szczególnie zapisa³ siê w niesamowitej, 60-letniej historii wystêpów na ¿ywo legendarnej grupy”. - Paula Sextona „When The Stones Rocked The Wiltern”

Trasa Licks obejmowa³a ¶wiêtowanie 40-lecia zespo³u oraz promowa³a kompilacjê „40 Licks”. Rozpoczê³a siê latem w Bostonie. Zespó³ da³ tak¿e koncert w Palais Royale w Toronto. Próby trwa³y kilka tygodni. – To by³ jeden z najgorêtszych koncertów, jakie pamiêtam – wspomina Mick Jagger. – Prawdziwa próba przetrwania upa³u. 35 stopni i okropna wilgotno¶æ powietrza.


Za spraw± sugestii Micka rozpiska trasy Licks by³a mieszank± koncertów stadionowych, halowych i kilku bardziej kameralnych dat. Ma³o kto mo¿e pozwoliæ sobie na tak± mieszankê. W kreatywny sposób odeszli od standardowej logistyki przy tournée. Wraz ze swoj± sumienn± za³og± techniczn± Stonesi podró¿owali po ¶wiecie z trzema kompletami elementów niezbêdnych do produkcji. Setlisty by³y dobierane do warunków i rozmiarów obiektu. Grupa wybiera³a z ³±cznej liczby 120 przygotowanych utworów na trasê.

W rozmowie tu¿ przed rozpoczêciem Licks, Ronnie Wood powiedzia³ mi o szczê¶liwych losach zwi±zanych z setlist±: – Na ka¿dy z tych koncertów przygotowali¶my sporo niespodzianek oraz solidny research. Przygotowali¶my siê z ca³ego „Exile On Main St.”, prawie ca³ych „Some Girls” i „Black and Blue”. Daj mi tytu³ piosenki, od „Beggars Banquet” wzwy¿. Poszli¶my naprawdê szeroko.

– Nie mogli¶my zrobiæ przewidywalnych koncertów – kontynuuje Ronnie. – Potrzebowali¶my mo¿liwo¶ci zaskoczenia publiczno¶ci. Przetestowali¶my kilka takich chwytów w Toronto i wszystkie zda³y egzamin. Mo¿emy i¶æ krok dalej, w nieznane, ludziom siê to spodoba. Dali¶my sobie wiêcej przestrzeni i luzu.

– Jeden z powodów, dla których to robimy, to chêæ stworzenia czego¶ interesuj±cego dla naszej publiczno¶ci oraz dla samego zespo³u. Muszê my¶leæ znacznie wiêcej ni¿ kiedy¶ o setlistach – tak Jagger opowiada³ o przygotowaniach do wielowymiarowej trasy Licks.

W jednym z wywiadów Jagger wyja¶ni³, jak oddzia³uj± na niego koncerty o mniejszej skali: – Moja rola jako frontmana zmienia siê: bardziej intensywnie ¶piewam ni¿ wykonujê, akcent pada na gesty. S± utwory, których nie da siê wykonaæ w wielkich obiektach. „Stray Cat Blues” nie nale¿y do moich ulubionych piosenek, ale w Wiltern wypad³a naprawdê dobrze. Z kolei przy takich utworach jak „That’s How Strong My Love Is” na kameralnym koncercie mo¿esz wyci±gn±æ soulowe nuty, które nie s± mo¿liwe, gdy grasz na stadionie.

Charlie Watts tak¿e by³ optymist± w kwestii koncertów na mniejsz± skalê: – Na scenach teatralnych zazwyczaj jest lepsza akustyka.

Czy perkusista spodziewa³ siê, ¿e w 2002 roku po raz kolejny wyruszy w gigantyczne ¶wiatowe tournée? – Nie – odpowiada z niezm±conym spokojem. – Gdyby¶ zapyta³ mnie o to samo w 1991 roku, te¿ bym tak nie pomy¶la³.

Po zagraniu pierwszych 22 koncertów z Licks, zespó³ dotar³ do Hollywood na wyj±tkow± noc w Wiltern, na rogu Wilshire Boulevard i Western Avenue. Miejsce otwarto w 1931 jako wodewil. Przetrwa³o kilka dekad, niemal zosta³o zburzone w koñcówce lat 70., by w latach 80. ponownie otworzyæ siê – tym razem jako miejscówka przeznaczona g³ównie dla fanów rocka. Tom Petty and the Heartbreakers zagrali tam niezapomniany wystêp 1985. Na scenie Wiltern pojawiali siê tak¿e m.in. Tears For Fears, Heart, Neil Young, a przez 10 nocy w 2019 scen± zaw³adnê³a Madonna ze swoim Madame X Tour.

(Keith Richards i Mick Jagger)

Na koncercie Stonesów w Wiltern w¶ród publiczno¶ci znale¼li siê nie tylko wspomniani wy¿ej Tom Petty czy Neil Young. W audytorium, na które sk³ada³o siê niemal 2500 osób, znale¼li siê równie¿ m.in. Sheryl Crow, Johnny Depp, Stephen Stills czy Eddie Murphy. Bilety w cenie podstawowej sprzedawano za 53,50 dolarów, jednak u koników ceny waha³y siê od 600 do 1200 dolarów. Na dole usuniêto wszystkie siedzenia.

