Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Dyskografia Toma Waitsa w nowej jako¶ci
Wys³ano dnia 14-07-2023 o godz. 21:35:25
Temat: Info
Info Spektakularne albumy Toma Waitsa (7.12.1949 Pomona, California) wydane przez Island Records w latach 1983-1993 doczeka³y siê remasteringu!



Osobi¶cie nadzorowany przez Toma Waitsa i Kathleen Brennan katalog artysty zosta³ na nowo zremasterowany przy u¿yciu oryginalnych ta¶m i jest ju¿ dostêpny w wersji cyfrowej. Jesieni± wydawnictwa znów uka¿± siê na winylu i CD.

1 wrze¶nia swoj± premierê bêd± mieæ albumy „Swordfishtrombones” (1983), „Rain Dogs” (1985) oraz koñcz±cy trylogiê „Franks Wild Years” (1987). Natomiast 6 pa¼dziernika do sprzeda¿y wejd± „Bone Machine” (1992) oraz mocno niedoceniona wspó³praca Waitsa z Robertem Wilsonem i Williamem S. Burroughsem, „The Black Rider” (1993).


Jeszcze przed wydaniem w wersji fizycznej fani bêd± mogli us³yszeæ muzykê Waitsa w nowej jako¶ci. Wszystkie albumy s± ju¿ dostêpne w serwisach streamingowych. Ka¿dy z albumów zostanie wydany na p³ycie CD oraz w dwóch wersjach winylowych: w czarnej i limitowanej kolorowej wersji. Wyj±tkowe, kolorowe winyle mo¿na ju¿ zamówiæ w przedsprzeda¿y:

Wszystkie albumy zosta³y zremasterowane przez Chrisa Bellmana (Bernie Grundman Mastering) pod okiem d³ugoletniego in¿yniera d¼wiêku Waitsa, Karla Derflera. Bellman dok³adnie wykorzysta³ oryginalne ta¶my, a nastêpnie zremasterowa³ d¼wiêk w wysokiej rozdzielczo¶ci. Najnowsze winyle uka¿± siê ze specjalnymi zdjêciami Waitsa, a tak¿e grafik± i opakowaniem, które odzwierciedlaj± oryginalne wydawnictwa. Co ciekawe, „The Black Rider” i „Bone Machine” nigdy wcze¶niej nie ukaza³y siê na winylu poza Europ±.

(Rom Waits / fot. Anton Corbijn, 1985 Nowy Jork)

Uznane przez fanów i krytykê albumy Toma Waitsa stanowi± dowód wszechstronno¶ci i z jak± ³atwo¶ci± potrafi³ wkraczaæ na nowe kreatywne terytoria. Waits przeistoczy³ siê z upojonego bluesmana z lat 70. z siedmioma albumami w rze¼biarza d¼wiêku, wydobywcê pod¶wiadomo¶ci, abstrakcyjnego orkiestratora, d¼wiêkowego kubistê – zachowuj±c przy tym wrodzony lirycyzm, melodyczn± inwencjê i cz³owieczeñstwo. Lu¼ne porównanie: Picasso przechodz±cy od wykwintnych dos³owno¶ci do przelewania swoich my¶li oraz id na p³ótno. Waits pozosta³ malarzem, ale ramy by³y zrobione z krwi, ko¶ci, piór i starych ga¼ników.

Wspó³pracuj±c z eksperymentalnym kompozytorem Francisem Thummem i czerpi±c inspiracjê z twórczo¶ci Harry’ego Partcha oraz przyjaciela Captaina Beefhearta, muzyk nieustannie na nowo odkrywa³ swoje brzmienie. W wywiadzie z 1983 roku przyzna³: – Próbowa³em ws³uchaæ siê w ha³as w mojej g³owie i wymy¶liæ jak±¶ orkiestrow± dewiacjê, niczym ze z³omowiska.

Nie ¿eby jego wczesne albumy by³y pozbawione artystycznego postêpu – znalaz³y siê na nich jazzowo-folkowe ballady z niezwyk³ego debiutu „Closing Time” (niedawno zremasterowanego z okazji 50. rocznicy), „Nighthawks at the Diner”, „Small Change”, „Burma Shave” z „Foreign Affairs” czy „Heart Attack And Vine”. Ka¿de z jego dzie³ by³o doskona³e samo w sobie. Waits obra³ jednak nowy kierunek przy „Swordfishtrombones”.

(„Swordfishtrombones”)

„Swordfishtrombones” (ho³d dla opus magnum Beefhearta, „Trout Mask Replica”) by³ zaaran¿owanym przez Waitsa pastiszem, ró¿norodn± atmosfer± z ró¿nych d¼wiêkowych planet. Jest tu maszeruj±ca armia mrówek z „Underground”, impresjonistyczna pie¶ñ o ¿yj±cych pod miastami, ale i przejmuj±ca ballada fortepianowa „Soldier’s Things”, podobnie jak i opowie¶æ „Frank’s Wild Years” (poprzedzaj±ca musical o tym samym tytule). Znalaz³ siê tu czu³y utwór napisany na cze¶æ ¿ony i muzy Waitsa, Kathleen („Johnsburg, Illinois”) oraz opowie¶æ o chaosie w jego okolicy, „In the Neighborhood”. Zaskakuj±ca kolekcja 14 utworów zosta³a jednak odrzucona przez wytwórniê Elektra-Asylum.

Oddani fani na ca³ym ¶wiecie, siedem uznanych albumów na koncie i nominacja do Oscara z 1982 roku nie wystarczy³y, by wytwórnia zgodzi³a siê na wydanie albumu. Wtedy na scenê wkroczy³ za³o¿yciel Island Records, Chris Blackwell, który wyda³ pierwszy wyprodukowany przez Waitsa album. „Sworfishtrombones” zgromadzi³ niezwykle pozytywne recenzje, m.in. od „Spin”, który nazwa³ go „drugim najwiêkszym albumem wszech czasów”.

Spore zas³ugi za album przypisano Brennan, która by³a wspó³autork± niektórych piosenek, poszerzy³a wp³ywy Waitsa oraz da³a mu now± wolno¶æ. Jak mówi³ w wywiadzie: – Kathleen by³a pierwsz± osob±, która przekona³a mnie, ¿e mo¿na wzi±æ Jamesa White’a i Blacka oraz Elmera Bernsteina i Leadbelly’ego – ludzi, którzy nigdy nie wyobrazi³by¶ sobie razem – i ¿e mo¿na ich po³±czyæ. Bierzesz wojskowy mundur taty, wielkanocn± czapkê mamy, motocykl brata i torebkê siostry, zszywasz to wszystko razem i próbujesz zrobiæ z tego co¶ znacz±cego.

(„Rain Dogs”)

Uwa¿any za ¶rodek trylogii (wraz z „Swordfishtrombones” i „Franks Wild Years”), „Rain Dogs” zosta³ napisany w piwnicy na Manhattanie i nagrany w RCA w Nowym Jorku. Waits i Brennan przeprowadzili siê tam w 1984 roku. Brennan mia³a racjê – przeprowadzka przyczyni³a siê do wzrostu kreatywno¶ci Toma. 53-minutowy album zawiera³ 19 utworów i by³ czym¶ w stylu zmutowanego musicalu „Canterbury Tales”. By³y tu banjo i marimba, pi³a smyczkowa, bêbny i rogi oraz Keith Richards (z The Rolling Stones) i Marc Ribot. Waits u¿ywa³ swojego g³osu na coraz bardziej dziwaczne sposoby. Piosenki, które stworzy³, by³y opowiadaniami, sagami, lamentami, za³amaniami, studiami postaci, komediami i numerami kabaretowymi, które wykonywaæ mogliby The Rolling Stones. Znalaz³y siê tu m.in. przeboje „Hang Down Your Head” i poruszaj±cy „Downtown Train”, który nagrali pó¼niej Patti Smith i Rod Stewart. Obie piosenki powsta³y razem z Brennan, która pomog³a napisaæ tak¿e „Gun Street Girl” i „Jockey Full Of Bourbon”.

Waits wpad³ na pomys³ tytu³u albumu my¶l±c o psach, które gubi± drogê do domu, gdy burze zmywaj± znane im zapachy. W¶ród zaginionych psów na p³ycie znale¼li siê gburowaty marynarz („Singapore”), akordeonista w rze¼ni („Cemetery Polka”), „Jockey Full Of Bourbon”, opuszczona kobieta („Time”), „Gun Street Girl”, starzy pijacy i naci±gacze z Union Square, a nawet sam Waits.

– Wiêkszo¶æ ludzi z tych opowie¶ci – mówi³ Waits w 1985 roku – zboczy³a tu czy tam, przesz³a przez drzwi, kto¶ ich podniós³ i wszyscy poszli t± sam± drog±. Zanim siê zorientowali, ju¿ siê zgubili.

Poetyckie teksty zaskoczy³y krytyków i s³uchaczy ju¿ od samego pocz±tku. „New Musical Express” umie¶ci³ „Rain Dogs” w¶ród najwa¿niejszych albumów roku, natomiast „Rolling Stone” na 21. miejscu po¶ród 100 najlepszych albumów lat 80. Kr±¿ek wci±¿ zbiera znakomite recenzje. W 2019 roku popularny irlandzki piosenkarz i autor tekstów, Ciaran Lavery, chwali³ wszechstronno¶æ „Rain Dogs” w „Irish Times”: – Nie mo¿na zdefiniowaæ go wed³ug gatunku ani zaszufladkowaæ. Nikt nigdy s³uchaj±c go nie wypowie s³ów: to brzmi jak…

(„Franks Wild Years”)

Album „Franks Wild Years” oparty by³ na musicalu o tym samym tytule z 1986 roku z Waitsem w roli g³ównej (Chicago’s Steppenwolf Theatre, re¿. Gary Sinise). Kr±¿ek zosta³ nagrany g³ównie w Hollywood. Pomys³ na niego zrodzi³ siê ju¿ za czasów „Swordfishtrombones”. Sprzedawca u¿ywanych mebli (Frank), dusz±cy siê w mie¶cie z ¿on± i jej niewidomym chihuahu±, Carlosem, obserwuje, jak pali siê jego dom przez lusterko w aucie. Wyrusza na autostradê, mówi±c: „Nigdy nie mog³em znie¶æ tego psa”.

Waits i Brennan przekszta³cili tê historiê we Franka-akordeonistê, który ucieka z mitycznego miasta Rainville w podró¿ do Las Vegas i Nowego Jorku w poszukiwaniu s³awy. Sp³ukany Frank marzy jednak o powrocie do Rainville, zamarzaj±c na ³awce w parku w St. Louis. Nagle budzi siê w swoim salonie, w którym wszystko siê zaczê³o.

Brennan ochrzci³a album „un operachi romantico”. Choæ nie ma tu opery, w piosence „Temptation” jest przezabawny akcent operowej stylizacji autorstwa samego Waitsa. Jego wokal nieustannie siê zmienia – „Straight To The Top” przypomina ju¿ Sinatrê. Choæ „Franks” grany by³ na scenie w 14-osobowej obsadzie, sam album jest w ca³o¶ci jego dzie³em. Wokal Toma przywodzi na my¶l ró¿ne postacie. Granie w filmie pomog³o mu staæ siê lepszym aktorem wokalnym we w³asnych piosenkach.

„Franks” to utracone marzenia i koszmary. Po³amane kaliopy, na których graj± genialne dzieci, rogi graj±ce o ¶wicie na cmentarzu, banjo przeciekaj±ce przez ¶ciany sal do æwiczeñ. Waits dokona³ wszelkich starañ, aby po³±czenie ró¿nych muzycznych ¶wiatów mia³o sens – od otwieraj±cego „Hang On St. Christopher”, po trzeszcz±c±, star± wersjê „Innocent When You Dream”. W¶ród instrumentów znalaz³y siê The Optigan (klawisze sprzedawane przez J.C. Penney’s na pocz±tku lat 70.), piej±cy kogut („I’ll Be Gone”), gliniane garnki, akordeon (David Hidalgo), basowe efekty Leslie (na wysoko¶ci klatki piersiowej) i pi³a. W utworze „Way Down In The Hole” mo¿emy us³yszeæ Ralpha Carneya, który zagra³ na trzech rogach jednocze¶nie.

Tytu³y piosenek przywodz± na my¶l sklepy „wszystko za 99 centów”: „Straight To The Top”, „Blow Wind Blow”, „Temptation”, „I’ll Be Gone”. Tom wykorzysta³ przesycon± smakowitymi obrazami poezjê. Ka¿dy, kto da radê pos³uchaæ „Franks Theme” czy „Innocent When You Dream” bez p³akania, powinien zostaæ poci±gniêty do odpowiedzialno¶ci karnej.

„New Musical Express” umie¶ci³ album na 5. miejscu. Jak mówi³ Waits: – To chyba zamyka pewien rozdzia³. W jaki¶ sposób te trzy albumy wydaj± siê do siebie pasowaæ. Frank odniós³ sukces w „Swordfishtrombones”, dobrze bawi³ siê w „Rain Dogs” i dorasta³ na „Franks Wild Years”.

("The Black Rider")

Kolejny projekt to niezwyk³e po³±czenie sztuki trzech niezwyk³ych artystów – Waitsa, re¿ysera Roberta Wilsona oraz nie¿yj±cego ju¿ legendarnego pisarza Williama S. Burroughsa. Muzyka na p³ytê zosta³a napisana w latach 1988-1989 i nagrana w latach 1989 i 1993. Album w koñcu ukaza³ siê w 1993 roku.

Oparty na XIX-wiecznej niemiecko-czeskiej opowie¶ci ludowej o m³odym urzêdniku, który zawiera pakt z diab³em („Der Freischütz”), album przesi±kniêty jest surrealizmem. To po³±czenie berliñskiego kabaretu z „Frankensteinem”. Dwuipó³godzinna muzyczna podró¿ (Wilson nazywa j± oper±) mia³a swoj± premierê 31 marca 1990 roku w Thalia Theatre w Hamburgu i wci±¿ jest czê¶ci± standardowego repertuaru w Europie.

Wilson – znany z opery Philipa Glassa „Einstein on the Beach”, szuka³ Waitsa do napisania muzyki i wiêkszo¶ci tekstów do „The Black Rider”. Burroughs napisa³ s³owa do trzech piosenek i spisa³ ksi±¿kê. Wtedy to Waits przeniós³ siê do Hamburga, aby komponowaæ we wspó³pracy ze swoim d³ugoletnim basist±, multiinstrumentalist± Gregiem Cohenem i Gerdem Besslerem ze studia The Music Factory.

Jak wyja¶nia³ w wywiadzie Wilson: – Uwielbiam s³uchaæ ¶piewu Toma Waitsa. Jego g³êbokie wewnêtrzne wyczucie muzyki dotyka mnie i g³êboko porusza. – Je¶li chodzi o Waitsa, by³a to oferta, której nie móg³ odrzuciæ: – Obrazy sceniczne Wilsona pozwoli³y mi spojrzeæ na zakurzon± piêkno¶æ, która na sta³e zmieni³a moje oczy i uszy.

Szalony owoc tego przedsiêwziêcia zosta³ nagrany w Hamburgu i w Prairie Sun Recording Studios w Cotati w Kalifornii. Krytycy wydawali siê zdezorientowani. „Rolling Stone” chwali³ mieszankê emocji, któr± oferowa³ album oraz „mroczne i okropnie zabawne melodie”. „The New York Times” zauwa¿y³, ¿e album „przywo³uje zabawne po³±czenie niemieckiego ekspresjonizmu i japoñskiego kabuki z amerykañskim wodewilem, komedi± muzyczn± i klaunami kina niemego”. W 2020 roku album zosta³ inspiracj± do rozprawy doktorskiej Jacoba Arthura na Uniwersytecie Michigan.

„The Black Rider” to niemal¿e godzinna podró¿ w g³±b króliczej nory, pe³na ponurych narracji, delikatnych ballad, niesamowitej deklamacji poezji Burroughsa recytowanej zarówno przez autora, jak i Waitsa oraz imponuj±cych instrumentali. Jego zespó³ rezyduj±cy w The Devil’s Rhubato swobodnie u¿ywa rogów, altówki, wiolonczeli, klawiszy, gwizdka poci±gu, kontrafagotu i z³owrogiego klarnetu basowego. Od skrajno¶ci w skrajno¶æ – przejmuj±cej serenady „The Briar and the Rose” po upiorny „Tain’t No Sin” Burroughsa, który pierwotnie zainspirowa³ projekt.

("Bone Machine")

„Bone Machine” by³ niezaprzeczalnym hitem. Wydany w 1992 roku album spotka³ siê z powszechnym uznaniem krytyków, a nastêpnie zdoby³ nagrodê Grammy. Waits napisa³ po³owê z szesnastu utworów razem z Brennan. Go¶æmi specjalnymi na p³ycie byli David Hidalgo, Les Claypool (bas) i Keith Richards (wspó³autor „That Feel”).

Nagrany w Kalifornii album by³ radykalnym przeprojektowaniem krajobrazów d¼wiêkowych i techniki pisania tekstów Waitsa. Piosenki nie by³y skomponowane – brzmi± bardziej niczym stworzone z niczego kawa³ki, wykute i wyrze¼bione. Zdaje siê, ¿e Waits i Brennan wyczarowali p³ytê z otaczaj±cego ich brudu, popêkanych chodników, po³amanych ga³êzi drzew i ¶piewu ptaków. Ich przeprowadzka na wiejski obszar pó³nocnej Kalifornii wywar³a du¿y wp³yw na brzmienie albumu, czego rezultatem by³y pozytywne recenzje. „Bone Machine” to tak naprawdê d¼wiêkowa rze¼ba – zlepek modlitw, opowiadañ, protestów i tragedii. Jest tu s³uszne oburzenie i znu¿enie ¶wiatem, jak i ³ami±ce serca obserwacje.

Waits nazwa³ piosenki z albumu „ma³ymi filmami dla uszu”. Czasem pisa³ je w ca³o¶ci na podstawie schematu perkusyjnego, który gra³ na domowej roboty instrumentach. Jeden z nich by³ tak naprawdê du¿ym ¿elaznym krucyfiksem ze znalezionymi metalowymi przedmiotami zwisaj±cymi z niego. Jak wyja¶nia³ Tom: – Mam wiele bardzo silnych impulsów rytmicznych, ale to nie jest mój ¶wiat. Po prostu co¶ podnoszê i w to uderzam, a je¶li spodoba mi siê ten d¼wiêk, idzie to dalej. Czasami moje idiotyczne podej¶cie s³u¿y muzyce.

Przez album wci±¿ przewija siê temat ¶miertelno¶ci – od „Dirt In The Ground”, po „All Stripped Down”, „The Ocean Doesn’t Want Me” (opowie¶æ o planowanym samobójstwie), „Jesus Gonna Be Here” czy „I Don’t Wanna Grow Up”. Znalaz³o siê tak¿e miejsce na klasyczn± balladê „Whistle Down The Wind”, nagran± pó¼niej przez Joan Baez na jej album z 2018 roku. Waits dobrze wiedzia³, co robi: – Ostatecznie jest to temat, z którym bêdziesz musia³ siê zmierzyæ. Niektórzy robi± to wcze¶niej ni¿ inni, ale na ka¿dego przyjdzie pora. W koñcu wszyscy bêdziemy musieli ustawiæ siê w kolejce i poca³owaæ diab³a w dupê.

Choæ by³ to jego pierwszy album od piêciu lat, po wydaniu „Franks Wild Years” Tom Waits pracowa³ nad wieloma ma³ymi i du¿ymi projektami. „Bone Machine” ugruntowa³ jego pozycjê jako jednego z najbardziej pomys³owych i p³odnych artystów naszych czasów.

(Paulina Grabska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*