Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Nowe Oficjalne Listy Sprzeda¿y muzyki uwzglêdniaj±ce streaming
Wys³ano dnia 16-01-2023 o godz. 22:46:51
Temat: Info
Info Zwi±zek Producentów Audio Video zaprezentowa³ nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzeda¿y (OLiS) zosta³a uzupe³niona o dane z serwisów streamingowych.

Jest to mo¿liwe dziêki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Miêdzynarodowej Federacji Przemys³u Muzycznego), która uwzglêdnia zarówno wielko¶æ, jak i warto¶æ streamingu.

Od 12 stycznia na stronie olis.pl mo¿na w cyklach cotygodniowych sprawdziæ zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a tak¿e ³±czne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzeda¿ fizyczn±, jak i cyfrow±. £±cznie na stronie prezentowanych jest piêæ list sprzeda¿owych:

· Oficjalna Lista Sprzeda¿y – albumy
obejmuj±ca streaming albumów cyfrowych oraz sprzeda¿ albumów fizycznych

· Oficjalna Lista Sprzeda¿y – single w streamie
prezentuj±ca wyniki poszczególnych utworów w streamingu

· Oficjalna Lista Sprzeda¿y – albumy w streamie
prezentuj±ca wyniki poszczególnych albumów w streamingu

· Oficjalna Lista Sprzeda¿y – albumy fizycznie
prezentuj±ca wyniki sprzeda¿y albumów na wszystkich no¶nikach fizycznych

· Oficjalna Lista Sprzeda¿y – albumy – winyle
prezentuj±ca wyniki sprzeda¿y albumów na p³ytach winylowych.

Pierwsz± w historii listê kompiluj±c± sprzeda¿ fizyczn± i cyfrow± OLiS albumy otwiera wydawnictwo Z³ote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkre¶laj± twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.

Pierwsze miejsce na pierwszej w historii li¶cie OLiS single w streamie nale¿y do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we wspó³pracy z Taco Heminwayem.



Wszystkie listy przygotowywane s± na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezale¿na brytyjska firma Ranger. Obejmuj± one najwa¿niejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotycz±ce sprzeda¿y fizycznej s± gromadzone przez firmê Kantar Polska, do której raportuj± zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, ¦wiat Ksi±¿ki), jak i sklepy niezale¿ne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a tak¿e sklepy internetowe i prowadz±ce sprzeda¿ na koncertach.

Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube bêdzie uczestniczy³ w tworzeniu tygodniowych list sprzeda¿y, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiêdzy YouTube i IFPI. Na listach uwzglêdniane bêd± odtworzenia pochodz±ce zarówno z bezp³atnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na p³atnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie bêd± kwalifikowa³y siê wy¶wietlenia krótsze ni¿ 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjêtymi przez inne serwisy streamingowe, jak równie¿ tre¶ci wideo tworzone przez u¿ytkowników, w których ¶cie¿ka muzyczna nie jest g³ównym przedmiotem uwagi.

Jeste¶my bardzo zadowoleni, ¿e w koñcu mo¿emy prezentowaæ cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzeda¿owych. Streaming jest obecnie najwiêkszym kana³em sprzeda¿y muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umo¿liwiaj±c rozwój rynku i gwarantuj±c przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pe³nego obrazu zestawieñ najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkre¶la Andrzej Puczyñski, przewodnicz±cy zarz±du ZPAV.

Streaming odpowiada ju¿ za ponad 76% przychodów z muzyki, staj±c siê najpopularniejsz± form± jej dystrybucji, sukcesywnie zastêpuj±c sprzeda¿ fizyczn±. Wed³ug raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce ju¿ blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularno¶ci tej formy dystrybucji jest w przypadku s³uchacza: ³atwo¶æ natychmiastowego dostêpu do milionów utworów, a w przypadku artysty: mo¿liwo¶æ szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjno¶æ na rynku muzycznym.

Rosn±ce przychody ze streamingu to sta³a tendencja, która przek³ada siê tak¿e na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerowa³ tantiemy powy¿ej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzros³a o 120% (¼ród³o: „Spotify Loud and Clear 2022”).

Warto te¿ podkre¶liæ, ¿e w latach 2016-2021 wysoko¶æ wynagrodzenia wyp³acanego artystom wykonawcom przez najwiêksze ¶wiatowe wytwórnie z tytu³u wykorzystania ich muzyki na ró¿nych polach eksploatacji wzros³a o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiêkszy³y siê o 63% (¼ród³o IFPI).

Nowo powsta³y serwis olis.pl uzupe³niony jest tak¿e o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalaz³ siê ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmê MicroBe z wykorzystaniem narzêdzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje tak¿e Oficjaln± Listê Wyró¿nieñ (OLiW), gdzie mo¿na sprawdziæ albumy i single, które otrzyma³y wyró¿nienia Z³otych, Platynowych i Diamentowych P³yt.

Cotygodniowe zestawienia najpopularniejszej w Polsce muzyki dostêpne s± tutaj.

O ZPAV

Zwi±zek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszaj±cym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarz±dzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi dzia³ania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grup± krajow± Miêdzynarodowej Federacji Przemys³u Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje ¶wiatowy przemys³ muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV dzia³a na forum legislacyjnym, wspó³pracuje z organami ¶cigania i wymiaru sprawiedliwo¶ci w dziedzinie ograniczenia naruszeñ praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie dzia³ania edukacyjne oraz promocyjne, wspieraj±ce rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjaln± Listê Sprzeda¿y (OLiS) oraz przyznaje wyró¿nienia Z³otych, Platynowych i Diamentowych P³yt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez ¶rodowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i bran¿ê fonograficzn±, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR i Zwi±zek Producentów Audio Video)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*