ECM Warsaw Festival 2022 / 23-26.11.22 Wys³ano dnia 26-10-2022 o godz. 23:59:29
Temat: Info
ECM Records – Edition of Contemporary Music – to synonim najwy¿szego poziomu artystycznego muzyków i realizowanych projektów, a jej za³o¿yciel i wybitny producent muzyczny – Manfred Eicher przez ponad piêæ dekad przyci±ga artystów, którzy wraz z nim tworzyli i tworz± s³ynne brzmienie ECM czyli „najpiêkniejsze d¼wiêki zaraz po ciszy”.
Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stañko, Marcin Wasilewski Trio, a ostatnio Maciej Obara i Dominik Wania — otwieraj± d³ug± listê artystów, których nagrania tworz± katalog zawieraj±cy obecnie ponad 1600 nagrañ muzyki jazzowej
i klasycznej, prezentuj±c rozmaito¶æ muzycznej kultury i tradycji wielu regionów ¶wiata.
Ka¿de z tych wydawnictw cechuje oryginalno¶æ artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. Ju¿ legendarna jest niezmiennie wysoka jako¶æ produkcji ECM, a jej muzyka i towarzysz±ce jej projekty graficzne sta³y siê tematami ksi±¿ek, filmów
i wystaw na ca³ym ¶wiecie. Dziêki inspiruj±cemu kierownictwu Manfreda Eichera, ECM Records sta³a siê równie¿ jedn± z najbardziej presti¿owych marek w ¶wiatowej muzyce.
Za³o¿ona w 1969 roku przez Manfreda Eichera, pierwotnie g³ównie z my¶l± o jazzie, od roku 1984 rozwija tak¿e liniê ECM New Series, która prezentuje dzie³a muzyki klasycznej i wspó³czesnej muzyki improwizowanej. Dla wielu mi³o¶ników muzyki ECM sta³a siê – jak zwróci³ uwagê „The Village Voice” – bardziej „gatunkiem ni¿ wytwórni±”, aczkolwiek gatunkiem stworzonym z muzyki, pochodz±cej z najrozmaitszych ¼róde³.
To ju¿ trzecia edycja warszawskiego festiwalu, który sw± pierwsz± ods³onê mia³ w roku 2019,
z okazji 50-lecia monachijskiej wytwórni. Festiwal bêd±cy nadal w wieku „m³odzieñczym”,
po zaledwie trzech latach zawita do najwa¿niejszej uczelni muzycznej w Polsce – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który wydaje siê byæ najbardziej naturalnym w Warszawie miejscem dla prezentacji muzyki monachijskiej oficyny.
¦wiêto muzyki ECM powraca w rozszerzonej formule, a dziêki entuzjazmowi w³adz uczelni festiwal otwiera siê na wspó³pracê ze spo³eczno¶ci± akademick±. W miejsce dotychczasowych trzech dni koncertów organizatorzy przygotowali program na cztery listopadowe wieczory. Festiwal odbêdzie siê w dniach 23 – 26 listopada 2022 roku, a jego program – tak jak katalog ECM – zapowiada siê niezwykle interesuj±co i ró¿norodnie.
Nie zabraknie w nim warszawskich premier koncertowych nowych albumów ECM.
W ¶rodê 23 listopada festiwal otworzy wspania³y duet zjawiskowej niemieckiej wiolonczelistki Anji Lechner oraz wybitnego pianisty francuskiego François Couturier, którzy zaprezentuj± muzykê z albumu pt. „Lontano”. Duet przemawia swoim w³asnym g³osem, poprzez autorskie kompozycje, swobodne improwizacje nawi±zuj±ce do kantat Bacha b±d¼ argentyñskiego lamentu ludowego, czy te¿ poprzez subtelne ³±czenie dzie³ Dutilleux, Kanchelego czy Anouara Brahema. Operuj±c wielokulturowym repertuarem, arty¶ci nie tylko odnajduj± wzajemne powi±zania miêdzy odleg³ymi muzycznymi ¼ród³ami, ale tworz± tak¿e now± muzykê, która odzwierciedla i ogniskuje ich inspiracje. Po niezwykle docenionym albumie z 2014 roku („Moderato cantabile”), bêd±cym ich debiutem jako duetu, na albumie „Lontano” Anja Lechner i François Couturier wci±¿ poszerzaj± muzyczne horyzonty. Ich koncert podczas festiwalu ECM z pewno¶ci± bêdzie niezapomnianym wieczorem i godnym jego otwarciem.
Drugi dzieñ festiwalu zapowiada siê równie ciekawie, a bêdziemy ¶wiadkami premiery koncertowej debiutanckiego albumu Kwartetu Benjamina Lacknera. Debiut Benjamina Lacknera w wytwórni ECM pt. „Last Decade” jest wyrazem wnikliwej eksploracji gry kwartetu, w którym pianista jako leader, pozostawia reszcie instrumentalistów kreatywn± przestrzeñ. Kompozycje Benjamina maj± uderzaj±c±, liryczn± jako¶æ, która daje pozosta³ym muzykom – którzy towarzyszyli niemieckiemu piani¶cie podczas nagrania p³yty: trêbaczowi Mathiasowi Eick, perkusi¶cie Manu Katché i basi¶cie Jérôme'owi Regard – wiele twórczych mo¿liwo¶ci. Subtelny groove i p³ynne solówki przeplataj± siê wzajemnie i w wyj±tkowy sposób scalaj± grê kwartetu.
W Warszawie us³yszymy Kwartet w zmienionym sk³adzie. Niemieckiemu piani¶cie towarzyszyæ bêdzie perkusista Matthieu Chazarenc z Francji, wieloletni wspó³pracownik Benjamina Lacknera z innych jego zespo³ów, a na tr±bce – amerykañski wirtuoz tego instrumentu, kompozytor oraz bardzo ceniony edukator, pochodz±cy z San Francisco, Ralph Alessi.
Na kontrabasie zagra znakomity Brytyjczyk Phil Donkin, który koncertowa³ w trio z Benjaminem i Matthieu oraz innymi artystami ECM, m. in. z Ralphem Alessim, w zespole Marka Copelanda oraz z Shai’em Maestro. Debiut Benjamina Lacknera w ECM jest prezentacj± finezyjnej gry kwartetu, prowadzonego z typow± dla tego artysty pow¶ci±gliwo¶ci±. Kompozycje Benjamina, które w wiêkszo¶ci z³o¿y³y siê na repertuar albumu, urzekaj± liryczno¶ci±, tworz±c piêkny punkt wyj¶cia dla improwizacji dla kolegów.
Trzeci dzieñ ECM Warsaw Festival, pi±tek 25 listopada, to na swój sposób ho³d dla polskiej pianistyki, dlatego wystêp polskiego pianisty w Alma Mater ¶wiatowej s³awy pianistów Fryderyka Chopina czy Ignacego Paderewskiego wydaje siê byæ tak samo oczekiwany, jak oczywisty.
Nie tylko w tym kontek¶cie, solowy wystêp Dominika Wani zapowiada siê jako wydarzenie szczególne. Pianista we wrze¶niu 2020 roku do³±czy³ do elitarnego grona artystów nagrywaj±cych dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka, wydany przez tê uznawan± za najbardziej presti¿ow± wytwórniê jazzow± na ¶wiecie. Wcze¶niej pianista pojawia³ siê na albumach Kwartetu Macieja Obary.
Wra¿liwo¶æ pianisty, dba³o¶æ o barwê i fakturê, wywodzi siê z jego klasycznego wykszta³cenia, a artystê cechuje tak¿e niesamowity instynkt improwizatorski, skupiaj±cy siê na szczególe muzyki budowanej tu i teraz, z immanentnym wyczuciem struktury. Równowa¿enie wp³ywu obu tych sfer Dominik Wania uczyni³ swoim znakiem rozpoznawczym. Jego solowy debiut w ECM Records jest ¶wiadectwem jego kreatywno¶ci i wpisuje siê w wielk± tradycjê solowych nagrañ fortepianowych wytwórni. Artysta przygotowuj±c siê do nagrania tego albumu polega³ – jak sam pó¼niej mówi³ – „w pe³ni na procesie twórczym grania tu i teraz”. Jednocze¶nie muzyka z “Lonely Shadows” odzwierciedla estetyczny wp³yw kompozytorów klasycznych, których Wania podziwia i uwa¿nie studiuje, „w tym Satiego, Webera, Skriabina, Prokofieva,
a w szczególno¶ci Ravela i Messiaena”. Nic dziwnego, ¿e po ukazaniu siê albumu pianista zgarn±³ komplet dwóch jazzowych Fryderyków (w kategorii Album Roku oraz Artysta Roku).
W fina³owym dniu festiwalu, w sobotê 26 listopada, us³yszymy trio norweskiego perkusisty Garda Nilssena Acoustic Unity i bêdzie to warszawska premiera jego debiutu w ECM Records pt. „Elastic Wave”, wydanego w lipcu tego roku. Nominowany do norweskiej nagrody „Spellemannprisen” (odpowiednik polskiej nagrody „Fryderyka” lub – jak, kto woli – amerykañskiej „Grammy”), zespó³ od swojego powstania w 2014 roku wyda³ ju¿ trzy albumy, które zyska³y uznanie miêdzynarodowych krytyków: „Firehouse”, „Live In Europe” oraz „To whom who buys a record”. Od momentu ukazania siê albumu „Elastic Wave” dla ECM Records, Gard Nilssen Acoustic Unity niezmiennie zbiera pozytywne recenzje s³uchaczy
i dziennikarzy na ca³ym ¶wiecie. Zespó³ zagra³ dotychczas ponad 100 koncertów w Norwegii, Europie, Japonii, USA, Kanadzie i Brazylii. Od czasu otrzymania wielu ¶wietnych recenzji
za koncerty w Winterjazz w Nowym Jorku, na Jazzahead w Bremie, po koncercie wraz
z Joshu± Redmanem i Ambrosem Akinmusirem, czy podczas rezydencji Nilssena w ramach Molde International Jazz Festival w 2019 roku, trio Gard Nilssen Acoustic Unity wymieniane jest jako jeden z najbardziej ekscytuj±cych zespo³ów funkcjonuj±cych obecnie na europejskiej scenie jazzowej. W Warszawie do Garda Nilssena do³±czy jego wieloletni partner z sekcji, kontrabasista Ole Morten Vågan, a na saksofonach zagra Kjetil Møster.
Pocz±wszy od pierwszej edycji festiwalu, wystêpy muzyków skandynawskich,
a w szczególno¶ci norweskich, sta³y siê jego niepisan± tradycj±, podobnie jak na trwa³e wpisane s± w historiê ECM Records rozliczne albumy artystów pochodz±cych z naszego kraju.
W Sali Koncertowej UMFC us³yszymy muzykê nie tylko podczas koncertów. Studenci UMFC bêd± mieli okazjê spotkaæ siê z artystami ECM, którzy podziel± siê swoim kunsztem
w ramach prowadzonego od kilku lat przez UMFC programu „Reach the Stars!” kursów mistrzowskich z muzykami reprezentuj±cymi najwy¿szy ¶wiatowy poziom w swoich dziedzinach. Anja Lechner poprowadzi ze studentami Uniwersytetu kurs mistrzowski na temat suit na wiolonczelê solo J. S. Bacha, a Dominik Wania – jako akademik dwóch uczelni muzycznych (Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Katowicach) – swój kunszt improwizatorski przybli¿y studentom UMFC w trakcie klasy mistrzowskiej, któr± poprowadzi zanim zagra dla warszawskiej publiczno¶ci.
Organizatorami ECM Warsaw Festival 2022 s± agencja Golden Mine we wspó³pracy
z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia s±: Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Fundacja Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej, Zwi±zek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.
PROGRAM KONCERTÓW
ECM Warsaw Festival 2022
23- 26 listopada 2022
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *