Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

ECM Warsaw Festival 2023
Wys³ano dnia 28-10-2023 o godz. 01:02:07
Temat: Info
Info ECM Warsaw Festival 2023
W listopadzie powróci miêdzynarodowy festiwal muzyki i artystów spod znaku kultowej wytwórni ECM! To ju¿ czwarta edycja warszawskiego festiwalu, który sw± pierwsz± ods³onê mia³ w roku 2019, z okazji 50-lecia monachijskiej wytwórni.

Festiwal ponownie zawita do najwa¿niejszej uczelni muzycznej w Polsce – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

ECM Records – Edition of Contemporary Music – to synonim najwy¿szego poziomu artystycznego muzyków i realizowanych projektów, a jej za³o¿yciel i wybitny producent muzyczny – Manfred Eicher przez ponad piêæ dekad przyci±ga artystów, którzy wraz z nim tworzyli i tworz± s³ynne brzmienie ECM czyli „najpiêkniejsze d¼wiêki zaraz po ciszy”.

Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stañko, Marcin Wasilewski Trio, a ostatnio Maciej Obara i Dominik Wania — otwieraj± d³ug± listê artystów, których nagrania tworz± katalog zawieraj±cy obecnie ponad 1600 nagrañ muzyki jazzowej i klasycznej, prezentuj±c rozmaito¶æ muzycznej kultury i tradycji wielu regionów ¶wiata.

Ka¿de z tych wydawnictw cechuje oryginalno¶æ artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. Ju¿ legendarna jest niezmiennie wysoka jako¶æ produkcji ECM, a jej muzyka i towarzysz±ce jej projekty graficzne sta³y siê tematami ksi±¿ek, filmów i wystaw na ca³ym ¶wiecie. Dziêki inspiruj±cemu kierownictwu Manfreda Eichera, ECM Records sta³a siê równie¿ jedn± z najbardziej presti¿owych marek w ¶wiatowej muzyce.

Za³o¿ona w 1969 roku przez Manfreda Eichera, pierwotnie g³ównie z my¶l± o jazzie, od roku 1984 rozwija tak¿e liniê ECM New Series, która prezentuje dzie³a muzyki klasycznej i wspó³czesnej muzyki improwizowanej. Dla wielu mi³o¶ników muzyki ECM sta³a siê – jak zwróci³ uwagê „The Village Voice” – bardziej „gatunkiem ni¿ wytwórni±”, aczkolwiek gatunkiem stworzonym z muzyki, pochodz±cej z najrozmaitszych ¼róde³.


Organizatorzy kontynuuj± formu³ê programu koncertów roz³o¿on± na cztery listopadowe wieczory. Festiwal odbêdzie siê wiêc w dniach 22 – 25 listopada 2022 roku, a jego program – tak jak katalog ECM – zapowiada siê niezwykle interesuj±co i ró¿norodnie. Nie zabraknie w nim warszawskich premier koncertowych nowych albumów ECM, wyst±pi± arty¶ci, którzy zapisuj± siê w katalogu wydawnictw ECM prawie od pocz±tku jej istnienia oraz tacy, którzy tworz± ju¿ teraz przysz³y jej obraz.


W ¶rodê 22 listopada festiwal otworzy znakomita niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann. Dzia³alno¶æ Carolin Widmann obejmuje wspania³e koncerty muzyki klasycznej, nowe zamówienia napisane specjalnie dla niej, recitale solowe, szerok± gamê muzyki kameralnej i, coraz czê¶ciej, wystêpy na instrumentach z epoki, w³±czaj±c w to grê na skrzypcach. W ramach warszawskiego koncertu artystka zaprezentuje program w du¿ej czê¶ci pochodz±cy z 'L’Aurore' – siódmego albumu Widmann dla ECM New Series, wydanego w czerwcu 2022 roku, bêd±cego jednocze¶nie jej pierwsz± solow± p³yt± na skrzypce dla tej wytwórni, z zapa³em i wyobra¼ni± eksploruj±c± charakterystycznie szeroki zakres kompozycji. W tym fascynuj±cym recitalu Widmann stara siê udokumentowaæ ekspresyjny potencja³ skrzypiec w programie, który koñczy siê promienn± relacj± z Partity d-moll Jana Sebastiana Bacha. Solowy recital niemieckiej skrzypaczki zarejestrowany na albumie 'L’Aurroe' obejmuje tysi±cletni± historiê muzyki, poczynaj±c od antyfony Hildegardy z Bingen Spiritus sanctus vivificans vita do Trzech miniatur George'a Benjamina. Ta „ma³a encyklopedia” Widmann zawiera równie¿ kompozycje Eugène'a Ysaÿe i George'a Enescu, które wnios³y nowe mo¿liwo¶ci ekspresji dla instrumentu skrzypiec. Liczymy na to, i¿ koncert Carolin Widmann podczas festiwalu ECM bêdzie wspania³ym prze¿yciem muzycznym i godnym jego otwarciem.


Drugiego dnia festiwalu, w czwartek 23 listopada, na scenie pojawi siê izraelski pianista Shai Maestro, zdecydowanie jeden z najzdolniejszych pianistów swojego pokolenia. Od czasu debiutu jego tria w 2011 roku Shai ukszta³towa³ siln± i niepowtarzaln± artystyczn± to¿samo¶æ oraz wykaza³ siê niesamowit± p³ynno¶ci± muzyczn±. Portal All About Jazz napisa³: „S³uchanie Shaia Maestro jest jak przebudzenie do nowego ¶wiata”. Shai Maestro zacz±³ graæ na fortepianie w wieku piêciu lat, a po wys³uchaniu Keitha Jarreta i Oscara Petersona w wieku o¶miu lat muzyka improwizowana, a zw³aszcza jazz, sta³a siê jego g³ównym punktem zainteresowania. Odrzuci³ oferty presti¿owych amerykañskich szkó³ muzycznych i w wieku dziewiêtnastu lat do³±czy³ do zespo³u kontrabasisty Avishaia Cohena, aby, po kilku latach koncertowania z nim i Markiem Gullian±, przenie¶æ siê na nowojorski Brooklyn i w 2011 za³o¿yæ w³asne trio, które zaznaczy³o obecno¶æ jego wyj±tkowego g³osu w dzisiejszym ¶wiecie muzyki. Dziêki swoim ostatnim dwóm albumom wydanym dla ECM, wyprodukowanym przez Manfreda Eichera, Shai Maestro natychmiast sta³ siê czê¶ci± grona s³ynnych pianistów jazzowych, którzy zdefiniowali katalog albumów ECM: Keitha Jarretta, Paula Bleya i Chicka Corei. Dziêki czystej formie improwizacji, radosnej interakcji, emocjom i energii Shai oraz jego obecny niezwykle zgrany kwartet graj± muzykê bogat± we ró¿ne wp³ywy, które ³±cz± siê w jedyne w swoim rodzaju, rozwijaj±ce siê, pe³ne energii koncerty i inspiruj±ce nagrania. Najnowszy album Shaia Maestro pt. 'Human', który w du¿ej mierze zosta³ napisany i nagrany podczas pandemii Covid-19 i wydany w 2021 roku, jest niezwykle filmowy, wymagaj±cy, a jednocze¶nie przystêpny i rozpoznawalny pod ka¿d± emocj±. W Warszawie artysta wyst±pi w recitalu solo, wprawdzie bez swoich wybitnych kompanów z kwartetu, ale mo¿emy spodziewaæ siê podobnie hipnotyzuj±cej energii, wirtuozerii i muzycznej wyobra¼nie, w której nie zabraknie liryzmu w tej jak¿e pe³nej humanizmu sztuce muzycznej Shaia Maestro.


Trzeciego dnia ECM Warsaw Festival, w pi±tek 24 listopada, czeka nas nie lada gratka i rzadka okazja do obcowania z muzyk± jednego z najwspanialszych pianistów naszych czasów, który przez lata wspó³tworzy muzyczny idiom ECM Records, nagrywaj±c od pocz±tkowych lat istnienia oficyny. Bobo Stenson to, jak pisze John Fordham w the Guardian, „jeden z najbardziej wyrafinowanych pianistów jazzowych na ¶wiecie, nawet w epoce jazzu, w której jest tak wielu niezwyk³ych pianistów”. Urodzony w 1944 roku w Szwecji Bobo Stenson pierwsze muzyczne inspiracje otrzyma³ od rodziców. Jako dziecko uczy³ siê gry na fortepianie klasycznym pod okiem Wernera Wolfa Glasera, urodzonego w Niemczech szwedzkiego kompozytora, dyrygenta i pianisty, który przez 15 lat sta³ siê jego nauczycielem i mentorem.

Na pocz±tku lat 70. Stenson odby³ tournee po Afryce z saksofonist± Stanem Getzem i gra³ z innymi wybitnymi muzykami jazzowymi, m.in. Sonnym Rollinsem i Garym Burtonem, zanim w 1971 roku wzi±³ udzia³ w nagraniu albumu 'Sart' Jana Garbarka, jednego z najwcze¶niejszych nagrañ dla ECM. Miesi±c pó¼niej ukaza³ siê jego w³asny debiutancki album, ju¿ jako lidera, pt. „Underwear”, z Arildem Andersenem na basie i Jonem Christensenem na perkusji – dwoma muzykami, z którymi Bobo odt±d czêsto wspó³pracowa³ w ECM. Przez wiele lat koncertowa³ tak¿e z amerykañskim trêbaczem Donem Cherrym, z którym zwi±za³ siê blisko w ró¿nych kontekstach przez ca³y d³ugi okres pobytu trêbacza w Szwecji, a¿ do przedwczesnej ¶mierci Cherry'ego. W zespole Jana Garbarka Stenson pojawi³ siê na dwóch albumach kwartetu 'Witchi-Tai-To' i 'Dansere', z Palle Danielssonem na basie i Jonem Christensenem na perkusji. W latach 90. by³ cz³onkiem kwartetu Charlesa Lloyda, wystêpuj±c na niezapomnianych p³ytach 'Fish Out of Water' (1990), 'Notes From Big Sur' (1992), 'The Call' (1993), 'All My Relations' (1995) i 'Canto' (1997). Gra³ wówczas tak¿e w zespole Tomasza Stañki, wyciskaj±c swoje piêtno w znakomitych nagraniach p³yt 'Matka Joanna' (1995), 'Leosia' (1997) czy 'Litania' (1997).

W tym samym okresie Bobo Stenson wznowi³ dzia³alno¶æ swojego trio, ponownie z perkusist± Jonem Christensenem, ale tym razem na basie z Andersem Jorminem. W latach 1993-2000 trio nagra³o albumy 'Reflections', 'War Orphans' i podwójny album 'Serenity' oraz 'Goodbye' (2005) tym razem z Paulem Motianem na perkusji i Andersem Jorminem na basie.

W 2008 roku Jon Fält na perkusji do³±czy³ do tria Bobo Stensona, a pierwszym nagraniem w nowej konfiguracji by³a p³yta 'Cantando'. Album otrzyma³ szwedzk± nagrodê za najlepsz± muzykê jazzow±. Nastêpne albumy 'Indicum' (2012) i 'Contra La Indecisión' (2008) równie¿ zebra³y wiele pochwa³ (i nominacjê do szwedzkiej nagrody Grammy). Najnowszy album pt. 'Sphere' ukaza³ siê w marcu 2023 roku i to w³a¶nie g³ównie materia³ z tej p³yty us³yszymy w Warszawie. Zdolno¶æ Bobo Stensona do przekraczania granic repertuarowych sta³a siê znakiem rozpoznawczym jego samego i jego zespo³ów. Na najnowszym kr±¿ku 'Sphere', wytyczaj±c równie subteln± co specyficzn± ¶cie¿kê, przez kompozycje w³asne i utwory wywodz±ce siê od twórców skandynawskich, ta wybitna grupa udowadnia, ¿e istnieje miêdzy muzykami prawdziwa chemia. Tutaj muzyczne zasady wspó³istniej± w unikalnej mieszance, któr± szwedzki pianista wypracowa³, rozwin±³ i udoskonali³ przez dziesiêciolecia wspó³pracy z ECM i Manfredem Eicherem, a o którym sam Bobo Stenson mówi, i¿ „wydobywa najlepsze cechy muzyków”. Basista Anders Jormin i perkusista Jon Fält, towarzysz± liderowi od albumu 'Cantando' w 2008 roku. S± wiêcej ni¿ idealnymi muzycznymi partnerami dla subtelnej gry Stensona. Bobo: „Nie mamy sposobu na granie „gotowych” kompozycji. Wszystko krystalizuje siê w danej chwili i dostosowujemy siê do tego. I to jest w³a¶nie kwintesencja. Na tym polega rado¶æ ze wspólnego grania, nigdy nie robiæ tego samego dwa razy i byæ zdeterminowanym.”


