Menu
· Strona g堯wna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P造toteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

HANIA RANI ''Ghosts'' to najbardziej 'wy酥iewana' p造ta w kolekcji artystki
Wys豉no dnia 03-10-2023 o godz. 01:35:04
Temat: Info
Info Trzy lata po premierze albumu „Home” Hania Rani (Hanna Raniszewska)(5.09.1990, Gda雟k, pomorskie) wielokrotnie nagradzana pianistka, kompozytorka i wokalistka, prezentuje now p造t wydan pod szyldem brytyjskiej wytw鏎ni Gondwana Records.

Miks albumu tym razem powierzy豉 Gregowi Freemanowi, kt鏎y od dw鏂h dekad wsp馧pracuje z Portico Quartet, a w portfolio ma r闚nie kr捫ki Rudimental, Goldfrapp i Emily Barker.

Masteringiem utwor闚 zaj掖 si za John Davis z londy雟kiego studia Metropolis – in篡nier d德i瘯u nazywany „mistrzem swojego rzemios豉” przez samego Jimmy’ego Page’a. Pracowa nad wieloma kultowymi albumami, w tym „Screamadelica” Primal Scream, „Skeleton Tree” Nick Cave & the Bad Seeds i „Lungs” Florence+ the Machine. Na albumie opr鏂z nowych utwor闚, instrument闚 i aran瘸cji pojawiaj si r闚nie po raz pierwszy go軼ie: Patrick Watson, Duncan Bellam oraz 胵afur Arnalds.

Motywem przewodnim fonograficznego debiutu artystki, „Esji”, by造 miejsca, jakie artystka odwiedzi豉 na przestrzeni lat: Berlin, Islandia oraz Bieszczady. Opowiada豉 o ich aurze i przywo造wa豉 zwi您ane z nimi wspomnienia. „Home” skupia這 si na poszukiwaniu domu rozumianego nie tylko jako fizyczna przestrze. To zach皻a do podr騜y w g陰b siebie i odnalezienia spokoju w niepewnych czasach.

(Hania Rani / foto. Rein Kooyman)

„Ghosts”, jak sama nazwa wskazuje, eksploruje z kolei 鈍iat duch闚. Pozamaterialne byty maj w kulturze szczeg鏊ny, ponadczasowy status. Z jednej strony uparcie wymykaj si naukowemu i fizycznemu poznaniu. Mimo swojej niewidzialno軼i stale oddzia逝j jednak na cz這wieka, otwieraj帷 pole do rozmy郵a nad granic dziel帷 篡wych i umar造ch.

W interpretacji Rani zjawy nie zawsze s negatywnie nacechowanymi postaciami, kt鏎ych nale篡 si wystrzega za wszelk cen. – To dla mnie symbole r騜nych prze篡, kt鏎e nie do ko鎍a mog si dalej dzia. Nasze wspomnienia trwaj wraz z nimi – opowiada Rani. Podczas pracy nad 軼ie磬 d德i瘯ow do filmu dokumentalnego „On Giacometti” (re. Susanna Fanzun) artystka sp璠zi豉 wiele czasu w niewielkiej szwajcarskiej miejscowo軼i. Przebywanie w tak odosobnionym miejscu sta這 si szans do eksploracji tematu, kt鏎y fascynowa j od d逝窺zego czasu - cienkiej granicy mi璠zy tym co realne i wymy郵one, 篡we i umar貫. Lokalne opowie軼i o duchach przypomina造 te znane jej z japo雟kiej literatury czy film闚 np. produkcji kultowego japo雟kiego studia Ghibli. W „Spirited Away: W krainie bog闚”, jednej z inspiracji pianistki, widma wsp馧istniej z lud幟i i czasami staj si ich towarzyszami. Maj swoje 豉幡ie i domy, spo篡waj posi趾i.

Tytu這wi bohaterowie „Ghosts” na p造cie pojawiaj si tak瞠 jako dusze niespokojne, niepewne swojej przysz這軼i. O ich losie i zawieszeniu w limbo opowiadaj wybrane utwory. - Chcia豉m spr鏏owa opowiedzie na tej p造cie nie tylko w豉sne historie. Od lat podziwiam taki spos鏏 narracji w tw鏎czo軼i chocia瘺y Michelle Gurevich”. W utworze “Thin Line” Rani wyobra瘸 sobie moment przechodzenia z jednego 鈍iata do drugiego i utkni璚ie gdzie, pomi璠zy, kt鏎y to opisuje s這wami “Why the sound of death has shape of life?”, “Moans” to natomiast dos這wny skowyt, w j瞛yku angielskim oznaczaj帷y j瘯 z b鏊u, ale i z przyjemno軼i. “Pr鏏owa豉m oswoi moment umierania, przyjrze si mu z perspektywy wyimaginowanych zjaw, z perspektywy duch闚 i przypowie軼i, ale i potraktowa jako swego rodzaju misterium. Interesuj mnie sprawy ostateczne, gdzie w 鈔odku my郵, 瞠 jestem bardzo powa積 osob i takie tematy mnie poruszaj. Nie ma to wiele wsp鏊nego ze strachem czy mrokiem, to raczej snucie osobistych mit闚 z udzia貫m uniwersalnych temat闚, takich kt鏎e, dotycz nas wszystkich, a jednocze郾ie, kt鏎e s nadzwyczaj osobiste, niemal podsk鏎ne” – t逝maczy kompozytorka.

Na premierowym materiale Rani goszcz wreszcie i uwsp馧cze郾ione wersje duch闚. Dla artystki to cho熲y osobiste “avatary”, jak kompozytorka nazywa wymy郵one przez nas alter ego, kt鏎ymi pos逝gujemy si w wirtualnej rzeczywisto軼i. – Ciekawi mnie zautomatyzowany 鈍iat, kt鏎y nas otacza i my sami, kt鏎zy poddajemy si ci庵n望 tej iluzji – t逝maczy pianistka. - Wracam cz瘰to do nakre郵onej w “1984” przez Orwella wizji 鈍iata i widz du穎 podobie雟tw w otaczaj帷ej nas mechanicznej rzeczywisto軼i, kt鏎a wp造wa na codziennie 篡cie.

Wszystkie te odniesienia, razem sk豉daj帷e si na worek pe貫n kontekst闚 i symboli, znajduj odzwierciedlenie w samym stylu „Ghosts”, kt鏎ych w徠ki snuj si w niemal Burtonowskiej scenografii. – „Wychodz z d德i瘯iem poza wcze郾iejsze ramy. Brzmienia s przetworzone, udziwnione. Eksploruj nimi t nie do ko鎍a realn rzeczywisto嗆” – m闚i artystka. Jej g這s niekiedy staje si dodatkowym instrumentem. Wokalizy – jak w fikcyjnym j瞛yku Vonlenska, kt鏎ym 酥iewa J鏮si z Sigur R鏀 – nie oznaczaj niczego konkretnego, tylko pozwalaj g喚biej zatraci si w misternie utkanym uniwersum. Czasami za to staje si si陰 nap璠ow utworu, jak w energetycznym “Hello” czy “Don’t Break My Heart”, kt鏎ego fina d德i璚zy w g這wie jak kilka lat wcze郾iej refren “Limit To Your Love” James’a Blake’a.

Hania Rani nie jest osamotniona w oprowadzaniu po 鈍iecie zjaw. W „Esji” i „Home” na pr騜no szuka go軼i, ale tym razem w premierowych utworach pojawiaj si zaprzyja幡ieni z ni arty軼i. Takie za這瞠nie przy鈍ieca這 jej od pocz徠ku prac nad p造t. Kierunek tym poszukiwaniom wytyczy utw鏎 „Dancing with Ghosts” nagrany z Patrickiem Watsonem, kanadyjskim songwriterem znanym z solowej tw鏎czo軼i i albumu „Ma Fleur” grupy The Cinematic Orchestra. Instrumenty perkusyjne do piosenek „Don’t Break My Heart” i „Thin Line” to sprawka Duncana Bellamy’ego, za這篡ciela formacji Portico Quartet. Minimalistyczna i hipnotyczna kompozycja „Whispering House” powsta豉 za z udzia貫m 胵afura Arnaldsa, cenionego islandzkiego kompozytora i pianisty. Poza nimi na kr捫ku zn闚 us造szymy perkusist Wojciecha Warmijaka, basist Ziemowita Klimka i ma陰 orkiestr smyczkow w aran瘸cji wybitnego kompozytora i re篡sera d德i瘯u - Viktora Arnasona (znanego ze wsp馧pracy z Johannem Johannsonem czy Olafurem Arnaldsem). Jedn z wiolonczelistek uczestnicz帷ych w nagraniach by豉 Dobrawa Czocher, z kt鏎 artystka tworzy duet i nagra豉 kr捫ek „Inner Symphonies” dla legendarnej wytw鏎ni Deutsche Grammophon.

„Ghosts” stanowi nowy rozdzia w karierze Hani nie tylko ze wzgl璠u na dopuszczenie do procesu tw鏎czego innych wykonawc闚. To najbardziej “wy酥iewana” p造ta w kolekcji artystki - na kr捫ku, obok utwor闚 czysto instrumentalnych, znajdziemy a 7 piosenek. Zmianie uleg這 te samo instrumentarium. Smyczkom towarzyszy cho熲y g喚bokie, przestrzenne brzmienie syntezator闚: Propheta i Mooga, najsilniej zaakcentowane w elektronicznym „24.03” czy otwieraj帷ym przestrzennym “Oltre Terra”. Artystka jednocze郾ie pozwala sobie na wi璚ej improwizacji . Struktura wybranych utwor闚 („Hello”, „Don’t Break My Heart”) pozostaje piosenkowa. Dla kontrastu inne rozwijaj si powoli, niejednorodnie, czego najlepszymi dowodami s „The Boat” albo jedenastominutowy „Komeda”. Bod嬈em do nagrania tego drugiego okaza si koncert w ramach warszawskiego festiwalu Niewinni Czarodzieje, kt鏎y odby si w listopadzie 2021 roku.

Szufladka „modern classical” ju wcze郾iej nie by豉 wystarczaj帷o pojemna, aby opisa eklektyczny styl kompozytorki. Trzeci album, gatunkowo rozpi皻y mi璠zy avant popem, ambientem a post-minimalizmem zdaje si to tylko potwierdza. W鈔鏚 inspiracji Pink Floyd, Radiohead, The Smile, Philipa Glassa i Jamesa Blake’a, otoczona aran瘸cyjnymi niespodziankami i 鄉ia這 eksploruj帷a granice mi璠zy 篡ciem a 鄉ierci, Hania Rani z powodzeniem buduje sw鎩 osobny mikro鈍iat.

(Hania Rani / foto. Rein Kooyman)

► https://pl.wikipedia.org/wiki/Hania_Rani
► https://haniarani.com
► https://www.facebook.com/haniaranimusic
► https://www.instagram.com/haniarani/
► https://twitter.com/haniaranimusic
► https://www.youtube.com/channel/UCK3XSAsx8ukpG0FDD5RwjbQ
► https://tidal.com/browse/artist/8821161
► https://open.spotify.com/artist/14YzutUdMwS9yTnI0IFBaD?
► https://www.deezer.com/en/artist/12566278
► https://music.apple.com/gb/artist/hania-rani/1451189961
► https://music.youtube.com/search?q=hania+rani
► https://haniarani.bandcamp.com
► https://www.last.fm/pl/music/Hania+Rani
► https://soundcloud.com/haniarani

Hania Rani
"Ghosts"
℗ 2023 Gondwana Records
Lista utwor闚: (czas. 66:14)
Premiera: 6 pa寮ziernika 2023

1. Oltre Terra (2:39)
2. Hello (5:08)
3. Don't Break My Heart (5:22)
4. 24.03 (4:13)
5. Dancing with Ghosts (4:59)
6. A Day in Never (4:25)
7. Whispering House (4:52)
8. The Boat (7:05)
9. Moans (4:33)
10. Thin Line (4:18)
11. Komeda (11:03)
12. Utrata (4:11)
13. Nostalgia (3:26)

(Beata Wrona - Fabryka Rozg這su)



 
Pokrewne linki
· Wi璚ej o Info
· Napisane przez agizaj


Najcz窷ciej czytany artyku o Info:
Beyonc Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku逝
Wynik g這sowania: 0
G這s闚: 0

Po鈍i耩 chwil i oce ten artyku:

Wy鄉ienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z造



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy郵ij ten artyku do znajomych  Wy郵ij ten artyku do znajomych


  
Komentarze s w豉sno軼i ich tw鏎c闚. Nie ponosimy odpowiedzialno軼i za ich tre嗆.
W豉軼iel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze穎ne
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P造toteka Zbyszka, info z kraju i ze 鈍iata
*