Menu
· Strona główna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· Płytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Peter Gabriel szykuje się do trasy „i/o The Tour”
Wysłano dnia 18-05-2023 o godz. 01:07:54
Temat: Info
Info Przez ostatnie miesiące Peter Gabriel (13.02.1950 Chobham, Surrey, Anglia), dzielił się nowymi piosenkami przy okazji pełni Księżyca. Teraz wyrusza w tournée „i/o The Tour”, która już w czwartek 18 maja rozpocznie się koncertem w krakowskiej TAURON Arenie.

Z tej okazji artysta odpowiedział na kilka pytań dotyczących nadchodzących występów.

To twoja pierwsza trasa po Wielkiej Brytanii i Europie od 2014 roku (i od 2016 roku w USA). Czy na myśl o trasie na taką skalę towarzyszy ci poczucie ekscytacji czy niepokoju?

Kiedy decydujesz się ponownie wyruszyć w tournée, zawsze pojawia się mieszanka strachu i podniecenia. To, co sprawia mi przyjemność, to praca z moim zespołem. Mam niesamowitych muzyków. Myślę, że to najlepszy zespół, z jakim miałem przyjemność pracować, z wyjątkiem sytuacji, gdy łączyliśmy siły ze Stingiem.

Kogo tym razem masz w zespole?

Mamy dwóch muzyków smyczkowych, niesamowitą wiolonczelistkę Ayannę Witter-Johnson, która gra też na klawiszach i pięknie śpiewa; Marinę Moore na skrzypcach i altówce – świetnie gra i też z nami śpiewa. Wrócił do nas Richard Evans. Pracował ze mną przez wiele lat z przerwami, prawdopodobnie częściej w studio niż w trasie, chociaż był w zespole podczas trasy „Growing Up”. Mamy Josha Shpaka, jest genialnym trębaczem. Znalazł się również na płycie „i/o”. Oli Jacobs, inżynier płyty, odwiedzał starego współlokatora i usłyszał, jak ktoś ćwiczył obok. – Ten facet jest niesamowity – powiedział i rzeczywiście: wysłaliśmy mu trochę rzeczy, a on pięknie je zagrał. Wspaniale jest mieć go tu z nami. Kiedy pracowałem z Brianem Eno, próbowałem zagrać funkową partię klawiszową, a on powiedział: „Peter, człowiekiem, którego szukasz, jest Don E”. To była piosenka „Road to Joy”, która jeszcze się nie ukazała. Zaprosił Dona i okazał się fantastyczny. Cudownie się z nim pracuje. Potem dowiedzieliśmy się, że robi też wiele innych rzeczy, ponieważ dorastał w czymś w rodzaju ewangelicznego domu, w którym po prostu trzeba było grać na wszystkich instrumentach i śpiewać! Pomyślałem, że pasowałby do klawiszy. I w końcu Manu Katché – powrócił na perkusję, jest po prostu genialny. Są też David Rhodes i Tony Levin, którzy od dawna są stałymi członkami mojego zespołu. Mam więc przy sobie niezwykłych muzyków z naprawdę szerokim wachlarzem doświadczeń i talentów.

Tym razem macie do zagrania sporo nowych piosenek, które mają też nową energię.

Jestem już stary, ale pomaga mi tyle młodej energii wokół. Myślę, że kolory, których możemy teraz użyć, i wszystkie te rogi i smyczki, oddają moje szczęście. Nadal jesteśmy w fazie prób, więc mamy jeszcze trochę do zrobienia pod względem wizualnym, ale myślę, że wygląda to naprawdę solidnie. Współpracowaliśmy ze wspaniałymi artystami wizualnymi, z których część mogliście poznać przy okazji dotychczasowych wydawnictw przy pełni Księżyca. Pozwolili nam pobawić się niektórymi pracami podczas występów i świetnie to wygląda. Bardzo się z tego cieszę i mam nadzieję, że wam również się spodoba.

Jak udało ci się osiągnąć równowagę pomiędzy starymi i nowymi piosenkami na setliście?

Cóż, zawsze trzeba iść na jakiś kompromis. Ludzie na ogół chcą słuchać tego, co znają, a artyści chcą raczej grać nowe rzeczy. Myślę więc, że istnieje coś w rodzaju handlu wymiennego, w którym musisz znieść wystarczająco dużo nowych numerów, aby usłyszeć stare. Tak przynajmniej zawsze było ze mną, ale myślę, że to mocna partia piosenek! Nie wszystkie są szybkie, ale czuję, że gramy je z wielkim oddaniem.

Znów pracujesz z Robertem Lepage. Jak wygląda ta współpraca i co wnosi do tego procesu?

Tak, Robert Lepage jest niezwykłym wizjonerem, teatralnym i filmowym reżyserem, ale przede wszystkim uwielbiam jego umysł. Jest też bardzo zabawny, czasami nawet chamski, więc fajnie się z nim pracuje. To, w czym jest naprawdę dobry, to opowiadanie historii, łączenie rzeczy razem, aby nadać całości jakiś sens. Niestety, ma teraz sporo klientów na wiele lat do przodu, więc nie mieliśmy tyle czasu, ile bym pragnął. Mieliśmy go jednak wystarczająco długo, aby przygotować scenę i pomóc nam skupić się na tym, jaką historię chcemy opowiedzieć i w jaki sposób zamierzamy to zrobić. Nie mógłbym wyobrazić sobie nikogo lepszego do realizacji występów na żywo, bo Robert ma wspaniały zmysł wizualny. Tym, którzy nie znają jego twórczości, gorąco polecam się z nią zapoznać.

„Secret World Live” i „Growing Up Live” – dwie poprzednie trasy koncertowe z Robertem Lepagem – miały kilka ważnych motywów przewodnich, które znalazły odzwierciedlenie na scenie. Jakie są kluczowe tematy, które eksplorujesz tym razem?

W niektórych piosenkach pojawia się kilka pomysłów, takich jak ponowne połączenie z naturą. Osobiście czuję, że straciliśmy poczucie, skąd pochodzimy, że zapomnieliśmy o planecie i naturze, choć tak naprawdę wciąż są wokół nas. Lubimy udawać, że żyjemy w środowisku stworzonym przez człowieka, jesteśmy niezależni i odizolowani, ale tak naprawdę jesteśmy bardzo zależni od planety, która nas zrodziła. To właśnie jeden z motywów. Myślę, że jesteśmy w punkcie kryzysu egzystencjalnego – nie tylko klimatycznego, ale także sztucznej inteligencji (AI). Jestem wielkim zwolennikiem technologii, ale – tak jak w przypadku każdego z tych potężnych narzędzi – musisz mieć poczucie tego, czego od niego chcesz i dokąd może cię zaprowadzić. Poza tym mam teraz 73 lata i po prostu się starzeję. To już inna kwestia. Próbuję uprościć rzeczy, które cenię, które są ważne, to, kto jest ważny i co jest ważne w moim życiu… tego typu sprawy. W pewnym sensie jest tu więcej refleksji, ale myślę, że wciąż jest w tym sporo dobrej zabawy.

(Peter Gabriel)



i/o – the tour – Europe 2023

Czwartek 18 maja Kraków, Polska TAURON Arena
Sobota 20 maja Werona, Włochy Verona Arena
Niedziela 21 maja Mediolan, Włochy Mediolanum Arena
Wtorek 23 maja Paryż, Francja AccorHotels Arena
Środa 24 maja Lille, Francja Stade Pierre-Mauroy
Piątek 26 maja Berlin, Niemcy Waldbuehne
Niedziela 28 maja Monachium, Niemcy Koenigsplatz
Wtorek 30 maja Kopenhaga, Dania Royal Arena
Środa 31 maja Sztokholm, Szwecja Avicii Arena
Piątek 2 czerwca Bergen, Norwegia Koengen
Poniedziałek 5 czerwca Amsterdam, Holandia Ziggo Dome
Wtorek 6 czerwca Antwerpia, Belgia Sportpaleis
Czwartek 8 czerwca Zurych, Szwajcaria Hallenstadion
Sobota 10 czerwca Kolonia, Niemcy Lanxess Arena
Poniedziałek 12 czerwca Hamburg, Niemcy Barclays Arena
Wtorek 13 czerwca Frankfurt, Niemcy Festhalle
Czwartek 15 czerwca Bordeaux, Francja Arkea Arena
Sobota 17 czerwca Birmingham, Anglia Utilita Arena
Poniedziałek 19 czerwca Londyn, Anglia The O2
Czwartek 22 czerwca Glasgow, Szkocja OVO Hydro
Piątek 23 czerwca Manchester, Anglia AO Arena
Niedziela 25 czerwca Dublin, Irlandia 3Arena

(Peter Gabriel / fot. Nadav Kander)


Peter Gabriel zyskał międzynarodową sławę za sprawą sukcesu Genesis, zespołu, który założył jeszcze w szkole. Po opuszczeniu grupy w 1975, nagrał 11 albumów studyjnych, skomponował soundtracki do „Ptaśka” Alana Parkera, „Ostatniego kuszenia Chrystusa” Martina Scorsese oraz „Polowania na króliki”, jak również wydał liczne albumy koncertowe. Na koncie ma wiele prestiżowych nagród, w tym Grammy, jest założycielem Real World Studios oraz wytwórni płytowej Real World Records. W 1980 powołał WOMAD, festiwal, który zapoczątkował kariery wielu artystów i niedawno świętował swoje 40-lecie.

Peter Gabriel jest współzałożycielem organizacji WITNESS (Witness.org), powołanej w 1992, pionierskiej w dziedzinie użycia kamer oraz technologii w walce o prawa człowieka. W 2007, wspólnie z sir Richardem Bransonem, zainaugurował The Elders (theelders.org), przy udziale Nelsona Mandeli. W 2006 otrzymał nagrodę Człowieka Pokoju, przyznawaną przez laureatów pokojowej nagrody Nobla. W 2008 artystę uwzględniono w Time 100 list, czyli zestawieniu najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Dwukrotnie wprowadzano go do Rock & Roll Hall of Fame. Peter Gabriel chętnie angażuje się nie tylko w akcje charytatywne, ale także wspiera różnego rodzaju kreatywne biznesy.

► https://pl.wikipedia.org/wiki/Peter_Gabriel
►https://petergabriel.com
►https://www.facebook.com/PeterGabriel
►https://www.instagram.com/itspetergabriel/
►https://twitter.com/itspetergabriel
►https://www.youtube.com/petergabriel/featured
►https://tidal.com/browse/artist/9606
►https://open.spotify.com/artist/7C4sUpWGlTy7IANjruj02I
►https://www.deezer.com/pl/artist/1048
►https://vimeo.com/realworldrecords
►https://music.apple.com/gb/artist/peter-gabriel/115433
►https://music.youtube.com/search?q=peter+gabriel
►https://www.beatport.com/artist/peter-gabriel/3236
►https://soundcloud.com/peter-gabriel-official


(Paulina Grabska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Więcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczęściej czytany artykuł o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 0
Głosów: 0

Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


  
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata
*