Zwieñczeniem tegorocznego programu ECM Warsaw Festival bêdzie sobotni (25 listopada) koncert wspania³ego amerykañskiego gitarzysty, pianisty i kompozytora Ralpha Townera. Artysta wyst±pi solo w repertuarze z najnowszego album pt. 'At First Light', który ukaza³ siê pod koniec marca tego roku. W notatce do At First Light Ralph Towner pisze o wyj±tkowo¶ci posiadania wiêkszo¶ci swojej twórczo¶ci w jednej wytwórni p³ytowej. Jest artyst± ECM od ponad piêædziesiêciu lat, wystêpuj±cym w wielu ró¿nych kontekstach, z których jednym z najwa¿niejszych jest seria solowych nagrañ, rozpoczêtych od albumu 'Diary' w 1973 roku. 'At First Light' to najnowszy dodatek do serii gitar solowych. „Moje nagrania solowe” – mówi Towner„zawsze zawiera³y moje w³asne kompozycje, w których mo¿na znale¼æ ¶ladowe elementy kompozytorów i muzyków, którzy przyci±gali mnie przez lata. Muzycy tacy jak George Gershwin, John Coltrane, John Dowland, Bill Evans, ¿eby wymieniæ tylko kilku.”

Tym razem w repertuarze oprócz nowych utworów Townera znajduj± siê tak¿e autorskie interpretacje utworów z musicali na Broadwayu („Little Old Lady” Hoagy’ego Carmichaela z „The Show Is On” i „Make Some Some Happy” Jule Styne z „Do Re Mi”, utworu, który lubi³ graæ Bill Evans), a tak¿e szeroko komentowany irlandzki tradycyjny temat „Danny Boy”, który Towner równie¿ interpretuje. Muzyczna innowacja nie jest ³atwym zadaniem. Wymaga nie tylko wrodzonego talentu, ale tak¿e oddania sztuce, którego nie za¶lepia komercyjny blask kultury popularnej. Ralph Towner jest innowatorem na wspó³czesnym rynku muzycznym, a jego pomys³y s± zawsze ¶wie¿e, mimo ¿e obejmuj± ponad piêædziesiêcioletni± karierê.

Ralph Towner najbardziej znany jako g³ówny kompozytor, gitarzysta i klawiszowiec akustycznego zespo³u jazzowego „Oregon”, ma tak¿e bogat± i zró¿nicowan± karierê solow±, która przynios³a owocn± i niezapomnian± wspó³pracê muzyczn± z tak wspania³ymi wspó³czesnymi muzykami, jak Gary Burton, John Abercrombie, Egberto Gismonti, Larry Coryell, Keith Jarrett, Jan Garbarek, Gary Peacock, Jackiem DeJohnette, Peter Erskine oraz wieloma innymi znakomito¶ciami. Koncert Ralpha Townera zapowiada siê wiêc tak¿e jako okazja do refleksji i muzycznych wspomnieñ ponad piêciu wspania³ych dziesiêcioleci ECM Records.

W Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina muzyka artystów ECM Records nie tylko bêdzie rozbrzmiewaæ wieczorami podczas koncertów. Studenci UMFC bêd± mieli okazjê spotkaæ siê z artystami ECM, którzy podziel± siê swoim kunsztem w ramach prowadzonego od kilku lat przez UMFC programu „Reach the Stars!” kursów mistrzowskich muzyków reprezentuj±cych najwy¿szy ¶wiatowy poziom w swoich dziedzinach.

Organizatorami ECM Warsaw Festival 2022 s± agencja Golden Mine we wspó³pracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia s±: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie, Fundacja Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej, Zwi±zek Artystów Wykonawców STOART oraz Eventim.

PROGRAM KONCERTÓW
ECM Warsaw Festival 2023
22 - 25 listopada 2023

22 listopada, ¶roda, godz. 19:00
Carolin Widmann “L’Aurore”

23 listopada, czwartek, godz. 19:00
Shai Maestro

24 listopada, pi±tek, godz. 19:00
Bobo Stenson Trio „Sphere”

25 listopada, sobota, godz. 19:00
Ralph Towner “At First Light”

Miejsce koncertów:

Sala Koncertowa UMFC
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
ul. Okólnik 2
00-368 Warszawa
(Metro Nowy ¦wiat)

Koncerty rozpoczynaj± siê o godz. 19:00
Wej¶cie od godz. 18:30

Bilety na koncerty w dniach 23, 24, 25.11. - do nabycia w systemie Eventim.pl

Bilety na koncert Carolin Widmann w dniu 22.11. do nabycia na Bilety24.pl

(Karolina Majewska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*