Krystian Zimerman laureatem nagrody Praemium Imperiale 2022. Wys³ano dnia 25-09-2022 o godz. 20:50:25
Temat: Info
Deutsche Grammophon z przyjemno¶ci± informuje, ¿e Krystian Zimerman (5.12.1956 Zabrze) zosta³ uhonorowany nagrod± Praemium Imperiale 2022 w dziedzinie muzyki.
Ta bardzo presti¿owa, jedna z najwa¿niejszych na ¶wiecie nagród dla artystów zajmuj±cych siê malarstwem, rze¼b±, architektur±, muzyk± i teatrem/filmem, wyra¿a uznanie dla globalnego zasiêgu dokonañ muzycznych naszego pianisty. Honoruje równie¿ niezachwian± si³ê osobowo¶ci Krystiana Zimermana jako artysty prezentuj±cego najwy¿szy poziom sztuki muzycznej przez prawie pó³ wieku.
Ufundowane w 1989 roku – aby obj±æ te obszary osi±gniêæ, które nie s± reprezentowane przez Nagrody Nobla – nagrody Praemium Imperiale s± przyznawane corocznie przez Japan Art Association, pod honorowym patronatem Jego Cesarskiej Wysoko¶ci Ksiêcia Hitachi, m³odszego brata Emerytowanego Cesarza Japonii.
– W tych g³êboko spolaryzowanych czasach, zdolno¶æ artystów do przyci±gania uwagi, inspirowania do refleksji i przynoszenia pocieszenia jest wa¿niejsza ni¿ kiedykolwiek – zauwa¿y³ Lord Patten z Barnes, miêdzynarodowy doradca Praemium Imperiale w Wielkiej Brytanii, og³aszaj±c nazwiska tegorocznych laureatów.
Nagroda dla Krystiana Zimermana zbiega siê z premier± (30 wrze¶nia 2022) jego najnowszego albumu dla Deutsche Grammophon: „Karol Szymanowski: Piano Works”. Bêd±cy wyrazem ho³du dla Szymanowskiego w 140. rocznicê jego urodzin album, eksploruje barwny ¶wiat d¼wiêkowy kompozytora i ujawnia wieloaspektowo¶æ jego pianistycznego jêzyka. Zawiera cztery z dziewiêciu Preludiów op.1; przepiêkne Wariacje na polsk± melodiê ludow± op.10; impresjonistyczne Maski op.34, powsta³e w czasie I wojny ¶wiatowej; oraz cztery z jego dwudziestu, inspirowanych folklorem Mazurków op.50. Preludia, Mazurki i Wariacje zosta³y nagrane na pocz±tku tego roku w sali koncertowej Fukuyama, zaprojektowanej przez ¶wiatowej s³awy akustyka, dr. Yasuhisê Toyotê.
Miejsce Krystiana Zimermana w¶ród najwiêkszych wspó³czesnych artystów wynika nie tylko ze ¶wie¿o¶ci i oryginalno¶ci jego wystêpów, zawsze intensywnie osobistych i dopracowanych w najdrobniejszych szczegó³ach. Jego sztuka to dynamiczny proces twórczej ewolucji, w którym istotn± rolê odgrywaj± samokrytyka, g³êboka refleksja i intuicja. – Finalne dzie³o, dzie³o sztuki muzycznej powstaje w sali koncertowej – zauwa¿a artysta
Mimo, ¿e Krystian Zimerman jest dzi¶ znany na ca³ym ¶wiecie jako specjalista od Chopina, we wczesnych latach jego kariery by³o mu bli¿ej do muzyki Beethovena, szczególnie po wygraniu Miêdzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ludwiga van Beethovena w Hradcu w 1973 roku. W 1989 roku dokona³ pierwszego nagrania Koncertów fortepianowych Beethovena pod batut± Leonarda Bernsteina. Niestety Bernstein zmar³ przed ukoñczeniem tego cyklu, a pozosta³e nagrania (koncerty I i II) pianista poprowadzi³ znad klawiatury w 1991 r.
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *