Harold López-Nussa - 'Timba a la Americana' Debiut w Blue Note Records Wys³ano dnia 08-08-2023 o godz. 20:57:20
Temat: Info
Pianista i kompozytor Harold López-Nussa (13.07.1983 Hawana, Kuba) zaprezentowa³ niedawno utwór "Mal du Pays" pochodz±cy z albumu 'Timba a la Americana', bêd±cy jednocze¶nie debiutem nagraniowym w wytwórni Blue Note.
Têtni±cy ¿yciem album zosta³ zainspirowany niedawn± decyzj± pianisty o opuszczeniu swojej kubañskiej ojczyzny i rozpoczêciu nowego ¿ycia we Francji.
Wyprodukowany przez Michaela League’a (Snarky Puppy) „Timba a la Americana” prezentuje 10 nowych, oryginalnych i dynamicznych kompozycji w wykonaniu zgranego zespo³u, w sk³ad którego wchodz± wirtuoz harmonijki ustnej Grégoire Maret, Luques Curtis na basie, Bárbaro „Machito” Crespo na congach oraz brat Harolda, Ruy Adrián López-Nussa na perkusji.
Temat przewodni „Mal Du Pays” jest nasycony s³odko-gorzk± têsknot±, któr± Brazylijczycy nazywaj± saudade. – To ja spogl±daj±cy wstecz na Kubê – mówi Harold. – My¶lê o naszym ¿yciu tam, o moich przyjacio³ach i muzyce, któr± tworzyli¶my. Kiedy zaczyna³em, by³ to tylko ma³y pomys³, prawie jak muzyka barokowa. Pamiêtam, ¿e podczas grania pomy¶la³em, ¿e musimy przej¶æ do bardzo powolnej rumby, specyficznego rytmu, który s³ysza³em przez ca³e ¿ycie. To puls z dzielnicy, w której siê urodzi³em w Hawanie – jest obecny w religii, uroczysto¶ciach, ceremoniach i imprezach. Powolny rytm dla starszych ludzi, aby mogli tañczyæ. Dla mnie ten rytm porusza co¶ g³êbokiego i melancholijnego - to rumba, ale jest czê¶ci± czego¶ starszego.
(Harold López-Nussa - drugi z prawej / fot. Paulo Vitale)
Urodzony w muzycznej rodzinie w Hawanie López-Nussa budowa³ swoj± karierê w ci±gu ostatnich dwóch dekad, od czasu wygrania presti¿owego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w 2005 roku. Swoimi porywaj±cymi wystêpami zachwyci³ publiczno¶æ na ca³ym ¶wiecie, wyda³ dziewiêæ uznanych albumów jako lider i by³ czê¶ci± projektu Ninety Miles z 2011 roku ze Stefonem Harrisem, Davidem Sanchezem i Christianem Scottem. Jego muzyka odzwierciedla pe³en zakres i bogactwo kubañskiej tradycji muzycznej z charakterystycznym po³±czeniem elementów folklorystycznych, popularnych i klasycznych, a tak¿e improwizacji.
Tworz±c album „Timba A La Americana” López-Nussa poczu³ siln± potrzebê ucieczki od konwencjonalnego my¶lenia o formie i strukturze utworów, które definiowa³y latynoski jazz od lat 50. We wspó³pracy z League, basist± i za³o¿ycielem Snarky Puppy, szukali nowych pomys³ów dla motywu rytmicznego clave, który jest sercem muzyki kubañskiej. Wykorzystali elementy danzon, fundamentalnego tañca, który utworzy³ siê w Matanzas pod koniec XIX wieku oraz dostojne riffy son tumbao, które stanowi± oprawê utworów Beny’ego Moré’a i wielu innych. Pracowali z rytmami bêbnów Bata u¿ywanymi do przywo³ywania bóstw, a nastêpnie w³±czyli je do polirytmicznych, improwizowanych tematów. Po³±czyli mamby Dizzy’ego Gillespiego i Machito z nowoczesnymi pomys³ami na strukturê utworu.
Rezultatem jest najbardziej ekspansywne i ambitne dzie³o Lópeza-Nussy. Prowokacyjny, bogaty cykl utworów, który stanowi wspó³czesne spojrzenie na latynoski jazz. Punktem wyj¶cia jest Kuba; stamt±d López-Nussa i jego zespó³ wymieniaj± siê pomys³ami w kosmopolitycznym duchu, który wykracza poza regiony, gatunki i epoki.
Harold López-Nussa Y
"Hope"
Blue Note Records ℗ 2023 UMG Recordings, Inc.
Lista utworów: (czas. 41:44)
Premiera: 25 sierpnia 2023
1. Funky (4:11)
2. Cake a la Moda (4:43)
3. Mal Du Pays (4:48)
4. Rat-a-Tat (4:25)
5. Conga a la Americana (3:13)
6. Afro en Toulouse (5:31)
7. Tumba la Timba (5:07)
8. Mamá (1:48)
9. Tierra Mía (4:57)
10. Hope (3:01)
Harold López-Nussa jest jednym z najwiêkszych pianistów Kuby – Havana Times
Jednod¼wiêkowy ton Lopeza- Nussy jest podobny do Herbiego Hancocka, a jego uderzenia dwiema piê¶ciami s± równie radosne jak Chicka Corei – DownBeat
Szybko zdobywa ¶wiatow± popularno¶æ w ¶wiecie jazzu i nie tylko. Jego zgrany kwartet urzeka publiczno¶æ nieustêpliw± ¿ywio³owo¶ci±, która ³±czy pokolenia i gatunki – Billboard
Harold López-Nussa Quartet wyst±pi podczas 29. Miêdzynarodowego Plenerowego Festiwalu Jazz na Starówce 2023.
Warszawa, Rynek Starego Miasta – 1 lipca- 26 sierpnia. 26 sierpnia, sobota, godz. 19.00
Na fina³ festiwalu , po raz pierwszy w Polsce wyst±pi wschodz±ca gwiazda kubañskiego jazzu, pianista, kompozytor - wirtuoz i erudyta muzyczny, który w oryginalny, pe³nym pasji stylu, ³±czy jazz z tradycjami latynoskimi, afro-kubañskimi, tworz±c barwny muzyczny ¶wiat. Pretenduje do miana kolejnego po Alfredo Rodriguezie ¶wiatowego odkrycia muzycznego z Kuby.
(Harold López-Nussa / fot. Paulo Vitale)
Harold López-Nussa - kubañski pianista, kompozytor (potomek wybitnej muzycznej rodziny), ugruntowa³ swoj± pozycjê jednego z najbardziej innowacyjnych muzyków nowej generacji. Chucho Valdes nazywa go „awangard± nowej generacji muzyków”, który ma: „subtelne brzmienie, b³yskotliwe pomys³y i niepowtarzalny styl muzyczny”.
Jest muzykiem o zdumiewaj±cej technice, a swoj± mi³o¶æ do jazzowej improwizacji i kubañskich korzeni, klasycznych inspiracji, tworzy wyj±tkowy styl globalnego jazzu. Jego muzyka odzwierciedla pe³en zakres i bogactwo muzyki kubañskiej, z charakterystyczne po³±czenie elementów klasycznych, folklorystycznych i improwizacji jazzowej. „Eksploduje i rozszerza wspó³czesne narracje wokó³ nowoczesnego jazzu, genialnie ³±cz±c niezliczone style afro - kubañskie
Rozpocz±³ naukê gry na fortepianie w Manuel Saumell Conservatory w wieku 8 lat, nastêpnie uczêszcza³ do Amadeo Roldán Conservatory w Havanie i ukoñczy³ Instituto Superior de Artes (ISA). Wystêpowa³ z Kubañsk± Narodow± Orkiestr± Symfoniczn± oraz Matanzas Symphony Orchestra jak i ze znanymi muzykami jazzowymi i folkowymi: Chucho Valdés'em, David'em Sánchez'em, Christianem Scottem i Horacio "El Negro" Hernández'em. Wszystkie te do¶wiadczenia wp³ynê³y na eklektyczno¶æ muzyki López-Nussa'a.
Wystêpowa³ na presti¿owych scenach i festiwalach takich jak: Olympia Theater, New Moring w Pary¿u, Barbican Center i Ronnie Scott Club w Londynie, Cotton Club w Tokio, The Kennedy Center i SFJAZZ Center, oraz na San Francisco Jazz Festival, Montreux Jazz Festival, Montreal Jazz Festival, Marciac Jazz Festival, Nord Sea Jazz Festival i wielu innych.
Otrzyma³ znacz±ce krajowe i miêdzynarodowe nagrody w ¶wiecie klasycznym i jazzowym. Najwa¿niejsz± z nich to Pierwsza Nagroda i Nagroda Publiczno¶ci na Montreux Jazz Festival w 2005 roku.
Unikalne po³±czenie wielu muzycznych wp³ywów, jego p³yty, podkre¶laj± nie tylko jego wirtuozeriê i wszechstronno¶æ jako muzyka interpretatora, ale tak¿e jego wymiar jako kompozytora i aran¿era, i czyni± z pianisty bardzo charakterystyczny g³os w ¶wiecie muzycznym.
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *