Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Fryderyki 2024 – trzydzie¶ci lat najwa¿niejszej nagrody bran¿y muzycznej
Wys³ano dnia 15-02-2024 o godz. 00:16:04
Temat: Info
Info Fryderyki obchodz± trzydziestolecie! Ta najwa¿niejsza nagroda przyznawana przez ¶rodowisko muzyczne swoj± pozycjê kszta³towa³a przez lata, raz p³yn±c z nurtem, a raz pod pr±d panuj±cych trendów, by ostatecznie staæ siê najbardziej po¿±dan± statuetk± na polskim rynku muzycznym.

Z okazji jubileuszu wybitny polski grafik i plakacista Andrzej P±gowski zaprojektowa³ wyj±tkowy plakat.

Kamienie milowe Fryderyków

Po raz pierwszy Fryderyki zosta³y wrêczone 19 marca 1995 roku. Uroczysto¶æ w Teatrze Polskim w Warszawie prowadzi³ Marek Nied¼wiecki w duecie z Kor±, a Fryderyk ze statuetki – przypominaj±cy z profilu jednego z najwiêkszych polskich kompozytorów lub, jak niektórzy komentowali, Janusza Stok³osê – nosi³ glany i mia³ diamentowy kolczyk w uchu. Jego wizerunek zdecydowanie wyprzedzi³ swoje czasy.
„Skandal” – mówili chopini¶ci. „Per³a w szambie” – komentowali dziennikarze i muzycy ze ¶rodowiska klasycznego. I nie by³a to jedyna kontrowersja premierowej imprezy. W¶ród nominowanych do wydarzenia roku koncert Aerosmith konkurowa³ z ustaw± o prawie autorskim i… ¶mierci± Ryszarda Riedla.

(Fryderyk 1995)

W roku kolejnym Fryderyk wygl±da³ ju¿ inaczej – mia³ kszta³t litery „F”, a odbieraj±cy nagrodê Liroy publicznie przyzna³, ¿e mimo „obciachowej” renomy w bran¿y, on tê nagrodê lubi. Obecnego kszta³tu statuetka nabra³a w 1997 roku. Zaprojektowana przez rze¼biarkê Dorotê Dziekiewicz-Pilich, wzorowana by³a na postaci mê¿a artystki i nawi±zywa³a do Oscara.

Pierwszym du¿ym prze³omem w historii nagrody by³ rok 1999. Moc± Walnego Zgromadzenia Cz³onków Zwi±zku Producentów Audio Video (ZPAV) – organizatora Fryderyków – do ¿ycia zosta³a powo³ana Akademia Fonograficzna. Od tej pory to w³a¶nie to gremium w tajnym, dwustopniowym g³osowaniu decyduje o tym, komu zostanie przyznana statuetka. Do udzia³u w pracach Akademii zaproszeni zostali wszyscy nominowani i laureaci Nagród Fryderyk we wcze¶niejszych edycjach. Z czasem Akademia zosta³a rozszerzona o dziennikarzy muzycznych i ekspertów rynku muzycznego, a funkcje nadzoru merytorycznego zaczê³y sprawowaæ Rady Akademii.

W moim przekonaniu kamieniem milowym w historii konkursu by³o w³a¶nie powo³anie Rady Akademii Fonograficznej – wspomina Agnieszka Rapacka ze ZPAV-u, która z Fryderykami zwi±zana jest od ponad 25 lat. Dziesiêcioosobow± Radê Akademii ka¿dej sekcji (muzyki rozrywkowej, powa¿nej i jazzowej) wybiera na czteroletni± kadencjê sama Akademia spo¶ród wszystkich jej cz³onków. Rada nie przyznaje ¿adnych nominacji – to zarezerwowane jest dla ca³ego grona Akademii. Czuwa za to w pe³ni nad merytoryczn± stron± konkursu: opracowuje ka¿dego roku listê kategorii nagród i pracuje nad kwalifikacj± nagrañ do konkursu. To wszystko wymaga nie tylko muzycznej wiedzy i znajomo¶ci rynku, ale te¿ czasu i zaanga¿owania. W bie¿±cej edycji konkursu z sam± tylko Rad± muzyki rozrywkowej spotkali¶my siê 16 razy, a rozmowy nad kwalifikacj± zg³oszonych do tegorocznych Fryderyków artystów oraz nagranych przez nich utworów i albumów zajê³y nam niemal 40 godzin – dodaje Agnieszka Rapacka.

Obecnie Akademia Fonograficzna liczy ju¿ niemal 1 800 cz³onków: wykonawców, twórców, profesjonalistów z bran¿y fonograficznej oraz dziennikarzy muzycznych. Do dzi¶ te¿ utrzyma³a siê forma dwuetapowego tajnego g³osowania. Tajemnica wyników jest pilne strze¿ona ka¿dego roku. O tym, kto zosta³ laureatem, wszyscy dowiaduj± siê w tym samym momencie – otwarcia koperty podczas uroczystej gali. I choæ ta sytuacja jest wyzwaniem dla organizatorów i producentów wydarzenia, to dba³o¶æ o szczegó³y i ca³kowita poufno¶æ g³osowania jest jednym z fundamentów, na których wyrós³ fenomen i si³a Fryderyków.

Ma³± rewolucjê przyniós³ tak¿e rok 2008, kiedy po raz pierwszy Fryderyki otrzyma³y w nazwie bie¿±cy rok, a nie poprzedni, czyli edycja Fryderyki 2008 nagradza³a albumy i utwory wydane w 2007 roku. Dlatego, mimo ¿e Fryderyki odbywa³y siê bez przerwy przez 30 lat, w zestawieniach historycznych nie znajdziemy edycji 2007.

Rok 2010 w ¶wiecie Fryderyków to rewolucja cyfrowa i wprowadzenie systemu g³osowania elektronicznego.

To bardzo usprawni³o prace organizacyjne i co wa¿ne, umiejêtno¶ci grafologiczne przesta³y ju¿ byæ niezbêdne – wspomina Agnieszka Rapacka. Do tego czasu g³osowanie odbywa³o siê korespondencyjnie. Wysy³ali¶my poczt± setki kopert z listami zg³oszeñ i formularzami do wype³nienia. Przychodzi³y wypisane rêcznie z wytypowanymi trzema pozycjami w ka¿dej kategorii, nie zawsze ³atwymi do rozczytania.

W 2015 roku Zwi±zek Producentów Audio Video, ws³uchuj±c siê w g³osy ¶rodowiska muzycznego, rozdzieli³ Galê Muzyki Rozrywkowej i Jazzu od Gali Muzyki Powa¿nej. Kolejna du¿a zmiana wydarzy³a siê cztery lata pó¼niej. W 2019 roku Fryderyki otworzy³y siê na szerok± publiczno¶æ, przyjmuj±c format festiwalowy i po raz pierwszy zosta³y zorganizowane poza Warszaw±. W kolejnych latach Fryderyki odwiedzi³y Katowice, Szczecin i Gliwice, za ka¿dym razem zapraszaj±c fanów muzyki do wspólnego celebrowania.

To by³a zupe³nie inna koncepcja wydarzenia – wspomina Andrzej Puczyñski, muzyk, producent i wieloletni przewodnicz±cy ZPAV. Zdawali¶my sobie sprawê, ¿e najwa¿niejsza nagroda muzyczna potrzebuje odpowiedniej oprawy, ale jednocze¶nie mieli¶my ¶wiadomo¶æ zmian zachodz±cych na rynku muzycznym, nowej si³y p³yn±cej choæby ze strony nurtu hip-hopowego. Muzyka potrzebuje s³uchaczy, energii, która p³ynie miêdzy wykonawc± a s³uchaczami, publiczno¶ci pod scen±. Naszym pragnieniem by³o, by Fryderyk Festiwal trzyma³ rêkê na muzycznym pulsie – dodaje Andrzej Puczyñski.


Fryderyk Festiwal 2024

Przez trzy dekady Fryderyki zmienia³y siê i rozwija³y, ws³uchuj±c siê w g³osy artystów, wydawców i fanów muzyki, by staæ siê najwa¿niejsz± polsk± nagrod± muzyczn±, a gala ich wrêczenia – ¶wiêtem polskiej muzyki, na które czeka nie tylko bran¿a, ale tak¿e fani muzyki, niezale¿nie od ulubionego stylu czy gatunku. Tu raz do roku spotykaj± siê wszyscy, dla których muzyka jest wa¿na – podkre¶la Andrzej Puczyñski.

W tym roku to wyj±tkowe wydarzenie ponownie zago¶ci na ¦l±sku. Uroczysta Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu odbêdzie siê 22 marca w PreZero Arena Gliwice, a towarzysz±ce jej wydarzenia rozpoczn± siê nieco wcze¶niej. Organizatorzy nie zdradzaj± jeszcze wszystkich szczegó³ów, ale ju¿ wiadomo, ¿e planowane s± spotkania artystów z fanami, warsztaty dla producentów muzycznych i muzyków, konkursy w mediach. Bilety na to wydarzenie s± ju¿ dostêpne na stronie

Fryderyk Festiwal 2024
Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu
22 marca 2024 r., PreZero Arena Gliwice
ul. Akademicka 50, 44-100 Gliwice


Fryderyki na jubileuszowym plakacie – wszystko w naszych rêkach

Z okazji jubileuszu Andrzej P±gowski – wybitny polski artysta grafik – zaprojektowa³ plakat uwieczniaj±cy tê najwa¿niejsz± nagrodê muzyczn± w Polsce.

Przystêpuj±c do pracy nad plakatem z okazji 30-lecia Fryderyków, szuka³em motywu ³±cz±cego wszystkich twórców muzyki. Nie by³o to ³atwe. W g³owie pojawia³y siê stereotypy: instrumenty, nuty, mikrofon. Ale pomy¶la³em o d³oni. Tak, to d³oñ. Muzyk jej u¿ywa tworz±c d¼wiêki, dyrygent – przekazuj±c wskazówki orkiestrze, a wokali¶ci – trzymaj±c mikrofon. Wszystko jest w naszych rêkach. Piêkna statuetka, któr± wykona³y rêce artystki rze¼biarki, te¿ trafia do r±k laureata. A ja, ³±cz±c j± z d³oni±, wykona³em rêcznie ten plakat – opowiada Andrzej P±gowski.

Jubileuszowe plakaty pojawi± siê w najwa¿niejszych punktach aglomeracji ¶l±skiej. Ich limitowana edycja bêdzie tak¿e do kupienia w trakcie gali.

Wiêcej bie¿±cych informacji na kana³ach spo³eczno¶ciowych Fryderyk Festiwal oraz stronie

Organizatorzy wydarzenia: Zwi±zek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.

Gospodarze wydarzenia: Miasto Gliwice, PreZero Arena Gliwice.

Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu: TVN, RMF, RMF MAXX, Onet.pl.

Producent wydarzenia: High Events.

Fryderyki to najwa¿niejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 roku przez Akademiê Fonograficzn±, czyli powo³ane przez Zwi±zek Producentów Audio Video jury, w sk³ad którego wchodzi ponad 1 900 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów bran¿y fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wy³aniani s± w drodze tajnego g³osowania wszystkich cz³onków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, powa¿nej i jazzowej. Cz³onkowie Akademii mog± nale¿eæ wy³±cznie do jednej sekcji i tylko w jej obrêbie maj± prawo g³osu. Dziêki temu ka¿dy ma szansê wypowiedzieæ siê w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbli¿sza.

Zwyciêzcy s± wybierani w drugiej turze tajnego g³osowania. Wówczas cz³onkowie Akademii wskazuj± ju¿ tylko jedn± pozycjê w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby g³osów przez dwie lub wiêcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiêkszeniu ulega liczba zwyciêzców.

O Zwi±zku Producentów Audio Video

ZPAV jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszaj±cym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarz±dzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi dzia³ania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.

Jest grup± krajow± Miêdzynarodowej Federacji Przemys³u Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje ¶wiatowy przemys³ muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV dzia³a na forum legislacyjnym, wspó³pracuje z organami ¶cigania i wymiaru sprawiedliwo¶ci w dziedzinie ograniczenia naruszeñ praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie dzia³ania edukacyjne oraz promocyjne, wspieraj±ce rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjaln± Listê Sprzeda¿y (OLiS) oraz przyznaje wyró¿nienia Z³otych, Platynowych i Diamentowych P³yt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez ¶rodowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i bran¿ê fonograficzn±, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*