Znamy najlepsze płyty 2022 roku z muzyką folkową i tradycyjną, a także wyróżnionych twórców
muzyki źródeł. Radiowe Centrum Kultury Ludowej uznało, że Folkowym Fonogramem Roku 2022
został album „Dryf’ zespołu
Odpoczno
Nagrodę Fonogramu Źródeł przyznano Remigiuszowi
Mazurowi - Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo za 6 albumów: - „Akademia Muzyków Wędrownych
w Narolu”, „Marysiu, tyś mój raj! I inne melodie kresowe”, „Zagramy to, skąd pochodzimy.
Z Powiśla”, „Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej”, „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem
wziemy” oraz „Pieśni wędrowne, część 1”.
Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł to dwa coroczne konkursy Polskiego Radia, które od lat
stanowią najaktualniejszy i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego minionego roku
w kategoriach muzyki folkowej i tradycyjnej. Wśród zgłoszonych albumów o bardzo bogatym
przekroju wydawniczym znalazły się płyty żywo nawiązujące do muzyki tradycyjnej, czerpiące
z polskich, jak i zagranicznych źródeł, ale także wykonawcy inspirujący się jazzem, elektroniką czy
ambientem. Tytuł „Folkowego Fonogramu Roku” otrzymał zespół Odpoczno za album „Dryf”.
Odpoczno
„Dryf”
© 2022 Odpoczno ℗ 2022 Audio Cave
Lista utworów: (czas. 31:21)
Premiera: 14 października 2022
1. Dryf (2:15)
2. Do kina (3:40)
3. Srebro ryb (4:55)
4. Polka Wodna (4:11)
5. Koper (4:46)
6. W lecie (5:22)
7. Kukułka (2:40)
8. Po kolana (3:31)
Joanna Szczęsnowicz – śpiew, basy
Marcin Lorenc – skrzypce
Marek Kądziela – gitara
Piotr Gwadera – perkusja
Gościnnie:
Joanna Gancarczyk - śpiew (3)
Paweł Cieślak - syntezatory, elektronika (1-8), chór (8)
Bezdyskusyjnie najlepsza płyta ubiegłego roku. Zachwyca formą, propozycją, oryginalnością,
jakością wykonania. Folk w wydaniu Odpoczna to świeża, porywająca jakość, a połączenie
jazzowej ekspresji, pasji do tradycji i talentów poszczególnych członków grupy daje nam folk
na najwyższym poziomie. Uczta dla ucha – informuje AleksandraTykarska, dziennikarka RCKL.
Drugą nagrodę jury przyznało ex aequo zespołowi Wernyhora za płytę „Toloka” i Naphta za płytę
„Żałość”, a trzecia trafiła do Bastarda&Sutari za album „Tamoj”.
Folkowy Fonogram Roku wybrało jury w kładzie: Kuba Borysiak - dziennikarz RCKL, Simon Broughton
- redaktor naczelny “Songlines Magazine”, Tomasz Janas - krytyk muzyczny, Lopa Kothari -
dziennikarka BBC, Hanna Szczęśniak - producentka, dziennikarka RCKL, Jarosław Szubrycht - krytyk
muzyczny, Milan Tesař - Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe, Aleksandra
Tykarska-Małkowska - dziennikarka RCKL, Manos Tzanakakis - (dziennikarz Sto Kokkino 105 FM,
Michał Wieczorek - krytyk muzyczny, recenzent portalu polskieradio.pl.
Co roku Radiowe Centrum Kultury Ludowej wybiera również najlepsze wydawnictwo z repertuarem
tradycyjnym – tzw. Fonogram Źródeł. Po raz pierwszy konkurs ten odbył się w 2009 roku. Jego
podstawowym założeniem jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich
muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.
Po zapoznaniu się z 19 płytami nadesłanymi na konkurs jury postanowiło przyznać Nagrodę Specjalną
w wysokości 2500 zł Remigiuszowi Mazurowi - Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo za sześć
albumów: - „Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu”, „Marysiu, tyś mój raj! I inne melodie
kresowe”, „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla”, „Motywy żydowskie w polskiej muzyce
ludowej”, „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” oraz „Pieśni wędrowne, część 1”. Nagrodę
przyznano za szczególnie wartościową dokumentację wydarzeń związanych z przywracaniem pamięci o tradycjach muzycznych.
Pierwszą nagrodę w kategorii Fonogram Źródeł otrzymała Fundacji Muzyka Zakorzeniona za album
„Chłopi. Wesele Boryny”. Nagrodę przyznano za rzetelną i udaną próbę odtworzenia muzyki
weselnej z okolic Lipiec Reymontowskich z przełomu XIX i XX wieku. Drugą nagrodę przyznano
Fundacji Piszczałka za płytę „Ostatnia Przysługa” (za prezentację i utrwalenie unikatowego
w polskiej fonografii roztoczańskiego repertuaru pogrzebowego na zespół dęty). Trzecią nagrodę
przyznano Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za album „Kazimierz Marcinek z kapelą.
Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej (za portret wirtuoza skrzypiec i jego kapeli). Jury postanowiło
dodatkowo wyróżnić Fundację Muzyka Zakorzeniona za dokumentowanie różnorodnego
współczesnego muzykowania tradycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszych pokoleń.
Laureatów Fonogramu Źródeł 2022 wybrało jury w składzie: prof. dr hab. Piotr Dahlig – Instytut
Muzykologii UW, dr Weronika Grozdew-Kołacińska – ISPAN, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina, dr
Ewelina Grygier – Instytut Muzykologii UW, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina oraz Maria
Baliszewska i Magdalena Tejchma – dziennikarki RCKL oraz Piotr Dorosz – dziennikarz RCKL.
|