Maria Pomianowska & Oktet Wokalny Simultaneo - 'Nowe oblicza tradycji' Wys³ano dnia 09-02-2024 o godz. 22:17:01
Temat: Info
Zapraszamy Pañstwa na premierê p³yty Marii Pomianowskiej i Oktetu Wokalnego Simultaneo pod dyr. Karola Kisiela - 'Nowe oblicza tradycji'.
Miêdzynarodowe inspiracje, natchnione kompozycje, wybitni wykonawcy. Nowa p³yta Polskiego Radia to bilet do azylu, w którym harmoniê o¶miu ludzkich g³osów dope³nia brzmienie najbardziej polskich „skrzypiec” na ¶wiecie - suki bi³gorajskiej.
Maria Pomianowska (26.06.1961 Warszawa) - wirtuozka instrumentów etnicznych, kompozytorka, mened¿erka, podró¿niczka, pedago¿ka i niestrudzona poszukiwaczka muzycznych skarbów z przesz³o¶ci i tera¼niejszo¶ci. Na zbudowanej przez lutnika Andrzeja Kuczkowskiego i etnomuzykolo¿kê Ewê Dahlig-Turek replice suki bi³gorajskiej gra ju¿ ponad trzydzie¶ci lat. Samodzielnie stworzy³a praktykê wykonawcz± (technikê grê, repertuar i styl).
„Nowe oblicza tradycji” - projekt muzyczny wymy¶lony przez dyrygenta Karola Kisiela, szefa oktetu wokalnego Simultaneo: - Chodzi³o o ukazanie suki bi³gorajskiej w otoczeniu chóralnego (choæ w kameralnej formie) ¶rodowiska d¼wiêkowego, stworzonego przez twórców z Polski, Serbii i £otwy.
Miêdzynarodowy eksperyment przerodzi³ siê w wieloczê¶ciowe, ale spójne i nastrojowe - i przystêpne dla s³uchacza - dzie³o sztuki muzycznej.
„Sze¶æ pie¶ni sobie ¶piewanych” Anny Roc³awskiej-Musia³czyk to cykl krótkich, polirytmicznych utworów, w których praktycznie nie ma g³osów solowych (z wyj±tkiem czê¶ci trzeciej, gdzie sopranista ¶piewa solo bia³ym g³osem). Suka i ¶piewacy dope³niaj± siê, przenikaj±, szukaj± wspólnych przestrzeni - mówi Maria Pomianowska. - Z kolei w „Anielskich zaklêciach” Aleksandry Vrebalov z Serbii suka dominuje. Rol± chóru, bardzo trudn±, bo kompozytorka po³±czy³a techniki wspó³czesne z estetyk± znan± z ko¶cio³ów wschodnich, jest stworzenie dla solistki d¼wiêkowej poduszki. „Fortuna” Uģisa Prauliņ¹a z £otwy to najbardziej folkowy i urozmaicony utwór na p³ycie. Tak¿e najbardziej wirtuozerski i „skrzypcowy”, stylistycznie odwa¿ny. No i jak finezyjnie zosta³ tu u¿yty tekst Jana Kochanowskiego! „Skargê” i „Podró¿” napisa³am w czasie pandemii, chc±c nie chc±c odcinaj±c siê od wielu bod¼ców zewnêtrznych. Da³am poprowadziæ siê suce, nie my¶la³am o niczym, co ju¿ znam i na co dzieñ wykonujê. Melodie same ze mnie wyp³ynê³y i… zosta³y ze mn±, jako czê¶æ repertuaru koncertowego. Na p³ycie pe³ni± rolê interludiów.
Podczas sesji nagraniowej oktet wyst±pi³ w sk³adzie: Magdalena £aszcz i Alicja Giêtkowska-Liguz (soprany), Ksenia Sawczenko i Joanna ¦lesicka (alty), Jan Suchorzewski i Tomasz Grygo (tenory), Pawe³ Nodzak (baryton) oraz Mateusz Kempa (bas). Dyrygowa³ Karol Kisiel.
Powstanie kompozycji, ich prawykonanie w Centrum ¶w. Jana w Gdañsku w lipcu 2022 r. i nagranie p³yty by³o mo¿liwie dziêki grantowi udzielonemu Fundacji Polihymnia w ramach
Programu „Zamówienia kompozytorskie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tañca.
Maria Pomianowska „Sze¶æ pie¶ni sobie ¶piewanych”
℗ 2024 Fundacja Polihymnia / Polskie Radio
Lista utworów: (czas. 57:09)
Premiera: 9 lutego 2024
1. Zachwyt ducha do Ducha Naj¶wiêtszego - prolog (4:20)
2. Modlitwa poranna (3:35)
3. O mi³o¶ci mi³o¶na (4:28)
4. Pie¶ñ chwalebna wzywa wszelkie stworzenie, i¿by chwali³y Boga (2:51)
5. Modlitwa po³udniowa (2:58)
6. Modlitwa wieczorna (2:44)
7. Maria Pomianowska „Skarga” (5:32)
8. Aleksandra Vrebalov „Anielskie zaklêcia” (9:10)
9. Maria Pomianowska „Podró¿” (6:22)
10. Uģis Prauliņ¹ „Fortuna” (14:30)
(Julita Górska - Polskie Radio S.A. • Agencja Promocji)
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *