Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

HANIA RANI ''Ghosts'' to najbardziej 'wy¶piewana' p³yta w kolekcji artystki
Wys³ano dnia 03-10-2023 o godz. 01:35:04
Temat: Info
Info Trzy lata po premierze albumu „Home” Hania Rani (Hanna Raniszewska)(5.09.1990, Gdañsk, pomorskie) wielokrotnie nagradzana pianistka, kompozytorka i wokalistka, prezentuje now± p³ytê wydan± pod szyldem brytyjskiej wytwórni Gondwana Records.

Miks albumu tym razem powierzy³a Gregowi Freemanowi, który od dwóch dekad wspó³pracuje z Portico Quartet, a w portfolio ma równie¿ kr±¿ki Rudimental, Goldfrapp i Emily Barker.

Masteringiem utworów zaj±³ siê za¶ John Davis z londyñskiego studia Metropolis – in¿ynier d¼wiêku nazywany „mistrzem swojego rzemios³a” przez samego Jimmy’ego Page’a. Pracowa³ nad wieloma kultowymi albumami, w tym „Screamadelica” Primal Scream, „Skeleton Tree” Nick Cave & the Bad Seeds i „Lungs” Florence+ the Machine. Na albumie oprócz nowych utworów, instrumentów i aran¿acji pojawiaj± siê równie¿ po raz pierwszy go¶cie: Patrick Watson, Duncan Bellam oraz Ólafur Arnalds.

Motywem przewodnim fonograficznego debiutu artystki, „Esji”, by³y miejsca, jakie artystka odwiedzi³a na przestrzeni lat: Berlin, Islandia oraz Bieszczady. Opowiada³a o ich aurze i przywo³ywa³a zwi±zane z nimi wspomnienia. „Home” skupia³o siê na poszukiwaniu domu rozumianego nie tylko jako fizyczna przestrzeñ. To zachêta do podró¿y w g³±b siebie i odnalezienia spokoju w niepewnych czasach.

(Hania Rani / foto. Rein Kooyman)

„Ghosts”, jak sama nazwa wskazuje, eksploruje z kolei ¶wiat duchów. Pozamaterialne byty maj± w kulturze szczególny, ponadczasowy status. Z jednej strony uparcie wymykaj± siê naukowemu i fizycznemu poznaniu. Mimo swojej niewidzialno¶ci stale oddzia³uj± jednak na cz³owieka, otwieraj±c pole do rozmy¶lañ nad granic± dziel±c± ¿ywych i umar³ych.

W interpretacji Rani zjawy nie zawsze s± negatywnie nacechowanymi postaciami, których nale¿y siê wystrzegaæ za wszelk± cenê. – To dla mnie symbole ró¿nych prze¿yæ, które nie do koñca mog± siê dalej dziaæ. Nasze wspomnienia trwaj± wraz z nimi – opowiada Rani. Podczas pracy nad ¶cie¿k± d¼wiêkow± do filmu dokumentalnego „On Giacometti” (re¿. Susanna Fanzun) artystka spêdzi³a wiele czasu w niewielkiej szwajcarskiej miejscowo¶ci. Przebywanie w tak odosobnionym miejscu sta³o siê szans± do eksploracji tematu, który fascynowa³ j± od d³u¿szego czasu - cienkiej granicy miêdzy tym co realne i wymy¶lone, ¿ywe i umar³e. Lokalne opowie¶ci o duchach przypomina³y te znane jej z japoñskiej literatury czy filmów np. produkcji kultowego japoñskiego studia Ghibli. W „Spirited Away: W krainie bogów”, jednej z inspiracji pianistki, widma wspó³istniej± z lud¼mi i czasami staj± siê ich towarzyszami. Maj± swoje ³a¼nie i domy, spo¿ywaj± posi³ki.

Tytu³owi bohaterowie „Ghosts” na p³ycie pojawiaj± siê tak¿e jako dusze niespokojne, niepewne swojej przysz³o¶ci. O ich losie i zawieszeniu w limbo opowiadaj± wybrane utwory. - Chcia³am spróbowaæ opowiedzieæ na tej p³ycie nie tylko w³asne historie. Od lat podziwiam taki sposób narracji w twórczo¶ci chocia¿by Michelle Gurevich”. W utworze “Thin Line” Rani wyobra¿a sobie moment przechodzenia z jednego ¶wiata do drugiego i utkniêcie gdzie¶, pomiêdzy, który to opisuje s³owami “Why the sound of death has shape of life?”, “Moans” to natomiast dos³owny skowyt, w jêzyku angielskim oznaczaj±cy jêk z bólu, ale i z przyjemno¶ci. “Próbowa³am oswoiæ moment umierania, przyjrzeæ siê mu z perspektywy wyimaginowanych zjaw, z perspektywy duchów i przypowie¶ci, ale i potraktowaæ jako swego rodzaju misterium. Interesuj± mnie sprawy ostateczne, gdzie¶ w ¶rodku my¶lê, ¿e jestem bardzo powa¿n± osob± i takie tematy mnie poruszaj±. Nie ma to wiele wspólnego ze strachem czy mrokiem, to raczej snucie osobistych mitów z udzia³em uniwersalnych tematów, takich które, dotycz± nas wszystkich, a jednocze¶nie, które s± nadzwyczaj osobiste, niemal podskórne” – t³umaczy kompozytorka.

Na premierowym materiale Rani goszcz± wreszcie i uwspó³cze¶nione wersje duchów. Dla artystki to choæby osobiste “avatary”, jak kompozytorka nazywa wymy¶lone przez nas alter ego, którymi pos³ugujemy siê w wirtualnej rzeczywisto¶ci. – Ciekawi mnie zautomatyzowany ¶wiat, który nas otacza i my sami, którzy poddajemy siê ci±gn±æ tej iluzji – t³umaczy pianistka. - Wracam czêsto do nakre¶lonej w “1984” przez Orwella wizji ¶wiata i widzê du¿o podobieñstw w otaczaj±cej nas mechanicznej rzeczywisto¶ci, która wp³ywa na codziennie ¿ycie.

Wszystkie te odniesienia, razem sk³adaj±ce siê na worek pe³en kontekstów i symboli, znajduj± odzwierciedlenie w samym stylu „Ghosts”, których w±tki snuj± siê w niemal Burtonowskiej scenografii. – „Wychodzê z d¼wiêkiem poza wcze¶niejsze ramy. Brzmienia s± przetworzone, udziwnione. Eksplorujê nimi tê nie do koñca realn± rzeczywisto¶æ” – mówi artystka. Jej g³os niekiedy staje siê dodatkowym instrumentem. Wokalizy – jak w fikcyjnym jêzyku Vonlenska, którym ¶piewa Jónsi z Sigur Rós – nie oznaczaj± niczego konkretnego, tylko pozwalaj± g³êbiej zatraciæ siê w misternie utkanym uniwersum. Czasami za to staje siê si³± napêdow± utworu, jak w energetycznym “Hello” czy “Don’t Break My Heart”, którego fina³ d¼wiêczy w g³owie jak kilka lat wcze¶niej refren “Limit To Your Love” James’a Blake’a.

Hania Rani nie jest osamotniona w oprowadzaniu po ¶wiecie zjaw. W „Esji” i „Home” na pró¿no szukaæ go¶ci, ale tym razem w premierowych utworach pojawiaj± siê zaprzyja¼nieni z ni± arty¶ci. Takie za³o¿enie przy¶wieca³o jej od pocz±tku prac nad p³yt±. Kierunek tym poszukiwaniom wytyczy³ utwór „Dancing with Ghosts” nagrany z Patrickiem Watsonem, kanadyjskim songwriterem znanym z solowej twórczo¶ci i albumu „Ma Fleur” grupy The Cinematic Orchestra. Instrumenty perkusyjne do piosenek „Don’t Break My Heart” i „Thin Line” to sprawka Duncana Bellamy’ego, za³o¿yciela formacji Portico Quartet. Minimalistyczna i hipnotyczna kompozycja „Whispering House” powsta³a za¶ z udzia³em Ólafura Arnaldsa, cenionego islandzkiego kompozytora i pianisty. Poza nimi na kr±¿ku znów us³yszymy perkusistê Wojciecha Warmijaka, basistê Ziemowita Klimka i ma³± orkiestrê smyczkow± w aran¿acji wybitnego kompozytora i re¿ysera d¼wiêku - Viktora Arnasona (znanego ze wspó³pracy z Johannem Johannsonem czy Olafurem Arnaldsem). Jedn± z wiolonczelistek uczestnicz±cych w nagraniach by³a Dobrawa Czocher, z któr± artystka tworzy duet i nagra³a kr±¿ek „Inner Symphonies” dla legendarnej wytwórni Deutsche Grammophon.

„Ghosts” stanowi nowy rozdzia³ w karierze Hani nie tylko ze wzglêdu na dopuszczenie do procesu twórczego innych wykonawców. To najbardziej “wy¶piewana” p³yta w kolekcji artystki - na kr±¿ku, obok utworów czysto instrumentalnych, znajdziemy a¿ 7 piosenek. Zmianie uleg³o te¿ samo instrumentarium. Smyczkom towarzyszy choæby g³êbokie, przestrzenne brzmienie syntezatorów: Propheta i Mooga, najsilniej zaakcentowane w elektronicznym „24.03” czy otwieraj±cym przestrzennym “Oltre Terra”. Artystka jednocze¶nie pozwala sobie na wiêcej improwizacji . Struktura wybranych utworów („Hello”, „Don’t Break My Heart”) pozostaje piosenkowa. Dla kontrastu inne rozwijaj± siê powoli, niejednorodnie, czego najlepszymi dowodami s± „The Boat” albo jedenastominutowy „Komeda”. Bod¼cem do nagrania tego drugiego okaza³ siê koncert w ramach warszawskiego festiwalu Niewinni Czarodzieje, który odby³ siê w listopadzie 2021 roku.

Szufladka „modern classical” ju¿ wcze¶niej nie by³a wystarczaj±co pojemna, aby opisaæ eklektyczny styl kompozytorki. Trzeci album, gatunkowo rozpiêty miêdzy avant popem, ambientem a post-minimalizmem zdaje siê to tylko potwierdzaæ. W¶ród inspiracji Pink Floyd, Radiohead, The Smile, Philipa Glassa i Jamesa Blake’a, otoczona aran¿acyjnymi niespodziankami i ¶mia³o eksploruj±ca granice miêdzy ¿yciem a ¶mierci±, Hania Rani z powodzeniem buduje swój osobny mikro¶wiat.

(Hania Rani / foto. Rein Kooyman)

► https://pl.wikipedia.org/wiki/Hania_Rani
► https://haniarani.com
► https://www.facebook.com/haniaranimusic
► https://www.instagram.com/haniarani/
► https://twitter.com/haniaranimusic
► https://www.youtube.com/channel/UCK3XSAsx8ukpG0FDD5RwjbQ
► https://tidal.com/browse/artist/8821161
► https://open.spotify.com/artist/14YzutUdMwS9yTnI0IFBaD?
► https://www.deezer.com/en/artist/12566278
► https://music.apple.com/gb/artist/hania-rani/1451189961
► https://music.youtube.com/search?q=hania+rani
► https://haniarani.bandcamp.com
► https://www.last.fm/pl/music/Hania+Rani
► https://soundcloud.com/haniarani

Hania Rani
"Ghosts"
℗ 2023 Gondwana Records
Lista utworów: (czas. 66:14)
Premiera: 6 pa¼dziernika 2023

1. Oltre Terra (2:39)
2. Hello (5:08)
3. Don't Break My Heart (5:22)
4. 24.03 (4:13)
5. Dancing with Ghosts (4:59)
6. A Day in Never (4:25)
7. Whispering House (4:52)
8. The Boat (7:05)
9. Moans (4:33)
10. Thin Line (4:18)
11. Komeda (11:03)
12. Utrata (4:11)
13. Nostalgia (3:26)

(Beata Wrona - Fabryka Rozg³osu)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*