Dwa dni wcze¶niej Stonesi zagrali rewelacyjny wystêp w Anaheim, a 48 godzin po Wiltern mieli zagraæ kolejny wielki koncert, w Tacoma Dome. W miêdzyczasie czeka³ ich dwugodzinna podró¿ poprzez wszystkie epoki i style w swoim 40-letnim dorobku.

Zwi±zki The Rolling Stones z Los Angeles siêgaj± ich pierwszej wizyty w Stanach w czerwcu 1964. Grupa przylecia³a Boeingiem 707 z Nowego Jorku i uda³a siê do Beverley Hilton Hotel. Pó¼niej wsiedli do busa, by zagraæ debiutancki koncert w USA, 100 km od LA, w Swing Auditiorium w San Bernadino – jednym z miejsc, o których ¶piewali w swojej wersji „Route 66” Bobby Troup.

Przez kolejne dekady Miasto Anio³ów go¶ci³o Stonesów w 1996 w Hollywood Bowl, Palladium w 1972, Coliseum w 1981, Dodger Stadium w 1997. Koncert w 2002 ró¿ni³ siê diametralnie od pozosta³ych. ¯adnych telebimów, rozbudowanej scenografii, a w setli¶cie brak „Satisfaction”, „Sympathy”, „Street Fighting Man” czy „Gimme Shelter”. Na jedn± noc, rock’n’roll przeistoczy³ siê w co¶ zgo³a innego.

Podwaliny pod set da³o „1-2” z „Jumpin’ Jack Flash”, a Jagger doprowadzi³ zespó³ do „Live With Me”. Szczególnie wa¿ne z dzisiejszej perspektywy s± solówki Bobby’ego Keysa. Ciê¿ko te¿ nie uroniæ ³zy, gdy ogl±damy tylko z pozoru dyskretnego Wattsa, wykonuj±cego atletycznie rytm do „Hand of Fate”.

Jako support Stonesów w Wiltern wyst±pi³ Solomon Burke z niemal godzinnym setem. Jeden z króli soulu zalicza³ m³odych Stonesów do swoich poddanych. Dziêkuj±c mu, Jagger odda³ ho³d staroszkolnej teatralno¶ci Solomona: – Keith trochê siê martwi, ¿e bêdê prosi³ o tron i czerwony dywan, ale mam sporo do nadrobienia.

Salomon Burke do³±czy³ do muzyków, by wspólnie za¶piewaæ jeden ze swoich klasyków – „Everybody Needs Somebody To Love”. Wrêczy³ tak¿e Mickowi swoj± pelerynê. – To by³ moment, cholera. Keith mówi, ¿e mo¿na by by³o zmie¶ciæ tam nas trzech – cieszy³ siê Jagger. W ramach koncertu w Wiltern Stonesi zaprezentowali tak¿e inne soulowe przeboje: „That’s How Strong My Love Is” Otisa Reddinga czy „Going To A Go-Go” Smokey and the Miracles.

W gronie rarytasów znalaz³o siê m.in. „Neighbours” z „Tattoo You”, przy którym Keith wspó³pracowa³ z Darrylem Jonesem. Jeszcze bardziej nietypowo „Dance Pt. 1” z „Emotional Rescue”, które okaza³o siê rewelacj± na ¿ywo. Niema³a w tym zas³uga Lisy Fischer czy Bernarda Fowlera, którzy zadbali o odpowiedni± oprawê chórków i towarzysz±cych instrumentów.

Na scenie Wiltern nie zabrak³o uk³onów w kierunku country („No Expectations” z Mickiem na akustyku), bluesa („Rock Me Baby”) i soczystego rocka – w tym genialnych wersji „Stray Cat Blues” oraz „Bitch”.
Wieczór zakoñczy³ siê porywaj±cym „Can’t You Hear Me Knicking”, epickim zamiennikiem „Midnight Rambler” na tê wyj±tkow± noc w Los Angeles, z bajecznie d³ug± solówk± Wooda, Mickiem na marakasach i harmonijce oraz go¶cinnym popisem Jima Keltnera na perkusji. Utwór z p³yty „Sticky Fingers” zago¶ci³ w Torono w setli¶cie Stonesów po raz pierwszy od 1971 roku, a jego wspania³y renesans dokona³ siê w³a¶nie na scenie Wltern.

– Bardzo dobrze, ¿e mo¿emy wci±¿ graæ takie rzeczy i przykuwaæ uwagê dzieciaków, które nie maj± pojêcia, co to s± do cholery za piosenki – powiedzia³ Ronnie. – Wiêkszo¶æ z nich jest ponadczasowa, a ich granie jest ekscytuj±ce. W przesz³o¶ci porywali¶my siê na próbach na „Can’t You Hear Me Knocking” i to by³ ulubiony kawa³ek moich dzieciaków.

Swobodne „Beast of Burden” pojawi³o siê zaledwie cztery razy na koncertach w ramach Licks Tour, równie¿ w Wiltern. W Los Angeles Keith pokusi³ siê o siêgniêcie do „Boodoo Lounge” i „Bridges to Babylon”, prezentuj±c posêpne „Thru and Thru” oraz nawi±zuj±c± do reggae wersjê „You Don’t Have To Mean It”. Potem ju¿ prosto do mety z ¿elaznymi klasykami„Honky Tonk Women”, „Start Me Up” i „Brown Sugar”.

W rozmowach przed tras± i niepowtarzalnym wystêpem w Wiltern, Keith rozwa¿a³ o tym, w jaki sposób zespó³ trzyma siê razem tyle lat – oraz o tym, jak wa¿ny by³ ka¿dy cz³onek ekipy, której efekty pracy ogl±damy na koncercie w Los Angeles: – Robimy to, co robimy, ju¿ tak wiele lat, bo wci±¿ poszukujemy ¶wie¿o¶ci. Nie odcinamy kuponów.

– Czasami w trakcie trasy doskwiera nam pogoda, a po³owa sk³adu ma muchy w nosie, ale poza tymi nieuniknionymi gorszymi dniami, wci±¿ mamy du¿o ¶wie¿ej energii. Chodzi o co¶ wiêcej ni¿ tylko samych Stonesów. Ka¿dy jest wa¿ny, gdy mamy ca³e to przedsiêwziêcie posk³adaæ w ca³o¶æ – podsumowuje Richards.

Paul Sexton w ci±gu ponad 30 lat wielokrotnie przeprowadza³ rozmowy z muzykami The Rolling Stones. Jest autorem ksi±¿ki „Charlie’s Good Tonight: The Authorised Biography of Charlie Watts”, która ukaza³a siê nak³adem HarperCollins Polska jako „Charlie gra dzi¶ dobrze. ¯ycie, czasy i Rolling Stonesi”.

(Ronnie Wood, Mick Jagger, Keith Richards)

The Rolling Stones
"The Rolling Stones Live At The Wiltern"
A Polydor Records Release ℗ 2024 Promotone B.V., under exclusive licence to Universal International Music B.V.
Lista utworów:
Premiera: 8 marca 2024

(3LP)

3LP
Side A:

1. Jumpin’ Jack Flash
2. Live With Me
3. Neighbours
4. Hand of Fate

Side B:

1.No Expectations
2. Beast of Burden
3. Stray Cat Blues

Side C:

1. Dance, Part 1
2. Everybody Needs Somebody To Love (with Solomon Burke)
3. That’s How Strong My Love Is
4. Going To A Go-Go

Side D:

1. Thru And Thru
2. You Don’t Have To Mean It
3. Can’t You Hear Me Knocking

Side E:

1. Rock Me Baby
2. Bitch
3. Honky Tonk Women
4. Start Me Up

Side F:

1. Brown Sugar
2. Tumbling Dice

2CD (czas. 106:49)
CD 1:

1. Jumpin’ Jack Flash (3:58)
2. Live With Me (4:30)
3. Neighbours (4:40)
4. Hand of Fate (3:56)
5. No Expectations (4:41)
6. Beast of Burden (5:16)
7. Stray Cat Blues (5:11)
8. Dance, Part 1 (6:37)
9. Everybody Needs Somebody To Love (with Solomon Burke) (5:49)
10. That’s How Strong My Love Is (3:47)
11. Going To A Go-Go (3:54)
12. Band Introductions (3:22)

CD 2:

1. Thru And Thru (7:09)
2. You Don’t Have To Mean It (4:43)
3. Can’t You Hear Me Knocking (10:20)
4. Rock Me Baby (4:31)
5. Bitch (4:02)
6. Honky Tonk Women (4:38)
7. Start Me Up (4:17)
8. Brown Sugar (5:31)
9. Tumbling Dice (5:57)

(DVD+2CD)

Na DVD i Blu-rayu znajduj± siê te same tracklisty co na wydaniach 3LP i 2CD.

► https://pl.wikipedia.org/wiki/The_Rolling_Stones
► https://rollingstones.com
► https://www.facebook.com/therollingstones
► https://www.instagram.com/therollingstones/
► https://twitter.com/RollingStones
► https://www.tiktok.com/@therollingstones
► https://www.tiktok.com/@therollingstonesofficial
► https://www.youtube.com/user/therollingstones
► https://tidal.com/browse/artist/573
► https://open.spotify.com/artist/22bE4uQ6baNwSHPVcDxLCe
► https://www.deezer.com/pl/artist/11
► https://music.apple.com/us/artist/the-rolling-stones/1249595
► https://www.pinterest.co.uk/rollingstones50/
► https://www.last.fm/pl/music/The+Rolling+Stones
► https://soundcloud.com/rolling-stones-official

(Paulina Grabska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*