Eva Cassidy & London Symphony Orchestra album 'Tall Trees in Georgia' Wys³ano dnia 05-03-2023 o godz. 21:47:06
Temat: Info
Eva Cassidy (2.02.1963 Washington, D.C. † 2.11.1996 Bowie, Maryland) with the London Symphony Orchestra z albumem “I Can Only Be Me” - jeden z najwspanialszych g³osów pokolenia w wersji jakiej nigdy dot±d nie s³yszeli¶cie!
"Eva mia³a marzenie, by pewnego dnia wspar³a j± pe³na orkiestra.
Dla niej to by³o najwspanialsze miejsce, w którym mo¿na by³o siê znale¼æ od strony muzycznej". - Chris Biondo, oryginalny producent i cz³onek zespo³u Evy.
Byæ mo¿e trudno sobie wyobraziæ po³±czenie pomiêdzy ciep³em i ¿yczliwo¶ci± piosenkarki Evy Cassidy a technologi± najnowocze¶niejszych innowacji w dziedzinie rekonstrukcji d¼wiêku. Ale to w³a¶nie maria¿ tych dwóch pozornie odmiennych ¶wiatów pozwoli³ stworzyæ jeden z najbardziej przejmuj±cych, a momentami niesamowicie transcendentalnych albumów, które uka¿± siê w tym roku.
„I Can Only Be Me” to dzie³o, w którym jeden z najbardziej cenionych g³osów ostatnich 40 lat zostaje oczyszczony i za spraw± najstarszej londyñskiej orkiestry symfonicznej, zostaje zaprezentowany w zupe³nie nowym ¶wietle. Punktem wyj¶cia by³y wokale nagrane przez Cassidy przed jej ¶mierci± w wieku 33 lat, które zosta³y opracowane przez kompozytorów, instrumentalistów i techników od Old Street do Brighton, od Nashville do Pasadeny. Dziêki temu artystka, która ju¿ wcze¶niej wzbudza³a emocje milionów ludzi na ca³ym ¶wiecie, doczeka³a siê zupe³nie nowego oblicza.
Z dziewiêciu utworów zawartych na nowej p³ycie, jeden (Autumn Leaves) jest dzie³em amerykañskiego zespo³u aran¿ersko-producenckiego Williama Rossa i Jochema van der Saaga, natomiast osiem zaaran¿owa³ brytyjski kompozytor Christopher Willis. Willis jest by³ym doktorantem muzykologii na Uniwersytecie w Cambridge, ale porzuci³ zajêcia z fugi i kontrapunktu, by "uciec" do Hollywood. Kiedy Tom Norrell z wytwórni Evy - Blix Street Records - us³ysza³ ¶cie¿ki d¼wiêkowe Willisa do filmów Armando lanucciego "¦mieræ Stalina" (2017) i "Osobista historia Davida Copperfielda" (2019), poczu³, ¿e Willis mo¿e byæ tym, kto móg³by przedstawiæ muzykê Evy przez pryzmat orkiestry symfonicznej.
Szkielet, wokó³ którego Willis u³o¿y³ swoje kompozycje, tworz± dwa studyjne wykonania Evy plus nagrania z jej koncertu w Blues Alley Jazz Club ze stycznia 1996 roku, czyli z roku jej ¶mierci. Oryginalne ¶cie¿ki wokalne Evy to proste nagrania na ¿ywo z ograniczon± ilo¶ci± danych audio do ich odrestaurowania' mówi in¿ynier Dan Weinberg, który zaj±³ siê procesem od¶wie¿enia nagrañ. „Zastosowali¶my wiêc wieloetapowy proces uczenia maszynowego, z delikatn±, niemal¿e laboratoryjn±, edycj± d¼wiêków – eliminuj±c na przyk³ad odg³osy ludzi jedz±cych obiad kilka metrów od Evy. Wiele godzin renderowania zachowa³o jako¶æ i charakter jej wystêpu, nie trac±c nic z magii.”
Technologia sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zaanga¿owana w wyodrêbnienie g³osu Evy jest podobna do tej, która zosta³a wykorzystana w niedawnym filmie dokumentalnym „The Beatles: Get Back” i w reedycji albumu „Revolver”. Willis jednak szybko odkry³, ¿e proces ten jest bardziej organiczny ni¿ siê wydaje. „Sformu³owanie sztuczna inteligencja niemal sugeruje, ¿e wprowadzili¶my Evê do maszyny, jak Metal Micky, a ona po prostu wysz³a na drugim koñcu”, mówi. „Ale jest w tym du¿o ludzkiego zaanga¿owania. To bardziej sztuka ni¿ nauka - jak renowacja obrazu".
Jakkolwiek niezwyk³e mog± byæ techniczne osi±gniêcia, to nie sztuczki cyfrowej technologii urzekaj± s³uchaczy tego przejmuj±co piêknego albumu. „I Can Only Be Me” tworzy kolejne oblicze historii Evy Cassidy, której krótkie ¿ycie, okrutna ¶mieræ, a przede wszystkim szczero¶æ i wra¿liwo¶æ poruszy³y tak wielu. Niemal namacalne poczucie jej obecno¶ci, które leg³o u podstaw jej niezrównanej po¶miertnej kariery, jest teraz bardziej ¿ywe i poruszaj±ce ni¿ kiedykolwiek.
Dla Willisa, pracuj±cego tak blisko z jej spu¶cizn±, duchowa si³a Evy by³a nie do unikniêcia.
„Wydaje siê, ¿e kiedy ¶piewa, my¶li o wielkich rzeczach”, mówi. „A orkiestrowe aran¿acje potêguj± to wra¿enie. Rezultat jest wiêc nieuchronnie eteryczny, czuæ obecno¶æ Evy wykraczaj±c± poza czas i przestrzeñ. Ten efekt nie by³ zamierzony, pojawi³ siê sam z siebie”.
Na trackli¶cie znalaz³y siê wykonania "Songbird” Christine' McVie, gospelowego hymnu "People Get Ready" Curtisa Mayfielda, standardu Billa Withersa "Ain't No Sunshine" oraz "Time After Time" Cyndi Lauper. Ale to chyba w mniej znanych utworach ( tradycyjne "Waly, Waly" Buffy Sainte-Marie, "Tall Trees In Georgia" i tytu³owy utwór , czyli "I Can Only Be Me" Steviego Wondera) spotkanie Londyñskiej Orkiestry Symfonicznej i dziewczyny z Bowie w stanie Maryland, jest najbardziej hipnotyzuj±ce. Z bujnymi d¼wiêkowymi krajobrazami i nieskazitelnymi wokalami w idealnej równowadze - co Willis nazywa „dopasowywaniem siê do konturu tego, co zrobi³a” - kunszt Evy i jej dar do tworzenia numizmatów osi±gaj± nowe wy¿yny.
„Zaczynasz naprawdê czuæ, ¿e znasz Evê”, mówi, „poniewa¿ taki jest jej wp³yw na ludzi. Zaczynasz siê o ni± troszczyæ - nie chcesz pokazaæ ¶wiatu czego¶, co nie jest w³a¶ciwe". To uczucie podziela rodzina piosenkarki, która da³a projektowi wiêcej ni¿ tylko pieczêæ aprobaty. Brat Evy - Dan, mówi, ¿e ten kr±¿ek „mo¿e byæ jak dot±d najlepszym albumem Evy”.
(Eva Cassidy)
Eva Cassidy with London Symphony Orchestra „I Can Only Be Me”
℗ 2023 Barbara & Hugh Cassidy, Blix Street Records, Inc.
Lista utworów: (czas. 40:23)
Premiera: 3 marca 2023
1. Songbird (3:50)
2. Autumn Leaves (4:34)
3. People Get Ready (3:22)
4. Waly Waly (5:10)
5. Time After Time (5:00)
6. Tall Trees In Georgia (5:01)
7. Ain't No Sunshine (3:58)
8. You've Changed (5:07)
9. I Can Only Be Me (4:21)
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *