IFPI
, organizacja zrzeszaj±ca przemys³ muzyczny na ¶wiecie, opublikowa³a dzi¶ Global Music Report – State of The Industry. G³ównym motorem napêdowym ponad 18% wzrostu na ¶wiatowym rynku fonograficznym jest rosn±ca popularno¶æ p³atnych serwisów streamingowych.
Przychody ze sprzeda¿y nagrañ muzycznych wynios³y w 2021 roku 25,9 miliarda dolarów.
Przychody z abonamentów w serwisach streamingowych wzros³y o 21,9% do poziomu 12,3 miliarda dolarów. Na koniec 2021 roku z p³atnych kont korzysta³y 523 miliony u¿ytkowników. Ogó³em przychody z serwisów streamingowych (z kont abonamentowych oraz wspieranych reklamami) odnotowa³y wzrost o 24,3%, osi±gaj±c 16,9 miliarda dolarów, czyli 65% ca³kowitych ¶wiatowych przychodów na rynku nagrañ muzycznych. Wzrost odnotowa³a tak¿e sprzeda¿ muzyki w innych formatach: no¶ników fizycznych (+16,1%) i tantiem z odtwarzania muzyki (+4,0%).
Osi±gniêcie tego wzrostu jest mo¿liwe m.in. dziêki wysi³kom podejmowanym przez wytwórnie p³ytowe na rzecz szeroko pojêtego ¶rodowiska muzycznego. Dzia³aj±c w oparciu o swoje lokalne zespo³y i miêdzynarodow± sieæ profesjonalistów, inwestuj± w lokalnych artystów i gatunki muzyczne. Zarówno na rynkach o wysokim potencjale wzrostu w Azji, Ameryce £aciñskiej i Afryce, jak i na bardziej dojrza³ym rynku europejskim czy amerykañskim, przemys³ fonograficzny wspiera rozwój ró¿norodno¶ci lokalnych muzycznych ekosystemów.
Otwieraj±c konferencjê prasow± w Londynie, na której og³oszono publikacjê raportu, szefowa IFPI Frances Moore wyrazi³a zaniepokojenie wydarzeniami na Ukrainie i wynikaj±cym z nich kryzysem humanitarnym, mówi±c:
IFPI ³±czy siê z ca³± spo³eczno¶ci± muzyczn± we wsparciu wysi³ków na rzecz zapewnienia pilnej pomocy humanitarnej dla uchod¼ców oraz w apelu do po³o¿enia kresu przemocy.
Komentuj±c „Global Music Report”, Moore kontynuowa³a:
Na ca³ym ¶wiecie firmy fonograficzne anga¿uj± siê na poziomie lokalnym w rozwój rodzimej kultury muzycznej i nowych muzycznych ekosystemów poprzez promowanie lokalnej muzyki i stwarzanie mo¿liwo¶ci jej dotarcia do odbiorców na ca³ym ¶wiecie. Kolejne rynki dojrzewaj± i do³±czaj± do ró¿norodnego, globalnie po³±czonego muzycznego ¶wiata, jednocze¶nie dzia³aj±c na jego rzecz.
W konsekwencji dzisiejszy rynek muzyczny jest bardziej konkurencyjny ni¿ kiedykolwiek wcze¶niej. Odbiorcy nigdy nie mieli dostêpu do tak ogromnej oferty muzycznej, z której mog± korzystaæ na wiele ró¿norodnych i nowych sposobów. To stwarza tak¿e wielkie mo¿liwo¶ci dla artystów. Ci, którzy decyduj± siê na wspó³pracê z wytwórni± fonograficzn±, maj± do dyspozycji sprawne globalne zespo³y profesjonalistów, którzy mog± pomóc im w osi±gniêciu twórczego i komercyjnego sukcesu oraz budowaniu d³ugofalowej ¶cie¿ki kariery.
Wraz z rozwojem technologii i ¶rodowiska cyfrowego pojawiaj± siê równie¿ nowe kreatywne mo¿liwo¶ci dzielenia siê tre¶ciami muzycznymi. Od meta¶wiata po muzykê w grach, wytwórnie p³ytowe zainwestowa³y w ludzi i technologie, aby dostarczaæ nowe, wysoce interaktywne do¶wiadczenia, oferuj±c kolejne sposoby nawi±zywania przez artystów kontaktu ze swoimi fanami.
Dane z innych regionów ¶wiata
Przychody z nagrañ muzycznych w 2021 roku wzros³y w ka¿dym regionie ¶wiata.
• Sprzeda¿ na rynku azjatyckim wzros³a o 16,1%. Najwiêkszym rynkiem jest tu Japonia, która odnotowa³a wzrost o 9,3%. Wy³±czaj±c Japoniê, region odnotowa³ wzrost przychodów o 24,6%. Azja mia³a tak¿e istotny udzia³ w globalnych przychodach ze sprzeda¿y no¶ników fizycznych (49,6%).
• Region Australazji odnotowa³ wzrost o 4,1%. Australia (+3,4%) pozosta³a w pierwszej dziesi±tce rynków na ¶wiecie, a Nowa Zelandia odnotowa³a wzrost przychodów z transmisji strumieniowych, co zaowocowa³o wzrostem na ca³ym rynku o 8,2%.
• Przychody w Europie, drugim co do wielko¶ci rynku nagraniowym na ¶wiecie, wzros³y o 15,4%, co stanowi gwa³towny wzrost w porównaniu ze stop± wzrostu z poprzedniego roku, wynosz±c± 3,2%. Wszystkie najwiêksze rynki regionu odnotowa³y dwucyfrowy wzrost procentowy: Wielka Brytania (+13,2%), Niemcy (+12,6%) i Francja (+11,8%).
• Ameryka £aciñska odnotowa³a wzrost o 31,2% – jeden z najwy¿szych wska¼ników wzrostu na ¶wiecie. Streaming stanowi³ 85,9% rynku, co stanowi jeden z najwy¿szych odsetek w¶ród wszystkich regionów.
• Bliski Wschód i Afryka Pó³nocna – po raz pierwszy wyodrêbnione jako osobny region w „Global Music Report” – odnotowa³y wzrost o 35,0%; to najszybsze tempo wzrostu regionalnego na ¶wiecie. Streaming by³ szczególnie silnym motorem napêdowym w regionie, z 95,3% udzia³u w rynku.
• Afryka Subsaharyjska – równie¿ wydzielona po raz pierwszy w raportach IFPI – odnotowa³a wzrost przychodów o 9,6% w 2021 r., g³ównie dziêki streamingowi. Wsparcie reklamowe by³o szczególnie silne w tym regionie – przychody z tego formatu wzros³y o 56,4%.
• Rynek USA i Kanady wzrós³ o 22,0% w 2021 r., przewy¿szaj±c globaln± stopê wzrostu. Sam rynek amerykañski wzrós³ o 22,6%, a przychody z nagrañ muzycznych w Kanadzie wzros³y o 12,6%.
IFPI jest organizacj± promuj±c± interesy przemys³u fonograficznego na ca³ym ¶wiecie. Wraz z sieci± swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. cz³onków w ponad 70 krajach ¶wiata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarz±dzania. Misj± IFPI jest promowanie warto¶ci nagrañ muzycznych, wystêpowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operuj± cz³onkowie organizacji.
(Katarzyna Kowalewska - QL CITY Music & Entertainment PR i Zwi±zek Producentów Audio Video)
|