Miêdzynarodowa Federacja Przemys³u Fonograficznego (IFPI
) prezentuje badanie dotycz±ce postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji.
Ludzka kreatywno¶æ pozostaje kluczowa w dobie muzyki produkowanej przez sztuczn± inteligencjê – potwierdzaj± odbiorcy muzyki
Miêdzynarodowa organizacja reprezentuj±ca bran¿ê nagraniow± na ¶wiecie – IFPI – opublikowa³a wnioski z przeprowadzonego po raz pierwszy badania dotycz±cego postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji.
■ 79% uwa¿a, ¿e ludzka kreatywno¶æ pozostaje kluczem do tworzenia muzyki.
■ 76% twierdzi, ¿e sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywaæ muzyki czy g³osu artysty bez jego zgody.
■ 74% zgadza siê, ¿e sztucznej inteligencji nie nale¿y wykorzystywaæ do klonowania artystów ani podszywania siê pod nich bez zezwolenia.
Wyniki z badania pochodz± z maj±cego siê wkrótce ukazaæ „Engaging with Music 2023” – globalnego raportu IFPI opisuj±cego sposoby konsumpcji muzyki. Dziêki ponad 43 tys. respondentom z 26 krajów raport jest najwiêkszym tego typu badaniem muzycznym i najbardziej szczegó³owym wgl±dem w sposób my¶lenia odbiorców muzyki.
Poniewa¿ szybki rozwój tej technologii stwarza zarówno mo¿liwo¶ci, jak i wyzwania dla bran¿y muzycznej i artystów, w tym roku po raz pierwszy raport zosta³ rozszerzony o sekcjê po¶wiêcon± sztucznej inteligencji (AI). Jasne jest, ¿e fani bardzo ceni± autentyczno¶æ – prawie o¶miu na dziesiêciu odbiorców muzyki (79%) uwa¿a, ¿e ludzka kreatywno¶æ pozostaje niezbêdna do tworzenia muzyki.
Respondenci ¶wiadomi zdolno¶ci generatywnej sztucznej inteligencji do przejmowania i kopiowania repertuaru istniej±cych artystów postrzegaj± zezwolenie na wykorzystanie muzyki dowolnego artysty jako absolutnie niezbywalne: 76% uwa¿a, ¿e sztuczna inteligencja nie powinna bez zgody wykorzystywaæ ani przetwarzaæ muzyki czy g³osu artysty. Co wiêcej, 74% zgadza siê z twierdzeniem, ¿e sztucznej inteligencji nie nale¿y wykorzystywaæ do klonowania artystów ani podszywania siê pod nich bez zezwolenia. Zdecydowana wiêkszo¶æ respondentów popiera potrzebê przejrzysto¶ci – 73% zastrzega, ¿e system sztucznej inteligencji powinien prezentowaæ jasn± informacjê o wykorzystywanej muzyce.
Wnioski z raportu „Engaging with Music 2023” na temat sztucznej inteligencji
• Odbiorcy muzyki maj± ju¿ du¿± ¶wiadomo¶æ istnienia sztucznej inteligencji, wielu z niej korzysta i jest zainteresowanych jej mo¿liwo¶ciami.
89% globalnie i 91% badanych w Polsce ma ¶wiadomo¶æ istnienia sztucznej inteligencji.
Prawie o¶miu na dziesiêciu respondentów (79% globalnie, 77% w Polsce) uwa¿a, ¿e ludzka kreatywno¶æ pozostaje niezbêdna do tworzenia muzyki.
• Zezwolenie na wykorzystanie muzyki jest postrzegane jako niezwykle wa¿ne:
76% wszystkich badanych i 73% badanych w Polsce uwa¿a, ¿e sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywaæ muzyki czy g³osu artysty bez jego zgody.
74% globalnie (71% w Polsce) zgadza siê, ¿e sztucznej inteligencji nie nale¿y bez zezwolenia wykorzystywaæ do klonowania artystów ani podszywania siê pod nich.
• Zdecydowana wiêkszo¶æ respondentów popiera równie¿ potrzebê przejrzysto¶ci, przy czym:
73% zgadza siê, ¿e system sztucznej inteligencji powinien wyra¼nie prezentowaæ informacjê na temat muzyki, któr± pobra³ lub wykorzysta³ podczas procesu uczenia siê (72% w Polsce).
• Odbiorcy muzyki dostrzegaj± potrzebê ustalenia zasad dla systemów AI:
70% wszystkich badanych i tyle samo respondentów z Polski zgadza siê, ¿e nale¿y wprowadziæ ograniczenia w zakresie mo¿liwo¶ci sztucznej inteligencji.
64% globalnie i 62% badanych z Polski uwa¿a, ¿e rz±d powinien uczestniczyæ w ustalaniu ograniczeñ w zakresie mo¿liwo¶ci sztucznej inteligencji.
IFPI jest organizacj± promuj±c± interesy przemys³u fonograficznego na ca³ym ¶wiecie. Wraz z sieci± swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. cz³onków w ponad 70 krajach ¶wiata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarz±dzania. Misj± IFPI jest promowanie warto¶ci nagrañ muzycznych, wystêpowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operuj± cz³onkowie organizacji.
Polsk± Krajow± Grup± IFPI jest Zwi±zek Producentów Audio Video.
(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR i Zwi±zek Producentów Audio Video)
|